معادله «فعلاً بی‌جواب» ۲۵۰۰ گرین کارت امریکا\

معادله «فعلاً بی‌جواب» ۲۵۰۰ گرین کارت امریکا

  • کد خبر: 213131
  • چاپ
  • انتشار: 13 تیر 1397 - 08:39

استنادنیوز؛ رئیس‌جمهور امریکا ادعایی جنجالی را باز نشر کرده و گفته که دولت اوباما در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران، به ۲ هزار و ۵۰۰ ایرانی از جمله مقام‌های دولتی ایران حق شهروندی اعطا کرده است.

مقام‌های دولت و وزارت امور خارجه تا آخرین ساعات غروب دیروز واکنشی به این ادعای دونالد ترامپ نشان ندادند.
 دونالد ترامپ عصر دیروز در حساب توئیتری خود نوشت: «به تازگی مشخص شده که اوباما در خلال مذاکرات هسته‌ای با ایران، به ۲ هزار و ۵۰۰ ایرانی، از جمله مقام‌های دولتی ایران حق شهروندی امریکا را اعطا کرده است. چه بزرگ و بد است این خبر؟» ترامپ برای توئیت خود استنادی ذکر نکرده، ولی به نظر می‌رسد توئیت او برگرفته از گفت: وگوی مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس با روزنامه اعتماد است که از اعطای تابعیت دولت اوباما به ۲ هزار و ۵۰۰ ایرانی از جمله مسئولان صحبت کرده است: «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانشان جزو این ۲ هزار و ۵۰۰ نفر باشند.

امروز اگر این افراد از امریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات امریکا می‌فروشند.» گفت‌وگوی ذوالنور هرچند مربوط به یک هفته قبل است، ولی طی روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌های امریکایی از جمله فاکس‌نیوز قرار گرفته، که سخنان او را نقل کرده و نوشته است: «مشخص نیست منظور این سیاستمدار ایرانی اعطای شهروندی است یا اعطای اقامت دائمی (گرین کارت).» اطلاعات وزارت امنیت داخلی امریکا نشان می‌دهد که امریکا در سال ۲۰۱۵، یعنی همان سال انجام توافق هسته‌ای به ۱۳ هزار و ۱۱۴ ایرانی گرین کارت داده است.


آمار ایرانیانی که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از وضعیت گرین‌کارت برخوردار شده‌اند در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، جهشی حدوداً ۱۵۰۰ نفره را نشان می‌دهد، ولی مشخص نیست که این جهش به برجام مربوط می‌شود یا نه؟ گزارش‌های مربوط به توافق‌های الحاقی به برجام از نخستین هفته‌های توافق ایران با ۵+۱ به شکل غیر رسمی مطرح شده، ولی تا کنون تأیید نشده‌اند.

اهمیت سخنان چند روز قبل ذوالنور از آن جهت است که رئیس‌جمهور امریکا در بالاترین سطح تصمیم‌گیری، تلویحاً آن را تأیید می‌کند. تلاش‌های «جوان» برای دسترسی به مقام‌های وزارت امور خارجه و دولت برای بررسی صحت یا سقم ادعای ترامپ بی‌نتیجه بوده است.

با این حال، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در دولت باراک اوباما حرف‌های ذوالنور را مزخرف خوانده است. هرچند یک هفته پس از گفت‌وگوی ذوالنور با روزنامه اعتماد و طرح این ادعا، هیچ مقام رسمی درصدد تأیید یا تکذیب آن برنیامد.

منبع: روزنامه جوان



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار