جهش خوب در اعطای تسهیلات اشتغال روستایی/دستور ویژه استاندار برای تسریع در پرداخت\
  • مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خبر داد:

جهش خوب در اعطای تسهیلات اشتغال روستایی/دستور ویژه استاندار برای تسریع در پرداخت

  • کد خبر: 212688
  • چاپ
  • انتشار: 10 خرداد 1397 - 16:26

استنادنیوز :مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: در کل 990 طرح در بحث اشتغال روستایی را با مبلغ 120 میلیارد تومان در کمیته مصوب کردیم که 833 طرح به بانک رفته است و بقیه در دست اقدام است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل، کامران اصغری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه مازندران با موضوع پرداخت وام اشتغال روستایی درباره کندی اختصاص تسهیلات در روستاها اظهار کرد: استاندار مازندران در جلسات کارگروه اشتغال به صورت برجسته به کندی پرداخت تسهیلات اشاره کردند و دلایل این موضوع را اعلام می کنم.

وی با اشاره به اینکه به صراحت نمی شود اعلام کرد کندی کار و این موضوع مختص مازندران نیست و کل کشور از این موضوع بی نصیب نیستند، به چهار علت اصلی اشاره کرد و افزود: این طرح در کشور نوع بوده و سابقه چنین اعطای تسهیلاتی از سوی دولت در کشور با نرخ 6 درصد نداشته ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: ارتباط بین دستگاه ها،‌ بانک ها و دبیرخانه هنوز آن قوام درست را نگرفته است تا بتوانیم آن شدت کار را ببینیم و در نتیجه یکی از علت های اصلی همین بوده است که تمام استانها درگیر این موضوع بوده اند، دوم اینکه در گذشته در همه پرداختی ها به عنوان تسهیلات در قالب های مختلف صورت می گرفت در حالی که رسته و اولویت را در استان نمی دیدیم اما در این طرح اولویت فعالیت ها مشخص شده است و به نوعی در برخی بخش ها محدود شده ایم.

این مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر جهش خوبی در اعطای تسهیلات اشتغال روستایی را در استان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: مجموعه پرداخت تسهیلات باید منتج به ایجاد اشتغال شود.

اصغری با بیان اینکه اعتبار این طرح در دی ماه سال 96 ابلاغ شده است، گفت: علت اصلی در کندی کار این است که بیشتر روستاها با اجرای این طرح غافلگیر شدند، به عنوان نمونه طرح های بزرگی که در استان از تسهیلات استفاده می کنند از قبل آمادگی موضوع را دارند اما ذات کار روستایی این بوده که در مشاغل کوچک و متوسط کار می کند در بسیاری موارد در گرفتن مجوزها دچار مشکل شدند و مجوزهای لازم را نداشتند.

 

وی درباره توجیه فنی طرح ها گفت: زمانی که طرحی در سامانه توسط متقاضی ثبت نام می شود ابتدا براساس قانون و دستورالعمل، دستگاه اجرایی مرتبط مکلف است بررسی اولیه طرح را داشته باشد بلافاصله بعد از بررسی طرح و تایید در کمیته فنی شهرستان با حضور نماینده دستگاه اجرایی، بانک، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده فرمانداری و اعضای کمیته مطرح و بعد در کمیته استان با حضور اعضا بررسی و تایید و به بانک معرفی می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران افزود: این طرح که از دی ماه سال گذشته به صورت عملیاتی آغاز شده است تا 17 اردیبهشت امسال 360 میلیون تومان توسط بانک ها پرداختی داشته ایم و از 17 اردیبهشت تا 9 خردادماه بیش از 5 میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه در کل 990 طرح را با مبلغ 120 میلیارد تومان در کمیته مصوب کردیم، ادامه داد: از 990 طرح 833 طرح به بانک رفته است و بقیه در دست اقدام است و از 120 میلیارد تومان 110 میلیارد تومان به معرفی بانک داشته شدند، در معرفی به بانک یک هزار و 986 نفر تعهد اشتغال، پرداختی 57 طرح با 120 نفر اشتغال با 5 میلیارد و 200 میلیون تومان داریم.

اصغری درباره کمک به مردم روستاها در ارائه طرح اظهار کرد: برای این موضوع پنج مرکز مشاوره در شهرهای ساری،‌ قائم شهر و بابل راه اندازی شده است و در ضمن مرکز مشاوره در دستگاه های اجرایی متولی در شهرستان ها مستقر شدند ودر نوشتن طرح ها به مردم کمک می کنند.

وی با اعلام اینکه روال گرفتن وام و طرح از گذشته بوده است و در این زمینه اطلاع رسانی شده است، بیان کرد: طرح ها براساس قانون نوشته می شود و مشکلی در این بخش نداریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران مشکل کار را در تفاضل بین معرفی طرح و پرداختی عنوان کرد و گفت: وقتی می‌گوییم 833 پرونده به بانک معرفی شده است و در نهایت به پرداخت 57 طرح ختم می شود این تفاضل است و حدود 750 طرح پرداخت نشده داریم.

این مسئول ادامه داد: بر اساس قانون بانک ها موظف هستند ظرف مدت یک ماه طرح ها را بررسی کنند و دو معاون استاندار مازندران به صورت جدی و محکم پای کار هستند.

اصغری با اشاره به اینکه رسته طرح ها را در استانها محدود کردند، خاطرنشان کرد: تقاضاهایی که از فراوانی بیشتری برخوردار هستند با نامه ای که به امضای استاندار مازندران می رسد به تهران اعلام می شود و اولویت ها را درخواست می کنیم.

وی اولویت طرحهای اشتغال روستایی در استان در حوزه کشاورزی را شامل دامداری سبک و سنگین، گلخانه، پرورش گیاهان دارویی، بوم گردی، گردشگری، حوزه صنعت و معدن شامل محصولات بتنی، بسته بندی برنج و حبوبات، خشک کردن میوجات و ... برشمرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران درباره تغییر کاربری زمین های کشاورزی برای ایجاد اشتغال در روستاها گفت: جهاد کشاورزی در ابتدا پیشنهاد کردند که شاید در تغییر کاربری بسیاری از اراضی دچار مشکل شویم یا زمین هایی که فاقد سند باشند اما در این بخش استاندار مازندران در تمام موارد پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی که برای بهبود عملکرد ما باشد را پذیرفته اند.

اصغری در پایان با بیان اینکه بسیاری از موانع برطرف شده است، گفت: پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال صورت می گیرد.

 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار