ربیعی و کرباسیان قربانی کدام بازی شدند؟\

ربیعی و کرباسیان قربانی کدام بازی شدند؟

  • کد خبر: 213736
  • چاپ
  • انتشار: 05 شهریور 1397 - 07:26

استنادنیوز؛ ربیعی و کرباسیان دو روی سکه بازی مجلس و دولت برای جلوگیری از فشار در روز سوال از رئیس جمهور و جلوگیری از تنش اخراج وزرا توسط رئیس جمهور بودند.

علی رغم پیش بینی کارشناسان و اصحاب رسانه،  وکلای ملت پس از استماع توضیحات نمایندگان استیضاح‌کننده و کرباسیان، با 137 رأی موافق و 121 رأی مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 260 آرای مأخوذه، با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی موافقت کردند و بدین ترتیب وزیر اقتصاد برکنار شد.

 

*معاون پارلمانی رئیس جمهور در نوک پیکان افتادن وزرا در مجلس

اما برای سنجش عیار این داستان باید کمی به عقب برگردیم. در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد سوال و استیضاح زیادی بوده‌ایم اما در هیچ کدام رد پای دولت برای برکناری یارانش در مجلس دیده نشد جز در دو مورد که معاون پارلمانی رئیس جمهور در نوک پیکان اتهام برای لابی افتادن وزرای دولت بود.

ربیعی و کرباسیان دو روی سکه بازی مجلس و دولت برای جلوگیری از فشار در روز سوال از رئیس جمهور و جلوگیری از تنش اخراج وزرا توسط رئیس جمهور بودند. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی قبلا در توییتی نوشته بود: «طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است و اگر تعداد امضاهای این طرح از حد نصاب قانونی نیفتد، ‌ به احتمال زیاد در جلسه علنی یکشنبه هفته آینده پارلمان ۲۸ مردادماه در صحن علنی خانه ملت اعلام وصول می‌شود.»امیرآبادی همچنین بیان کرد: «معاون پارلمانی رئیس جمهور بسیار تلاش کردند که حتما استیضاح اعلام وصول بشود و چند بار هم بالا آمدند و به رئیس مجلس گفتند که چرا اعلام وصول نمی کنید؟»

*نمایندگان سرنخ خداحافظی وزرا را نشان دادند

این نوع اقدام حسینعلی امیری اما مسبوق به سابقه بود در ماجرای استعفای ربیعی نیز مقصودی نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت که«دولت از نمایندگان خواسته کرباسیان را استیضاح نکنند اما تصمیم‌گیری در مورد ربیعی را به مجلس سپرده‌است تا مجلس هزینه تغییر وزیر را متحمل شود.»

شاید پس از هر دوی این اتفاقات معاونت ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی این اخبار را تکذیب کرد اما پس از بازبینی رفتار مجلس لاریجانی و دولت روحانی کاملا می‌توان سرنخ بازی این دو قوه برای انحراف افکار عمومی را مشاهده کرد. 

*نوبخت:چه سوالی از رییس جمهور مطرح است؟ اینهایی که گفته شده کار شخص رئیس جمهور نیست 

محمد باقر نوبخت سخنگوی سابق دولت خردادماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه سوال نمایندگان مربوط به شخص روحانی نیست و آیا هر برگی از درختان پاستور بیفتد، رئیس جمهور مسئول است؟، گفت:«چه سوالی از رییس جمهور مطرح است؟ اینهایی که گفته شده کار شخص رئیس جمهور نیست بلکه برای دولت است؛ اینکه بگوییم مسئولیت رئیس جمهور است، بحثی نیست و در این صورت هر برگی از درختان پاستور بیفتد بالاخره رئیس جمهور مسئول است و باید پاسخ بدهد.اگر هدف از سوال رفع ابهام است این را نمایندگان معرفی شده رئیس جمهور در کمیسیون ها پاسخ دادند. رئیس جمهور اکنون مشغله های ذهنی زیادی درباره مسائل داخلی و خارجی دارد و حتما باید داخل مجلس برود ما که همواره جلسات مجلس و دولت را داشته ایم و می شد مسائل را آنجا مطرح کرد.»

همه مساله اما اینجاست که دولت بر این باور است مسئول کنونی مشکلات اقتصادی کشور نه رئیس جمهور بلکه عوامل دیگری از جمله وزرای منتخب خود حسن روحانی هستند و به نظر برای تسهیل در کار شخص رئیس جمهور در سه شنبه هفته جاری و برای فرار از زیر بار فشار افکار عمومی،نمایندگان ملت و رسانه‌ها حاضر به خروج دو نفر از اعضای کابینه توسط مجلس اما به کام دولت از پاستور شد.

حال باید دید حسن روحانی در روز پاسخ به سوال نمایندگان چگونه از حربه عدم رای اعتماد مجلس به دوتن از وزرای اقتصادی دولت استفاده خواهد کرد اما در این بین و در وانفسای مشکلات اقتصادی مردم و مشکلات ارزی کشور دولت به جای تغییر قوی در کابینه  و استقرار تیمی کارآمد و جهادی به جای تیم ناکار آمد و ناهماهنگ فعلی، خود و کشور را اسیر بازی های سیاسی کرده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار