هیچ عمدی در کار نبوده / علت و مقصر اصلی حادثه قطار تبریز-مشهد مشخص شد +جزئیات\
  • مامور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار:

هیچ عمدی در کار نبوده / علت و مقصر اصلی حادثه قطار تبریز-مشهد مشخص شد +جزئیات

  • کد خبر: 21333
  • چاپ
  • انتشار: 13 آذر 1395 - 12:50

قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده می‌شود...

 به گزارش استناد نیوز، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و مامور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش بررسی حادثه قطار و تقدیم آن به معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: در بررسی همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه این است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده می‌شود و به قطار تبریز ـ مشهد که به خاطر خرابی ترمز در 8 کیلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد می‌کند، در این حادثه تلخ عمدی در کار نبوده و فقط خطای حرفه‌ای بوده است.

وی افزود: در رسیدگی به دلایل بروز این سانحه چهار گروه ماموران دو قطار تبریز - مشهد و سمنان - مشهد، ماموران کنترل ترافیک شاهرود و ماموران CTC مورد بررسی قرار گرفتند.

ترکان همچنین ادامه داد: مأموران قطار تبریز ـ مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابی ترمز در تراک در کیلومتر 291 متوقف هستند، بنابراین وظیفه‌شان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا بتواند قطار حرکت کند.

مشاوره رئیس جمهور گفت: سیستم اتوماتیک کنترل به صورت خودکار قطار سمنان را در 8 کیلومتری قطار تبریز متوقف کرده بود، مأموران قطار از مرکز CTC استعلام می‌کنند که چه کار کنیم، طبق دستور یا اجازه‌ای که به آنها داده می‌شود که قطار را از حالت خودکار خارج کرده و حرکت کنید و آنها هم حرکت کردند.

ترکان اضافه کرد: قطار با سرعت 132 کیلومتر در حرکت بود و چون قطار در قوس بوده تنها 8 ثانیه مانده به نقطه تصادف، لوکوموتیوران قطار جلویی را می‌بیند. در نتیجه قطار با سرعت 118 کیلومتر به قطار جلویی برخورد کرد، همه کشته‌شده‌ها مربوط به قطار تبریز ـ مشهد بودند چراکه دو واگن جلویی قطار خالی بود و ضربه‌گیری برای قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه منجر به فوت نشد.

مشاور رئیس‌جمهور و مامور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد تأکید کرد: مقصر اصلی متصدی CTC یا مرکز کنترل تهران ـ مشهد در ایستگاه شاهرود است. وقتی شیفت جدید سر کار می‌آید که ساعت 7 شیفت عوض شده است، قطار سمنان ـ مشهد 7 و 15 دقیقه از CTC سوال کرده که تکلیف من چیست. آن به اشتباه گفته روی حالت دستی قرار بده و حرکت کن و قطار حرکت کرده که این حادثه پیش آمد. مأموران کنترل ترافیک شاهرود قصورهای دیگری دارند که از نظر ما مقصر اصلی نیستند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار