ضعف اعتقادات دینی یکی از دلایل آمار بالای پرونده‌های قضایی است‌/افزایش 8 درصدی پرونده‌های ورودی به دستگاه‌ قضایی گیلان\
  • رئیس کل دادگستری استان گیلان:

ضعف اعتقادات دینی یکی از دلایل آمار بالای پرونده‌های قضایی است‌/افزایش 8 درصدی پرونده‌های ورودی به دستگاه‌ قضایی گیلان

  • کد خبر: 212935
  • چاپ
  • انتشار: 02 تیر 1397 - 00:42

استنادنیوز؛رئیس کل دادگستری استان گیلان با اعلام اینکه سالانه 15 الی 16 میلیون پرونده قضایی در کشور تشکیل می‌شود گفت: متاسفانه ضعف اعتقادات دینی یکی از دلایل آمار بالای پرونده‌های قضایی است‌

 احمد سیاوش‌پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه رشت در مصلی امام خمینی(ره) این شهر اظهار داشت: شهید بهشتی توسط کسانی به شهادت رسید که ادعای دفاع از حقوق بشر داشتند و امروز نیز در دامان استکبار لم داده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه در سال 1360 دشمن تمام تلاش خود را برای تغییر مسیر انقلاب انجام داد عنوان کرد: گروهک‌هایی در آن دوران حضور داشته و فعالیت می‌کردند که به دنبال سهم‌خواهی از انقلاب بودند.

سیاوش‌پور با اشاره به ایستادگی امام خمینی(ره) در مقابل گروهک‌های فعال در سال 1360 تصریح کرد: آن‌ها برای مقابله با ایستادگی امام راحل تلاش کردند تا نخبگان حاضر در کنار امام راحل را ترور کنند.

وی شهادت افرادی مانند شهید بهشتی و شهید مطهری را صدمه‌ای برای انقلاب اسلامی دانست و گفت: با وجود تمام این صدمات شاهد هستیم که انقلاب اسلامی امروز با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد اما آن تروریست‌ها امروز در دامان استکبار ساکن هستند.

رئیس کل دادگستری استان گیلان شهید بهشتی را یکی از افراد موثر در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: تفکیک قوا یکی از اصلی‌ترین و برجسته‌ترین اقدامات جمهوری اسلامی بود.

سیاوش‌پور استقلال بخشیدن به قوه‌ قضائیه را یکی از اقدامات برجسته جمهوری اسلامی دانست و گفت: قبل از پیروزی انقلاب قوانین قضایی کشور برگرفته از قوانین کشورهای اروپایی بود و مشکلات متعددی داشت.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به انتخاب رئیس قوه قضائیه توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: نظارت مقام معظم رهبری بر عملکرد قوه قضائیه یکی از نکات مثبت فعالیت این قوه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچکس به جز قضات حق دخالت در صدور رای برای پرونده‌های قضایی را ندارد افزود: این امر یکی از ویژگی‌های مثبت قوه قضائیه بوده که در میان کشورهای اسلامی منحصر به فرد است.

سیاوش‌پور با اشاره به فعالیت 26 حوزه قضایی در استان گیلان اظهار داشت: دستگاه قضایی در استان گیلان دارای 16 دادگستری، 370 قاضی و هزار و 400 کارمند است.

وی ضمن معرفی سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در سراسر کشور تصریح کرد: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان پزشکی قانونی، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان بازرسی و سازمان زندان‌ها بخشی از این سازمان‌های تابعه هستند.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه در سال گذشته قریب به 480 هزار پرونده در دادگستری‌های استان گیلان ثبت شده است ابراز داشت: در سال گذشته 130 هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف استان گیلان به ثبت رسیده است.

وی با اعلام اینکه در سال 96 در مجموع 612 هزار پرونده در داستگاه‌ها قضایی استان گیلان به ثبت رسید گفت: اگر جمعیت هر خانواده گیلانی را 5 نفر در نظر بگیریم به طور میانگین به ازای هر خانواده یک پرونده در دستگه قضایی وجود دارد.

سیاوش‌پور با اعلام اینکه تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه‌ قضایی استان گیلان سالانه 7 الی 8 درصد افزایش پیدا می‌کند عنوان داشت: این حق طبیعی مردم است که قضات به درستی به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد دستگاه قضایی با سایر دستگاه‌ها متفاوت است خاطرنشان کرد: بخشی از نارضایتی مردم از دستگاه قضایی طبیعی است زیرا افرادی که در دادگاه‌ها گناهکار شناخته می‌شوند قطعاً ناراضی هستند.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با اعلام اینکه سالانه 15 الی 16 میلیون پرونده قضایی در کشور تشکیل می‌شود گفت: متاسفانه ضعف اعتقادات دینی یکی از دلایل آمار بالای پرونده‌های قضایی است‌.

سیاوش‌پور ضعف فرهنگی جامعه را یکی از دلایل تعداد بالای پرونده‌های قضایی دانست و اظهار داشت: تلاش برخی از افراد برای سرپیچی کردن از قانون و فرار از آن یکی دیگر از دلایل آمار بالای پرونده‌های قضایی است.

وی با انتقاد از عدم شفافیت سیستم‌های مالی و بانکی کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز یکی از اصلی‌ترین مشکلات جامعه ما گسترش استفاده از مواد مخدر و پایین آمدن سن استفاده از این مواد است.

رئیس کل دادگستری گیلان فضای مجازی را بستری برای بروز برخی جرائم دانست و گفت: امروزه فضای مجازی آسیب‌های فراوانی را به سبک زندگی مردم زده و سبک زندگی غربی را به فرهنگ کشور ما وارد کرده است.

سیاوش‌پور با اشاره به آمار طلاق به وقوع پیوسته در استان گیلان خاطرنشان کرد: تعداد طلاق‌های ثبت شده در استان گیلان در سال گذشته نسبت به سال 95، 400 مورد افزایش پیدا کرده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار