انقلاب اطلاعات با اینترنت اشیاء/اتصال بیش از 8 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیاء\

انقلاب اطلاعات با اینترنت اشیاء/اتصال بیش از 8 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیاء

  • کد خبر: 212697
  • چاپ
  • انتشار: 12 خرداد 1397 - 08:44

استنادنیوز؛ اینترنت اشیاء یا آی‌او‌تی مخفف (Internet of Things) به‌طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیاء شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و بتوان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند.

اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند.

به عبارتی،‌ اینترنت اشیا، سیستمی از کامپیوترها، ماشین‌های محاسبه، دستگاه‌های دیجیتال و مکانیکی، انسان‌ها و حیوانات است که هر کدام با یک کد مستقل و به عنوان یک وسیله‌ متمایز، در شبکه حضور دارند و سهم قابل توجهی از تبادل اطلاعات و رفتار و رابطه میان آنها، بدون دخالت و نظارت مستقیم انسان انجام می‌شود.

کارشناسان فناوری می‌گویند:  این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک؛ از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاکمان؛ این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در برمی‌گیرد.

«اشیاء»، در عبارت اینترنت اشیاء، می‌تواند رجوع شود به طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها مانند ایمپلنت نظارت بر قلب، فرستنده زیست تراشه در حیوانات مزرعه، حلزون‌های الکتریکی در آب‌های ساحلی، خودروها با سنسورها، دستگاه‌های تجزیه و تحلیل دی ان ای برای نظارت بر محیط زیست، مواد غذایی، پاتوژن یا دستگاه‌های عملیات میدانی که به آتش‌نشانان در عملیات جستجو و نجات کمک می‌کند.

دانشمندان حقوقی «اشیاء» را به عنوان یک «نا ترکیبی از سخت‌افزار نرم‌افزار اطلاعات خدمات» قلمداد می‌کنند.

 

* توصیف «اینترنت اشیاء» توسط کوین اشتون

«اینترنت اشیاء» برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.

* اتصال بیش از 8 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیاء تا سال 2020

بنابر اعلام شرکت گارتنر (شرکت پژوهشی و مشاوره‌ای آمریکایی) حدود 8 میلیارد  و 200 دستگاه روی اینترنت اشیاء تا سال 2020 وجود خواهد داشت.

تحقیقات ای‌بی‌آی تخمین زده‌است که بیش از 30 میلیارد دستگاه به صورت بی‌سیم به اینترنت اشیاء تا سال 2020 وصل خواهند شد.

* اینترنت اشیاء پاسخگو برای اجرای فعالیت

اینترنت اشیاء می‌تواند پاسخگو برای اجرای فعالیت باشد؛ برای مثال سیستم‌های خرید هوشمند می‌توانند عادات خرید کاربران در یک فروشگاه را توسط ردگیری کردن تلفن همراه‌شان ردیابی کنند؛ به این کاربران پیشنهادهای ویژه‌ای در مورد کالاهای مورد علاقه‌شان یا حتی مکان اقلامی که به آن نیاز دارند، که توسط یخچالشان به گوشی آن‌ها منتقل شده‌است، می‌تواند ارائه شود.

 

* کره رکورددار شمار دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء

براساس پژوهش‌های صورت گرفته، کره با اختصاص 39.7 درصد از شمار تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت اشیاء متصل هستند، رکورددار این مقوله محسوب می‌شود.

براساس همین داده‌ها، رتبه بعدی میزان اتصال دستگاه‌ها به اینترنت اشیاء به کشور دانمارک با 32.7 درصد می‌رسد.

* اینترنت اشیاء در کره محبوب‌تر از آمریکا

تحقیقات صورت گرفته نشان داده است، اینترنت اشیاء در کشور کره از ایالات متحده آمریکا محبوب‌تر است؛ طبق داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به عناون یک صنعت نوظهور زندگی مردم کره را تحت تأثیر خود قرار داده است. 

* اینترنت اشیاء نیروی کمکی دولت‌ها برای عملکرد بهتر

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) می‌گوید: اینترنت اشیاء می‌تواند به دولت کمک کند تا عملیات خود را کارآمدتر کند و نحوه نظارت بر حمل و نقل، سلامت، الکترونیک و انرژی را تغییر دهد.

 

* دو اصل عمومی در سیاست‌گذاری اینترنت اشیاء

1. اینترنت اشیاء نباید هویت، یکپارچگی، حریم خصوصی و حقوق بشری یا آزادی‌های فردی یا عمومی را نقض کند.
2. افراد باید کنترل داده‌های شخصی خودشان که توسط یا درون اینترنت اشیاء تولید و پردازش می‌شود را در اختیار داشته باشند، به جز زمانی که این اصل با اصل اول در تعارض باشد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار