\

تنش آبی در 2شهر سمنان و شاهرود /حفر حلقه چاه‌های جدید

  • کد خبر: 212891
  • چاپ
  • انتشار: 29 خرداد 1397 - 19:31

استنادنیوز؛مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به کمبود آب شرب در استان سمنان خاطرنشان کرد: بحران آب در دو شهر سمنان و شاهرود جدی است.


محمد طاهری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی استان سمنان که یکی از استان‌های کویری کشور است به‌شدت با مشکل کمبود آب مواجه است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب در دو شهرستان سمنان و شاهرود در این استان جدی است خاطرنشان کرد: این دو شهر از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان سمنان به شمار می‌رود و باید برای رفع این بحران نسبت به مدیریت مصرف آب اهتمام ویژه‌ای بورزیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان بیان کرد: مرکز استان سمنان با 300 لیتر در ثانیه کمبود آب مواجه است و این در حالی است که شاهرودی‌ها نیز 160 لیتر بر ثانیه در تأمین آب شرب کمبود دارند.

وی از کاهش دبی آب در چاه‌های سمنان خبر داد و گفت: چشمه روزیه و رودخانه گل رودبار از مهم‌ترین منابع تأمین‌کننده آبی در سمنان به شمار می‌روند که در یک سال گذشته این دو با کاهش 210 لیتر بر ثانیه دبی آب مواجه شدند.

طاهری با اشاره به اینکه تابستان و گرمای شدید هوا نیازمند مدیریت مصرف آب در این دو شهرستان است اعلام کرد: برای جبران کاهش دبی آب در سمنان نسبت به حفر حلقه چاه‌های جدید در این منطقه اقدام می‌شود.

وی از سامان‌دهی 4 حلقه چاه جدید با دبی 60 لیتر بر ثانیه خبر داد و ابراز داشت: 2 حلقه چاه پیش از ایام تعطیلات عید فطر حفر و راه‌اندازی شد و 2 حلقه دیگری به‌زودی وارد مدار می‌شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان یادآور شد: تخصیص اعتبارات برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های آبی شاهرود و سمنان در اولویت نخست قرار دارد و با تکمیل پروژه‌های تأمین آب در شاهرود بخش عمده‌ای از مشکلات مردم در حوزه آب این شهرستان رفع می‌شود.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب از چشمه قطری به شاهرود بیان کرد: مشکلات فنی در این پروژه مانع از بهره‌برداری درست از آن شده است و این در حالی است که با تکمیل و راه‌اندازی آن 60 لیتر بر ثانیه آب در شاهرود تأمین می‌شد.

طاهری با بیان اینکه سد کال پوش از دیگر منابع تأمین‌کننده آب برای مردم شاهرود است خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های عظیم این شهرستان برای تأمین آب خط انتقال آب از سد کال پوش به شاهرود است گه سالانه 5 میلیون مترمکعب آب به منابع آبی این شهرستان می‌افزاید.

وی با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه در بازه زمانی یک تا دو سال برنامه‌ریزی‌شده است و نتیجه آن در میان‌مدت تأثیرگذار است اذعان کرد: استان سمنان در نرخ سرانه مصرف آب از میانگین کشوری پیشروی کرده است.

این مقام مسئول گفت: سالانه بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب در کشور تولید می‌شود و این در حالی است که سهم استان سمنان در این بخش تنها یک درصد از کل آب تولیدی کشور است.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف آب هر فرد در کشور 151 لیتر است و این میزان در استان سمنان 155 لیتر در طول یک شبانه‌روز است افزود: میانگین مصرف آب از سوی هر مشترک خانگی در استان بالغ‌بر 690 لیتر است و این در حالی است که خانواده‌های سمنان 186 لیتر در هرروز بیش از میانگین کشوری آب مصرف می‌کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار