ظریف؛اتفاق نظر برای منع حضور نظامیان بیگانه در دریای خزر وجود دارد\

ظریف؛اتفاق نظر برای منع حضور نظامیان بیگانه در دریای خزر وجود دارد

  • کد خبر: 213582
  • چاپ
  • انتشار: 21 مرداد 1397 - 07:02

استنادنیوز؛ وزیر خارجه کشورمان گفت: در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق نظر دارند.

اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقستان آغاز شد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این نشست اظهار داشت: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و ۶ موافقتنامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم.

وی افزود: ۲۱ روز قبل هم، پروتکل اثرات فرامرزی زیست محیطی ( EIA) امضا شد. این رویدادها مجموعا نوید بخش آینده بسیار روشن برای ملت ها و دولت های ما به شمار می رود. امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌خصوص خاتمه می بخشد. امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری بشمار می رود.

ظریف ادامه داد: نظر به اینکه در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده و به موافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است؛ امیدوارم کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی کند. جای خرسندی است که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق نظر دارند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار