جشنواره خوارزمی فرصتی ارزشمند برای ارائه آثار دانش آموزان خلاق و مبتکر است\

جشنواره خوارزمی فرصتی ارزشمند برای ارائه آثار دانش آموزان خلاق و مبتکر است

  • کد خبر: 212853
  • چاپ
  • انتشار: 27 خرداد 1397 - 23:03

استنادنیوز؛مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه این جشنواره فرصتی برای رقابت دانش‌آموزان خلاق و مبتکر است، گفت: در سال گذشته 598 دانش‌آموز دختر و پسر مازندران در نوزدهمین جشنواره خوارزمی شرکت کردند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «عسکری نیکزاد» اظهار داشت: جشنواره خوارزمی فرآیندی است که در طول سال تحصیلی پیگیری و تا آذرماه سال آینده با تقدیر از برگزیدگان ادامه دارد که امسال بیستمین دوره آن برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد زمینه لازم جهت شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان و هنرجویان، هدایت و حمایت معنوی از دانش‌آموزان، کاربردی کردن علم و ارتباط دادن آن با جامعه و آماده‌سازی نسل جوام برای ورود به رقابت علمی و اشنایی دانش‌آموزان با پژوهش و کشف و خلاقیت از اهداف جشنواره خوارزمی هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف، دانش‌‌آموزانی که این علاقه در آنها وجود دارد با هدایت پژوهشسراهای شهرستان فعالیت خود را در هر حوزه از موضوعات هشتگانه دنبال می‌کنند.

نیکزاد گفت: مرحله نخست تولید اثر و ارائه آن به شهرستان است و پس از آن آثاری که دارای ویژگی رقابت و شاخص‌های تعیین‌شده هستند به مرحله استانی راه می‌یابند و معمولاً آثار دانش‌آموزان از تیرماه وارد مرحله استانی می‌شود، در این مرحله دارندگان آثار منتخب جهت دفاع از طرح به استان دعوت می‌شوند، آندسته از طرح‌هایی که معیارهای لازم برای ورود به مرحله کشوری را به دست آوردند برای دفاع نهایی به تهران معرفی می‌شوند.

وی بیان کرد: انتخاب نهایی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد و هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نمی‌گیرد، به این خاطر که آثار براساس شاخص‌ها معرفی و توسط داوران مجرب بررسی می‌شوند ضمن اینکه باید پاسخی برای افکار عمومی داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به آمار طرح‌های نوزدهمین جشنواره خوارزمی در مازندران اظهار داشت: در مرحله شهرستانی 598 دانش‌آموز شامل 360 دختر و 238 پسر با 436 طرح در جشنواره شرکت کردند و در این مرحله 242 دانش‌آموز شامل 161 دختر و 81 پسر با 166 طرح شرکت داشتند.

وی ادامه داد: با بررسی آثار در مرحله شهرستانی 83 دانش‌آموز شامل 29 دختر و 54 پسر با 53 طرح به مرحله استانی راه یافتند تا از طرح‌های خود دفاع کنند.

وی گفت: در نهایت 36 دانش‌آموز شامل 12 دختر و 24 پسر برای دفاع از 23 طرح به مرحله کشوری ارجاع داده شدند که در این مرحله 28 دانش‌آموز شامل 8 دختر و 20 پسر با 15 طرح، از آثار خود دفاع کردند.

نیکزاد افزود: در نتیجه، یک طرح دانش‌آموزی با عنوان مسیریابی از طریق حشرات توانست رتبه چهارم جشنواره خوارزمی را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه معمولاً طرح‌های جشنواره خوارزمی از تیرماه به مرحله استانی راه می‌یابند؛ تاکنون آثار ارائه شده جمع‌بندی نشده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: پژوهشراهای دانش‌آموزی در تمامی شهرستانهای استان دایر است و دانش‌آموزان می‌توانند از هدایت اساتید و امکانات موجود در این مراکز علمی و پژوهشی استفاده کنند.

این مسئول در پایان گفت: جشنواره خوارزمی فرصت خوبی برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان خلاق، مبتکر و بااستعداد است که بتوانند آثار خود را در شاخه‌های ریاضی، شیمی، مکانیک، عمران، زیست‌گیاهی و جانوری، کشاورزی، پزشکی، زبان و ادبیات فارسی، نجوم و فیزیک، هنرهای تجسمی، علوم اجتماعی و اسلامی و معماری ارائه و در یکی رقابت علمی شرکت و تجربه کسب کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار