شاخص اهدای خون مستمر در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است/ سلامت خون مازندران هم تراز با کشورهای اروپایی\

شاخص اهدای خون مستمر در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است/ سلامت خون مازندران هم تراز با کشورهای اروپایی

  • کد خبر: 213466
  • چاپ
  • انتشار: 09 مرداد 1397 - 20:07

استنادنیوز؛پوریانی مدیر کل انتقال خون استان مازندران شاخص اهدای مستمر در مازندران قریب به 70 درصد است در حالیکه این شاخص در کشور 57درصد است

اسماعیل پوریانی مدیر کل انتقال خون استان مازندران پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز اهدای خون و چهل و چهارمین سالروز تاسیس انتقال خون، گفت:شعار امسال انتقال خون «مرا هزار امید است و هر هزار تویی» است که رگ گیرنده و رگ دهنده را پیوند می دهد.
وی اظهار کرد: مازندران بیش از 4 هزار و 500 بیمار خاص (سرطانی، تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی ) دارد که بیشترین حجم مصرف خون را به خود اختصاص داده است و سالانه حدود 40درصد خون های ذخیره شده توسط بیماران هموفیلی، سرطانی و تاللاسمی مصرف می شود.
پوریانی افزود:در سال های گذشته خون را از شهرهای دیگر وارد مازندران می کردند ولی از سال 92 ببعد واردات خون به مازندران ممنوع شده است و مازندران به عنوان استان معین تهران انتخاب شده است.
مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه حد ذخایر استاندارد کشوری خون تا 5 روز است در حالیکه در مازندران حدود 7 روز است، بیان کرد:طول عمر پلاکت خون 5-3 روز است و زمانیکه به پایان عمر پلاکت ها نزدیک می شود اضافات دخایر به تهران فرستاده می شود تا از اتلاف و ضایع شدن خون جلوگیری شود.
وی اعلام کرد:شاخص اهدای خون در منطقه اِمرو 12-11 نفر به ازای هر 1000 نفر است در حالیکه در مازندران با فرهنگ سازی مناسب این شاخص به 42 نفر رسید.
پوریانی با اشاره به اجرای حذف اهداکنندگان با راولی در خرداد ماه سال قبل،عنوان کرد :بررسی هایی که انجام شد نشان داد 95 درصد اهداکنندگان باراولی مبتلا به ویروس هپاتیت B و بالغ بر 85 درصد مبتلا به هپاتیت C وHIV هستند به همین علت از اهداکنندگان بار اولی فقط نمونه گرفته می شود و پس از چهار ماه و تضمین سلامت خون با آنان تماس گرفته تا نسبت به اهدای خون اقدام کنند که با انجام این اقدام آمار انتقال بیماری‌های ویروسی به صفر می‌رسد.
وی با اعلام این خبر که در 4ماه اخیر حدود 57 هزار نفر به پایگاه های مختلف مراجعه کرده و از این تعداد44 هزار نفر موفق به اهدای خون شده اند،افزود:در چند سال اخیر آمارهای بیماری ویروسی در مازندران در سطح جهانی پایین تر از رفرانس های جهانی بوده است  و شاخص اهدای مستمر در مازندران قریب به 70 درصد است در حالیکه این شاخص در کشور 57درصد است.
این مسئوول ادامه داد:در سال های گذشته تنها 50 درصد از پلاسماهای ذخیره شده استفاده می شد و مابقی دور ریخته می شد ولی اکنون انتقال خون ایران طی مکاتباتی با وزارت بهداشت آلمان،شرکت بیوتست و شرکت CLS آلمان توانست در ازای فرستادن پلاسما هزینه تهیه دارو را دریافت نماید.
وی اظهار کرد:سلامت پلاسمای خون ایران و مازندران بالاتر از کشورهای آمریکایی و هم تراز با کشورهای اروپایی است.
مدیر کل انتقال خون مازندران با اشاره به سن اهداکنندگان از 18تا 65سال ،افزود:در مازندران تنها 5 درصد از اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند و دلیل آن شاید این باشد که به‌دلیل کم‌خونی قادر به اهدای خون نیستند، درحالی‌که باید بدانند با رعایت تغذیه مناسب، گنجاندن روزی دو لیوان شیر در وعده غذایی هیچ مشکلی در اهدای خون نخواهند داشت.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار