سهم 8درصدی مازندران در تولید محصولات کشاورزی\

سهم 8درصدی مازندران در تولید محصولات کشاورزی

  • کد خبر: 213408
  • چاپ
  • انتشار: 02 مرداد 1397 - 10:26

استنادنیوز؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد مازندران  8 درصد تولید محصولات کشاورزی و 10.5 درصد ارزش افزوده اقتصادی بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عزیزالله شهیدی فر در جلسه هم اندیشی مدیران، مسئوولین مرکز خدمات جهاد کشاورزی و مسئوولین و کارشناسان امور اراضی استان مازندران که با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، مسئوول حوزه نماینگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیرکل منابع طبیعی مازندران- منطقه ساری، معاونین و مدیران ستادی و شهرستانی در محل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، با اشاره به جایگاه ویژه بخش کشاورزی مازندران در کشور، گفت: مازندران 8 درصد تولید محصولات کشاورزی و 10.5 درصد ارزش افزوده اقتصادی بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده و با حدود 4.5 برابر میانگین کشوری، رتبه اول را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: 100 درصد برنج تولیدی در کشت اول، 90 درصد مرکبات، 80 درصد کیوی، 70 درصد گوشت سفید و 50 درصد گوشت قرمز تولیدی در مازندران به سایر استانها و خارج از کشور صادر می شود و این در حالیستکه 120 هزار تن برنج تولیدی در کشت دوم، برای مصرف مردم این استان کافی است.

وی با اشاره به اینکه 23 درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: سه، چهارم  اشتغال در سایر بخشها در این استان، وابسته به بخش کشاورزی است.

شهیدی فر در ادامه سخنانش به بحران آب اشاره کرد و گفت: علیرغم بحران آب، پیش بینی می شود، امسال 5 درصد افزایش تولید برنج با توجه به 2 درصد کاهش سطح زیر کشت این محصول در استان داشته باشیم.

این مقام مسئوول با تاکید به حفظ بستر تولید کشاورزی، خاطر نشان کرد: مهمترین موضوع در بخش کشاورزی، بعد از حفظ اراضی کشاورزی، توسعه ترویج و تکریم ارباب رجوع است.

 حفظ اراضی ملی، یک وظیفه سازمانی و اداری نیست و مربوط به همه آحاد مردم است.

در ادامه سید یونس حسینی عالمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران با اشاره به اینکه حفظ منابع طبیعی و اراضی کشاورزی، یک تکلیف است که بایستی به نسلهای آینده سپرده شود، گفت: حفظ اراضی ملی، یک وظیفه سازمانی و اداری نیست و مربوط به همه آحاد مردم است.

وی یکی از مشکلات اراضی کشاورزی را، زمینهای داخل بافت و خروج این اراضی از چرخه تولید عنوان و خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از تعرض به این اراضی، بایستی جهادگرانه و ایثارگرانه جلوی تجاوز به این عرصه ها را گرفت.


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بکارگیری نیروهای بومی در حراست از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی در هر شهرستان و گزینشی عمل کردن در برخورد با متعرضین به این اراضی را از مشکلات در حفظ و صیانت از این عرصه ها دانست.

وی در پایان به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه اهمیت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی تاکید کرد.

 صیانت از زمین بایستی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

همچنین مسئوول حوزه نماینگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در 50 سال گذشته تاکنون، دست اندازی به منابع طبیعی و اراضی کشاورزی بسیار زیاد و نگران کننده است، گفت: زمین مازندران در معرض خطر است.

حجت الاسلام سید مجتبی موسوی در ادامه به ارزش زمین از دیدگاه سنت، اهل بیت(ع) و مقام معظم رهبری اشاره  و تاکید کرد: زمین متعلق به همه نسلهاست و تجاوز به زمین، خیانت به آیندگان است.

وی به استفاده بهینه از زمین و آمایش سرزمین تاکید و خاطر نشان کرد: صیانت از زمین، بایستی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

 شناسایی حدود 9000 هکتار از اراضی بایر در مازندران

همچنین مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه با اشاره به اهمیت حفظ اراضی کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی جامعه، اظهار کرد: ماموریت اصلی امور اراضی، حفظ و یکپارچگی کاربری اراضی کشاورزی است.

بهرام درخشان با بیان اینکه کوچک شدن قطعات اراضی کشاورزی، یکی از مشکلات امور اراضی است، ادامه داد: قانون حد نصاب زراعی برای زمینهای زراعی و باغی جهت حفظ کاربری اراضی و جلو گیری از کوچک شدن اراضی کشاورزی تهیه و مشوق هایی برای آن در نظر گرفته شد.

وی در پایان از شناسایی 8 هزار و 938 هکتار از اراضی بایر و بلا کشت در استان خبر داد و افزود: بیش از 742 هکتار از این اراضی به چرخه تولید بازگشت.

موسوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران- منطقه ساری نیز با بیان اینکه 15 هزار هکتار از اراضی اختلافی با مردم در استان داریم، به اجرای صحیح نظام رفع تداخلات اراضی تاکید کرد.

وی در خاتمه به بحران آب اشاره کرد و افزود: بیشترین فرسایش خاک، به بخش مستثنیات در اختیار مردم، مربوط است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار