تاثیر شبکه های اجتماعی در شکل گیری فرهنگ مسئولیت اجتماعی مسئولان + نمونه های عجیب خارجی\
  • درپی تصادف 2 قطار مسافرتی

تاثیر شبکه های اجتماعی در شکل گیری فرهنگ مسئولیت اجتماعی مسئولان + نمونه های عجیب خارجی

  • کد خبر: 21309
  • چاپ
  • انتشار: 07 آذر 1395 - 10:20

شبکه های اجتماعی در عصر حاضر از مهمترین کانال های ارتباطی و اطلاع رسانی در جهان به حساب می آیند و چه بخواهیم، چه نخواهیم! در کشورما هم به سرعت رواج پیدا کرده و در همه موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... در مردم و مسئولان تاثیرگذار شده.

در گذشته همواره با رفتاری قهری با این پدیده نو ظهور رفتار می شد و فقط جنبه های منفی آن انعکاس می یافت و مسئولان دولتی، قضایی و انتظامی در پی حذف آن بودند. در واقع در جهت خلاف موج عظیم شبکه های اجتماعی حرکت می شد که تبعاتی را هم در پی داشت.

اما در چند سال اخیر موج مخالفت ها نسبت به این پدیده همه گیر کمتر شده و دولت سعی کرد به نوعی بجای مقابله با این موج، سوار بر آن شده و به آن جهت دهد و از تاثیرات مثبت آن هم استفاده نماید...

یکی از تاثیرات مثبتی که این شبکه ها در ایران داشته اند دسترسی سریع مردم به اطلاعات است که خود میتواند از فساد و تخلفات بسیاری جلوگیری کند، از تخلف مامور جزء شهرداری در استان گیلان تا تخلف های کلانی که گه گاه در گوشی های موبایل دست به دست می شود. البته در این بین شاهد بد اخلاقی هایی هم هستیم که عده ای با انتشار شایعاتی بی اساس سعی در بهره برداری سیاسی یا کینه توزی های شخصی داشته اند.

موضوعی که در این مجال می خواهم به آن بپردازم، تاثیر شبکه های ارتباط اینترنتی در برانگیختن فرهنگ توجه به مسئولیت اجتماعی و احترام به افکار عمومی از سوی مسئولان در رده های بالا است. موضوعی که درگذشته از سوی مسئولان چندان به آن توجهی نمی شد و مردم با دیدن اخبار استعفای مقامات کشورهای مختلف پس از حوادث و اشتباهاتی که درحیطه مسئولیتشان رخ میداد به تحسین آن ها می پرداختند!

نمونه های زیادی از استعفای مقامات ارشد دولتی کشورهای مختلف پس از حوادث تاسف بار وجود دارد از جمله:

  • عذرخواهی و استعفای نخست وزیر کره جنوبی درپی غرق شدن کشتی مسافربری با 300 مسافر آن
  • استعفای وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان راه آهن مصر در پی تصادف قطار مسافربری با اتوبوس حامل دانش آموزان مدرسه که 47 کشته برجای گذاشت
  • وزیر دفاع قبرس بدلیل وقوع انفجار در یک پایگاه نیروی دریایی این کشور و کشته شدن حداقل 60 نفر از سمت خود کناره گیری داد.

و...

 

در روزهای گذشته و پس از تصادف 2 قطار مسافرتی در مسیر مشهد موجی از انتقادها در سایت ها و شبکه های اجتماعی به راه افتاد، همه منتظر توجیهاتی همیشگی و رفع مسئولیت مسئولان از خود بودند که ناگهان مدیرعامل راه آهن ایران در حرکتی تحسین برانگیز(فارغ از تقصیر داشته یا نداشته) در برنامه زنده خبری با اعلام عذرخواهی از مردم استعفای خود را اعلام کرد.

محسن پورسیدآقایی با بیان این که تقصیر یا مشکلات به وجود آمده به عهده عوامل انسانی بوده که در این حادثه تصمیماتی اشتباه گرفته بودند، اظهار کرد: با این وجود مدیران باید مسئولیت خود را در قبال این اتفاقات بر عهده بگیرند و از این رو بنده برای عمل کردن به مسئولیت اجتماعی خود ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران به دلیل این حادثه تلخ رسماً از سمت خود استعفا می‌دهم.

اقدامی که اگرچه باعث فراموشی این حادثه تلخ نمی شود اما میتواند آغازگر افزایش مسئولیت پذیری مقامات ارشد دولتی و احترام به افکار عمومی باشد. مسئله ای که در گذشته در نبود شبکه های اجتماعی و عدم امکان دسترسی سریع مردم به اطلاعات روز و حوادث به آن اهمیتی داده نمی شد و در سکوت خبری پس از چندی آن حوادث به فراموشی کامل سپرده می شد.

با شبکه های اجتماعی تمام مسئولین و چهره های سرشناس در اتاقی شیشه ای قرار دارند که کوچکترین اشتباه و تخلف آن ها می تواند در مقابل دید و قضاوت بسیاری از مردم فهیم ایران قرار بگیرد و به واسطه ی آن بسیاری از تخلفات علنی شده و جلوی بسیاری دیگر گرفته خواهد شد. 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار