صالحی؛ تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است\

صالحی؛ تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است

  • کد خبر: 212723
  • چاپ
  • انتشار: 16 خرداد 1397 - 00:37

استنادنیوز؛ رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت صنعت هسته‌ای کشور گفت:تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است.

علی اکبر صالحی با تاکید بر این مطلب که ایران همواره فعالیت صلح‌آمیز هسته ای داشته است، بیان داشت: مبنای صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران فتوای مقام معظم رهبری است. هیچگاه منحرف از این اصل نشده و نخواهیم شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت صنعت هسته‌ای کشور گفت: ‌این سازمان همواره دو هدف عمده را دنبال می‌کند. یک تأمین برق هسته‌ای و دوم تأمین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای. نکته دیگر این است که همزمانی تحریم‌ها و برجام غیرممکن است و مقام معظم رهبری دیروز صریحاً درباره این موضوع اعلام نظر کردند.

صالحی با بیان اینکه فناوری هسته‌ای ذاتا یک فناوری دوگانه است و می‌توان از آن استفاده دوگانه کرد، اظهار داشت: ما به دنبال استفاده صلح‌آمیز هستیم متاسفانه غرب سعی می‌کند این فناوری و صنعت که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است را به نقطه ضعف تبدیل کند. طرف مقابل ما نمی‌خواهد ما از این ظرفیت برخوردار باشیم این درحالی است که کشوری در حوزه خلیج فارس با دو سه میلیون جمعیت وجود دارد که 4 نیروگاه ساخته است. ما نمی‌خواهیم این دستاورد عظیم به نقطه ضعف در افکار عمومی تبدیل شود، بنابراین رسانه‌ها مسئولیت زیادی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به آغاز مذاکرات هسته‌ای از ابتدای دولت یازدهم، بیان داشت: سازمان انرژی اتمی با توجه به تجاربش این موضوع را مد نظر داشت که این مذاکرات ممکن است به نتیجه نرسد یا به شکست بیانجامد، بنابراین سازمان باید به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که زمان را از دست ندهد.

تاسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است

صالحی افزود: سازمان انرژی اتمی بنا به توصیه مقام معظم رهبری و حمایت‌های رئیس جمهور از ابتدای مذاکرات فعالیت‌های زیرساختی وسیعی را اتخاذ کرد و هیچ چیزی خلاف تعهدات پادمانی انجام نداد. شبانه‌روز در سازمان انرژی اتمی فرزندان این کشور تلاش کردند. مثلاً‌ زیرساخت تاسیسات برقی نطنز یک نمونه از این تلاش‌ها بود که قبل از برجام نداشتیم و با سرعت کار کردیم و به آن دست پیدا کردیم  ودر حال حاضر می‌توانیم بگوییم تاسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است.


وی با اشاره به واحد اختلاط در نطنز که 20 فروردین از آن رونمایی شد، بیان داشت: ما برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته کار را آغاز کردیم و به فرمان مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور در حال حاضر زیرساخت ایجاد چندصد هزار سو آماده شده است.


صالحی تاکید کرد: مرکز مونتاژ سانتریفیوژها از دیگر اقداماتی است که اگر می‌خواست طبق روال عادی راه‌اندازی شود باید در شش سال آینده آماده می‌شد، ولی طی هفته‌ها و ماه‌های آینده کامل و آماده می‌شود.


وی با بیان اینکه ما همواره به طرف‌های مقابل گفته‌ایم اراده ملت ما را نیازمایید تاکید کرد: بارها اراده ملت آزموده شده است و جنگ تحمیلی یکی از نمونه‌های این موضوع می‌باشد.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما زمان را از دست نداده‌ایم اظهار داشت: ما برجام را در راستای منافع کشور و منطقه و جهان می‌دانیم برجام یکی از عوامل حمایتی مهم از ان پی تی است که در صورت فروریزی برجام خیلی چیزها عوض می‌شود لذا سازمان انرژی اتمی براساس همه موضوعات سناریوهایی را آماده کرده است.


صالحی افزود: ما همواره سناریوهای مختلف را مد نظر قرار داده‌ایم و پیشنهادات مکتوب را ارائه کرده‌ایم. همچنین نامه‌ای را دیروز به آژانس در خصوص آغاز برخی از فعالیت‌ها داده‌ایم و این نامه دیروز تحویل شده و قدم اولیه را برداشته‌ایم.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی اقدامات لازم روی زمین را از امروز آغاز کرده است گفت: همچنین اگر شرایط ایجاب کرد شاید فردا شب در نطنز درباره یکی از مواردی که مد نظر داریم یعنی مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید مصاحبه‌ای کنیم.

وی افزود: اقداماتی که سازمان انرژی اتمی آغاز کرده است به هیچ وجه خلاف برجام نیست چرا که ما گفته‌ایم زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنیم.


صالحی درباره مقدمات رسیدن به غنی سازی ١٩٠ هزار سو گفت: مقدمات آن یک سالن مونتاژ است که خیلی از کارهای این سالن مونتاژ را انجام داده‌ایم و امیدواریم ظرف هفته‌های آتی یا یکی دو ماه آینده این سالن از هر حیث آماده باشد. این به مفهوم این نیست که شروع به مونتاژ سانتریفیوژ می‌کنیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممکن است کشورهای اروپایی و غربی با اقدامات ایران مخالفت کنند و آیا این اقدامات خلاف برجام نیست؟ تأکید کرد: گام‌های ما خلاف برجام نیست. ما برجام را می‌شناسیم؛ ما کارخانه تبدیل اورانیوم را در اختیار داریم اما از آنجا که اورانیوم طبیعی قبلا نداشتیم این کارخانه متوقف بود. بعد از برجام 400 تن از اورانیوم طبیعی در اختیارمان قرار گرفت و در حال حاضر می‌توانیم uf6 را تولید کنیم و کارخانه مجددا راه‌اندازی می‌شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: ما سعی داریم با راه‌اندازی این کارخانه ابتدا معایب آن را برطرف و آن را بهینه‌سازی کنیم و این خلاف برجام نیست.

طراحی پایه‌ای راکتور اراک به طور کامل به پایان رسیده است


صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت راکتور اراک، تأکید کرد: طراحی پایه‌ای راکتور اراک به طور کامل به پایان رسیده و سرتیفکیشن طرف مقابل یعنی چینی‌ها آمریکایی‌ها و گروه 1+5 از نظر فنی و طراحی‌های ما مورد تأیید قرار گرفته است.


وی بیان داشت: در حال حاضر در حال تهیه یک طرح تفصیلی برای راکتور اراک هستیم که ایران به‌طور کامل آن را انجام داده است.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طراحی‌های قبلی نیز توسط ایران انجام می‌شد، گفت: آنها طراحی‌های ما را مورد بررسی قرار می‌دادند و اگر ایراداتی داشتند با متخصصان ما صحبت می‌کردند. این مسائل آخرین مراحل خودرا طی کرده است. امروز بحث طراحی تفصیلی را داریم که به طرف چیینی ارائه شده است و آنها هم در حال بررسی هستند. هیئت ما هم‌اکنون در چین مستقر است و موضوعات را بررسی می‌کند.


وی تصریح کرد: در بحث نوسازی و بهسازی راکتور اراک نسبت به زمان‌بندی مد نظر جلو هستیم.

اقدامات پیش روی ایران به معنی شکست مذاکرات نیست


رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اقدامات پیش روی ایران به معنی شکست مذاکرات است، گفت: نخیر، مذاکرات پیش می‌رود و آنگونه که اطلاع یافتیم رضایتمندی نسبی هم وجود دارد و فقط برای اینکه احساس نشود و طرف مقابل احساس نکند ما در شرایطی هستیم که هم برجام را بپذیریم و هم تحریم را این اقدامات انجام می‌شود.


صالحی با بیان اینکه یک بار نیکی هیلی گفته بود ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود، بیان داشت: اراده ملت ایران را نباید بار دیگر آزمود. ملت ایران نشان داده وقتی بحث حق و باطل باشد روی حق پافشاری می‌کند.


وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت برخی نخبگان هسته‌ای که در سال‌های گذشته کنار گذاشته شده بودند، گفت: ما هیچ نخبه هسته‌ای را کنار نگذاشته‌ایم. اگر چنین کسی هست شما پرونده‌اش را بخواهید. شاید برخی افراد ادعاهایی کنند اما شما باید برای دانشمند هسته‌ای تعریفی داشته باشید؛ آیا هرکس وارد این حیطه شد می‌توان آن را دانشمند محسوب کرد؟


رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تأکید مجدد بر این نکته که هیچ دانشمند هسته‌ای کنار گذاشته نشده است، بیان داشت: اگر کسی استخدام رسمی باشد می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند. اگر کسی در شرکت‌های ما کار می‌کند - ما ده‌ها شرکت داریم که قانون تجارت بر آن حاکم است و اینها ده هزار نیروی انسانی دارد بعضی شرکت‌ها فصلی است. در یک فصلی کارش زیاد می‌شود و تعداد پرسنل بالا می‌رود و در یک فصلی کمتر- بنابراین اگر برخی آقایان در این شرکت‌ها کار می‌کردند و کنار گذاشته شده‌اند، باید نزد هیئت عامل بروند. همچنین از طرفی باید پرسید چه تعدادی از جوانان به سازمان انرژی اتمی وارد شده‌اند که این هم نکته‌ای حائز اهمیت است.


صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از چه مدت به اورانیوم غنی شده پیش از برجام دست پیدا می‌کنیم، اظهار داشت: ما از ابتدا چند هزار سانتریفیوژ نداشتیم. لذا این مقدار در هفت- هشت و ده سال ایجاد شد و در حال حاضر ظرفیت ما 7 هزار سو است. یعنی در عرض زمان کوتاه‌تری، مثلاً سالی دو تن می‌توانیم تولید کنیم.  اگر از برجام خارج شویم به فوریت می‌توانیم تعداد سانتریفیوژها را افزایش دهیم و ظرف دو سال به میزان قبلی برسیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره خروج ایران از ان پی تی گفت: این تصمیم، تصمیمی است که به مقامات ارشد نظام برمی‌گردد. استنباط من این است که ایران خیلی توجه ویژه‌ای دارد که ان‌پی‌تی مستحکم باشد. چون این امر در جهت منافع جامعه بین‌المللی است . اینکه ما در ان‌پی‌تی بمانیم یا نمانیم منوط به تصمیم مقامات نظام است و من به این مسئله ورود نکرده‌ام.

برجام یک عامل اعتمادسازی در جامعه جهانی است
صالحی افزود: بنده معتقدم برجام یک عامل اعتمادسازی در جامعه جهانی است و نشان داده با مذاکره می‌شود پارادایم موضوعات مهمی از جمله موضوعات حقوقی، سیاسی وفنی را مطرح کرد. برجام می‌تواند در جهت تقویت ان‌پی‌تی مهم باشد و اگر برجام فرو بریزد، یعنی اعتماد جهانی فرو ریخته و کسی به کسی اعتماد نمی‌کند و ان‌پی‌تی مبنای اصلی‌اش را از دست می‌دهد.


وی با بیان اینکه برجام یک عامل مهم برای استحکام بخشیدن به ان‌پی‌تی است گفت:‌ امیدواریم این عامل پابرجا بماند چرا که در جهت منافع جامعه بین‌المللی قلمداد می‌شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند همکاری‌ها با آژانس و بازرسی‌های آژانس، بیان داشت: بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی و ملاحظات برجامی انجام می‌شود و خدشه‌ای به این تعهدات نخواهد افتاد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار