نفوذ مافیای شکار در قلب سازمان محیط زیست/فرار رو به جلوی محیط زیست\

نفوذ مافیای شکار در قلب سازمان محیط زیست/فرار رو به جلوی محیط زیست

  • کد خبر: 212757
  • چاپ
  • انتشار: 20 خرداد 1397 - 08:04

استنادنیوز؛ صدور پروانه‌های ویژه برای شکار اتباع خارجی که به کشتار حیات وحش توسط شکارچیان آمریکایی در آغاز خرداد سال جاری در زیستگاه‌های ارزشمندی چون پناهگاه حیات وحش حیدری منجر شد هدف اعتراضات گسترده فعالان محیط زیست و رسانه‌ها قرار گرفت،

اما مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بدون آنکه زیر بار گفت‌وگو با رسانه‌ها رفته و به پرسش‌ها پاسخی شفاف دهند، با انتشار توضیحاتی غیرقابل قبول در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست، صدور پروانه شکار را موفقیتی در راستای حفاظت از محیط زیست عنوان کرده و رسانه‌های منتقد را به غرض‌ورزی متهم کردند.

 در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست از سال 92، طرح ممنوعیت 5 ساله شکار چارپایان را به اجرا گذاشته بود و هرگونه صید و شکار چارپایان در کشور، تخلف محسوب می‌شد و با توجه به اینکه خشکسالی‌ها، کمبود منابع آب و علوفه، هر از گاه از سوی مسئولان محیط زیست عامل کاهش جمعیت چارپایان در زیستگاه‌ها عنوان می‌شود،حمایت تمام‌عیار معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از مقوله شکار و گردشگری شکار را چگونه باید تعبیر کرد؟

با نگاهی به پیشینه گردشگری شکار در کشور با نام شرکت‌هایی چون ایران سافاری، کاروان سحر و ایران یاسمین روبه‌رو می‌شویم.

ایران سافاری و کاروان سحر به مدیریت «کامیل جعفری تبریزی» مدتی است فعالیت چندانی ندارند اما شرکت «ایران یاسمین» به مدیریت اسرافیل شفیع‌زاده که در 5 سال گذشته، تنها برای شکار گراز توانسته بود از سازمان حفاظت محیط زیست پروانه دریافت کند و شکارچیان خارجی را به جنگل‌های شمال کشور وارد کند حالا دوباره به شکارچیان اقصی‌نقاط جهان برای شکار در ایران خدمات ارائه می‌کند.

خبرگزاری فارس، بهمن 94 طی گزارشی، صدور پروانه شکار گراز برای اتباع خارجی را مورد انتقاد قرار داد. این گزارش اما با جوابیه‌ای از سوی اسرافیل شفیع‌زاده، مدیرعامل شرکت گردشگری ایران یاسمین همراه شد که خبرگزاری فارس با توجه به الفاظ ناشایست و توهین به مقامات در این جوابیه و با در نظر گرفتن اینکه در گزارش فارس، نامی از اسرافیل شفیع‌زاده و شرکت تحت مدیریتش نبرده بود، از انتشار جوابیه خودداری کرد.

جوابیه‌ای که در آن شفیع‌زاده، با توهین به مسئولان محیط زیست و معصومه ابتکار، رئیس وقت این سازمان، نسبت به عدم صدور پروانه شکار برای چارپایان معترض شده و ارز‌آوری ناشی از ورود شکارچیان خارجی به زیستگاه‌ها را عاملی موثر در موفقیت در حفاظت از محیط زیست عنوان می‌کند. اظهاراتی که حالا مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در توجیه صدور پروانه‌های شکار تکرار می‌کنند.

در ادامه اظهارات اسرافیل شفیع‌زاده در اسفند 94 را می‌شنوید. اظهاراتی که با شنیدنشان می‌توان به تغییر رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به مقوله گردشگری شکار پی‌ برد. در این اظهارات شفیع‌زاده، مسئولان محیط زیست را به دلیل استفاده نکردن از قدرت توفنده بخش خصوصی در جذب شکارگرانی که مبلغ قابل توجهی در کشور هزینه می‌کنند مورد شماتت قرار داده و بر لزوم تغییر تصمیم‌گیران این حوزه تاکید می‌کند.

اقداماتی که از آن زمان تاکنون مطابق میل شفیع‌زاده پیش رفته و حاصل آن امروز جولان اتباع آمریکایی در زیستگاه‌هاست و کشتار حیات وحش در حضور محیط‌بانانی که شکارچیان را با کف و سوت مورد تشویق قرار می‌دهند.

اما این تغییرات چگونه صورت گرفته و  مافیایی گردشگری شکار از کدام روزنه به سازمان حفاظت محیط زیست نفوذ پیدا کرده؟


سال 93 بود که رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر مذاکره مدیر یک موسسه گردشگری شکار برای تبدیل پناهگاه حیات وحش حیدری به شکارگاه منتشر کردند. این اقدام هرچند در پی اعتراضات گسترده فعالان محیط زیست خراسان رضوی عقیم ماند اما فراموش نشد. کامیل جعفری تبریزی، که مدیریت دو شرکت گردشگری شکار ایران سافاری و کاروان سحر را در کارنامه خود دارد و در عین حال نایب رئیس هیئت مدیره موسسه حیات وحش میراث پارسیان است، علی‌رغم دستگیری اغلب اعضای این موسسه به اتهام جاسوسی، همچنان در ساختمان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست رفت‌وآمد دارد و حالا پس از چند سال تلاش توانسته شاهد میزبانی طبیعیت پناهگاه حیات وحش حیدری از شکارچیان آمریکایی باشد. از کامیل جعفری تبریزی، چندی پیش نامه‌ای در رسانه‌ها منتشر شد که خطاب به معصومه ابتکار، ممنوعیت 5 ساله شکار چارپایان را مورد انتقاد قرار داده بود و از کارشناسانی که در سازمان حفاظت محیط زیست با تبدیل پناهگاه حیات وحش حیدری به شکارگاه مخالفت کرده بودند گلایه کرده بود.
جعفری تبریزی و شفیع‌زاده سال 92 موفق شدند با همکاری موسسات خارجی برای سه پروانه شکار قوچ لارستان به قیمت هرکدام صدهزار دلار متقاضی آمریکایی پیدا کنند.

با مروری بر آنچه از زمان روی کار آمدن کلانتری شاهد بودیم، به جرات می‌توان روزنه نفوذ مافیای شکار به بدنه سازمان حفاظت محیط زیست را سعید نمکی، مشاور ارشد کلانتری و معاون سازمان برنامه و بودجه دانست. نمکی از شکارچیان قدیمی است و تا کنون چند بار در دفاع از شکار با رسانه‌ها گفت‌وگو داشته. او یازدهم تیرماه سال 92، به همراه کامیل جعفری تبریزی، اسرافیل شفیع‌زاده و دیگر فعالان حوزه شکار در سالن سرو پارک پردیسان کوشید احمدعلی کیخا، معاون طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست را به فراهم‌کردن سازوکاری منسجم برای حضور شکارچیان در زیستگاه‌ها مجاب کند.

هدفی که هرچند با تاخیر اما امروز با نفوذ نمکی به قلب سازمان حفاظت محیط زیست شاهد آن هستیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار