تغییر الگوی کشت کشاورزی در سمنان امری ضروری است\

تغییر الگوی کشت کشاورزی در سمنان امری ضروری است

  • کد خبر: 212837
  • چاپ
  • انتشار: 27 خرداد 1397 - 08:01

استنادنیوز؛ کشت محصولات غیرضروری و عمدتاً آب‌بر در استان‌های دارای مشکلات آبی نظیر سمنان یکی از مسائلی است که بر بحران کمبود آب در این مناطق می‌افزاید و در این بین، تغییر الگوی کشت امری ضروری به نظر می‌رسد.

استان سمنان همواره با دغدغه کاهش منابع آبی و افت سطح سفره‌های زیرزمینی مواجه بوده است و امسال هم از ابتدای خردادماه، تنش یا بحران آبی در برخی شهرها و روستاهای این استان بار دیگر خود را نشان داده است.

در این مدت، بارها و بارها آب واحدهای مسکونی در مرکز استان سمنان و برخی شهرها با افت یا قطعی چندساعته همراه بوده است و از این‌رو، مدیریت منابع آبی در کنار فراخوان مردم سمنان به صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است.

بخش کشاورزی همواره یکی از حوزه‌هایی بوده که درباره مصرف بیش از حد استاندارد آب در آن مباحثی مطرح می‌شود.

کارشناسان معتقد هستند امروز باید در بخش کشاورزی بیش از هر چیز به بهبود شیوه‌های مصرف آب توجه داشت و اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی به‌ویژه در استان سمنان امری ضروری محسوب می‌شود و در کنار آن، باید از کشاورزان نیز حمایت کرد تا بتوانند به‌خوبی به تولید متناسب با نیاز بازار بپردازند.

 

کاهش بارش برف و افت ذخایر آبی در سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به لزوم توجه به پیشگیری از قطعی و افت فشار آب در مناطق مختلف استان سمنان می‌گوید: سال گذشته شاهد بارش اندک برف در سمنان بودیم و این در حالی است که ذخیره آب در بیشتر شهرهای استان سمنان از محل بارش برف تأمین می‌شود و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد طاهری از کاهش قابل توجه ذخیره آب در قنات گل رودبار و چشمه روزیه سمنان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس بررسی کارشناسان، ظرفیت آب قنات گل رودبار از 165 مترمکعب در ثانیه پارسال، به 106 مترمکعب در ثانیه و ظرفیت چشمه روزیه از 440 مترمکعب در ثانیه به 270 مترمکعب در ثانیه رسیده است.

 

آبیاری نوین؛ عامل کاهش تأثیرات منفی کم‌آبی

با توجه به شرایط آبی استان سمنان، بخش کشاورزی امروز باید خود را متناسب با نیازها و ظرفیت‌های موجود در حوزه آب در این استان هماهنگ کند و این امر ضرورتی قابل توجه است.

عبدالرحمان رستمیان، نماینده سابق مردم دامغان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان در تشریح وضع کم‌آبی در استان سمنان و شرایط کاشت محصول راهبردی پسته در دامغان اظهار کرد: مدیریت استان سمنان به‌ویژه در بخش جهاد کشاورزی نگاه خوبی در بخش اعمال سیاست‌های کشاورزی با سیستم آبیاری نوین دارد.

وی ادامه داد: همه کشاورزان باید از امکانات آبیاری نوین در استان سمنان برخوردار و اراضی کشاورزی به این سامانه مجهز شوند تا تأثیرات منفی کم‌آبی بر کشاورزی استان به حداقل برسد.

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس با تأکید بر اینکه تغییر نوع کشت در استان سمنان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان سمنان در جریان جبران کم‌آبی و کاهش تأثیرات آن بر این صنعت باید کشت گلخانه‌ای را در برنامه قرار دهد که مزایای زیادی برای کشاورزی استان سمنان به همراه دارد.

رستمیان با اشاره به اینکه استان سمنان از تنوع محصولات کشاورزی برخوردار است، اضافه کرد: بیشتر تولیدات کشاورزی در استان سمنان برند ملی و بین‌المللی هستند و قابلیت صادرات دارند و نباید نسبت به توسعه دامنه صادرات محصولات کشاورزی استان بی‌تفاوت بود.

وی با بیان اینکه پسته به‌عنوان برجسته‌ترین محصول استان سمنان می‌تواند در دامغان ارزش افزوده بالایی ایجاد کند، تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان سمنان باید برای باغداران برنامه و بسته‌های حمایتی داشته باشد.

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس با تأکید بر اینکه جذب بازار فروش محصولات کشاورزی استان سمنان توسط جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: کشاورزان باید کمتر خسارت مالی داشته باشند تا این بخش رونق گیرد.

اجرای طرح‌های نوین آبیاری برای کاهش مشکل کم‌آبی

قدرت‌الله ابک، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، درباره وضع پروژه‌های بخش کشاورزی با توجه به بحران کم‌آبی اظهار کرد: خیلی از استان‌های کشور امروز با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و استان سمنان هم در این فهرست قرار گرفته و این امر به معضل جدی استان تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های خوبی در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر داشته‌ایم، اضافه کرد: تعداد این پروژه‌ها در حوزه کشاورزی قابل توجه بوده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با بیان اینکه پروژه‌های ملی به‌ویژه در بخش کشاورزی در سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان ابلاغ شده است، تصریح کرد: بحث آبیاری قطره و مکانیزه شدن سامانه‌های آبیاری کشاورزی در جریان این سفر تصویب شده و این مهم جزو پروژه‌های ملی و استانی است.

ابک با اشاره اینکه اقدامات دو سال اخیر در حوزه کشاورزی معادل اقدامات اوایل انقلاب تا امروز بوده است، اضافه کرد: هزاران هکتار آبیاری قطره‌ای در سمنان اجرا شده است.

وی با تأکید بر اینکه طی این دو سال بودجه خوبی برای این بخش گذاشته شده است، اظهار کرد: با همیاری و همکاری کشاورزان، در دو سال اخیر طرح‌های آبیاری قطره‌ای خوبی اجرا شده است.

تغییر الگوی کشت؛ امری ضروری

در کنار بهبود شیوه‌های آبیاری نوین، امروز تغییر الگوی کشت هم در استان سمنان امری ضروری است.

کشت محصولات غیرضروری و عمدتاً آب‌بر در استان‌های دارای مشکلات آبی نظیر سمنان یکی از مسائلی است که بر بحران کمبود آب در این مناطق می‌افزاید و در این بین، تغییر الگوی کشت امری ضروری به نظر می‌رسد.

بخش کشاورزی استان سمنان امروز باید بتواند خود را با محصولات دارای ارزش افزوده بالا، سطح اشغال پایین، زودبازده و در عین حال، کمتر نیازمند به آب هماهنگ کند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار