نشانه‌ها می‌گوید: روسیه و آمریکا در مورد ایران به توافق رسیده‌اند\

نشانه‌ها می‌گوید: روسیه و آمریکا در مورد ایران به توافق رسیده‌اند

  • کد خبر: 213111
  • چاپ
  • انتشار: 11 تیر 1397 - 23:47

استنادنیوز؛مرحله نهایی تفاهم بین واشنگتن و مسکو در مورد جنوب سوریه، از پنجشنبه گذشته انجام شده است.

در اوج اختلافات بین هم پیمانان، هفته های گذشته شاهد نشانه هایی جدی از وجود تباین های روسی-سوری بوده است، همراه با فشارهایی بر حزب الله و ایران برای تسهیل معامله در جنوب، تا روسها قواعد بازی از غوطه تا جولان را کامل کرده و نفوذ ایران در این منطقه را مهار کند.

الاخبار در تحلیلی به قلم على الغلاف، محمد بلوط و وليد شرارة نوشت: تلاش مستمر روسیه برای اداره جنگ در سوریه، تباین و اختلاف آن با محور مقاومت را افزایش می دهد. به گزارش منابع سوریه، مرحله نهایی تفاهم بین واشنگتن و مسکو در مورد جنوب سوریه، از پنجشنبه گذشته انجام شده است.

بعه گزارش «انتخاب»، در ادامه این تحلیل آمده است: پیام آمریکا برای گروههای مسلح در جنوب، در پنجشنبه گذشته نشان دهنده آن است که واشنگتن در صورت انجام توافقهایی با روسها، این گروهها را رها نخواهد کرد. بر این اساس،آمریکایی ها می گویند برای آتش بس در منطقه جنوبی سوریه تلاش می کنند تا مانع از تحریک ارتش سوریه شوند. به موازات این تلاش آمریکا، حتی پیش از آنکه جوهر این پیام آمریکا خشک شود، عملیات مشترک روسی سوری در جنوب گسترش می یافت.

این در حالی است که شاخص های نشان دهنده تفاهم بین آمریکا ور وسیه و گسترش سیطره ارتش سوریه تا خط آتش بس بین جولان سوریه و جولان اشغالی، پیش از نشست «تاسک فورس» در ژنو و حتی قبل از دیدار ترامپ با پوتین پدیدار شده بود، و یکی از این نشانه ها در سفارش های آمریکا به معارضان مسلح سوری در مورد غنیمت شمردن فرصتها برای تفاهم با روسها اشکار می شود.

در همین رابطه، جفری ارونسون، مدیر موسسه صلح خاورمیانه که روابط گسترده ای با امریکا و اسرائیل دارد در گفتگو با الاخبار می گوید: «در تمام مراحل بحران سوریه، تفاهم هایی بین آمریکا و روسیه موجود بود و این در حالی است که روابط بین آنها در ظاهر متشنج به نظر می رسید. اگر به سه سال گذشته نظر کنیم، می بینیم که در برابر توافقی بین طرفهای نزاع در سوریه قرار داریم؛ تفاهمی در خصوص کیفیت ورود به نبرد جنوب سوریه. از این رو، می توان گفت ما از مدتها پیش در برابر معامله ای در جنوب سوریه قرار داشته ایم و اسرائیل به موجب آن از آزادی تحرکات هوایی در سوریه برخوردار بوده است. اما روسها و ایرانی ها تمایل شدیدی دارند که در قواعد بازی در سوریه خللی وارد نشود و این در حالی است که دولت سوریه خارج از این معامله قرار دارد. نه نظام سوریه، نه روسها، نه اسرائیلی ها و نه آمریکایی ها هیچ یک موافق استقرار نظامی دائمی برای ایرانی ها و حزب الله در سوریه، و به طور خاص در جنوب این کشور نیستند. بنابراین تلاشهای اسرائیل و آمریکا برای مهار گسترش حضور نیروهای ایرانی و حزب الله، مانند تلاش برای بستن دروازه هایی باز است.

در اوج اختلافات بین هم پیمانان، هفته های گذشته شاهد نشانه هایی جدی از وجود تباین های روسی-سوری بوده است، همراه با فشارهایی بر حزب الله و ایران برای تسهیل معامله در جنوب، تا روسها قواعد بازی از غوطه تا جولان را کامل کرده و نفوذ ایران در این منطقه را مهار کند.

مترجم: مریم نصرالهی



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار