تخصیص تسهیلات روستایی ۱۶۵ میلیارد تومانی با سود ۶ درصدی به متقاضیان\

تخصیص تسهیلات روستایی ۱۶۵ میلیارد تومانی با سود ۶ درصدی به متقاضیان

  • کد خبر: 213782
  • چاپ
  • انتشار: 10 شهریور 1397 - 21:07

استنادنیوز؛مدیر کل و معاونین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت سهم مازندران،در طرح تسهیلات روستایی ۴ درصد بود که ۱۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن در فاز اول به استان تخصیص یافت


همزمان با اولین روز از هفته باشکوه تعاون، نشست خبری مدیر کل و معاونین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصحاب رسانه مازندران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل، کامران اصغری بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران اظهار کرد: توسعه اقتصادی و اشتغال ناشی از مسائل اقتصادی است و با توجه وضعیت موجود، گاهی فعالان واحدهای تولیدی روی روال عادی خودشان حرکت نمی‌کنند و لذا حتی به دلایل مختلف در درون کشور، به تعطیلی و یا تعدیل نیروی کار روی می آورند که این اداره کل با حضور بموقع از این موارد پیشگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل و در برنامه‌های چهارم و پنجم یک سری مشوق‌هایی نظیر ماده ۱۰۳ و بند «و»ماده ۸۰ وجود داشت که طی آن بخشی از سهم حق بیمه کارفرما را دولت پرداخت می‌کرد تا مشوقی باشد برای کارفرما تا کار ایجاد کند که برای نمونه در سال ۹۵ از همین بند نزدیک به ۱۶ هزار شغل را داشتیم اما متاسفانه در برنامه ششم این بند حذف شد ولی اخیرا طرحی مشابه این مشوق ها در حال اجراست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران ادامه داد: در همین راستا دولت یک سری مشوق‌های یک ساله و دوساله را قرار داده است تا حداقل واحدهای فعال ما در استان مازندران نسبت به بکارگیری نیروهای خودشان حداقل یک انگیزه‌ای داشته باشند؛ در این طرح با جذب فارغ التحصیلان طبق دستورالعمل سهم بیمه کارفرما را دولت پرداخت می‌کند که خوشبختانه این امر طبق تفاهم‌نامه با تامین اجتماعی اجرایی شده است و ما اطلاع‌رسانی در این خصوص را انجام داده‌ایم.

معافیت دو ساله کارفرمایان از سوی تامین اجتماعی در صورت بکارگیری کارورزان

این مسئول ضمن اشاره به مشکلات بحث کارورزی در استان، خاطرنشان کرد: کارورزی طی نامه‌نگاری‌های صورت گرفته بعنوان یک مشوق است که متقاضیان می‌توانند به مدت ۴ تا ۶ ماه در واحدهای خدماتی و تولیدی ما مشغول کار شوند و طی این مدت، حداقل یک سوم حداقل دستمزد همان سال را کارورز از دولت می‌گیرد و بیمه مسئولیت مدنی را دولت به آن‌ها می‌دهد اما بیمه تامین اجتماعی به دلیل عدم وجود رابطه کارگر و کارفرمایی ندارد که پس از پایان مدت کاروزی، کارفرما و کارورز اگر تمایلی به ادامه همکاری داشتند، دولت مشوقی را در نظر گرفته که طی آن کارفرماها به مدت دو سال از پرداخت حق بیمه آن کارورز معاف هستند و دولت پرداخت می‌کند که طی این مشوق در استان ۵۰۰ کارورز مشغول بکار شدند.

تخصیص تسهیلات روستایی ۱۶۵ میلیارد تومانی با سود ۶ درصدی به متقاضیان

اصغری با اشاره به اجرای اثرگذار سامانه کارا که از اواخر سال گذشته در استان آغاز شد؛ اظهار کرد: در این طرح تسهیلات با سود ۶ درصد به روستاییان تعلق می‌گیرد که در کل کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار آن اعلام شده است که سهم استان مازندران، ۴ درصد بود که ۱۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن در فاز اول به استان تخصیص یافت.

ثبت نام ۸ هزار متقاضی تسهیلات روستایی در سامانه کارا

وی اضافه کرد: ما در این طرح نزدیک به ۸ هزار متقاضی داشتیم که همگی واجد شرایط نبودند و قرارداد ۱۰۰ درصدی میان بانک و متقاضیان واجدالشرایط منعقد شده است و اگر سرانه ایجاد اشتغال را برا هر نفر ۶۰ میلیون تومان در نظر بگیریم با اعتباری تخصیصی در فاز اول نزدیک به ۲۸۰۰ نفر مشغول بکار خواهند شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران تصریح کرد: در خصوص راست آزمایی،متقاضیانی که تعهد ایجاد اشتغال را در قبال تسهیلات روستایی ۶ درصدی داده‌اند، ضمانت‌هایی در نظر گرفته شده است که تغییر سود ۶ درصدی تسهیلات به ۱۸ درصد بانکی یکی از جرایم متخلفان خواهد بود.

تثبیت سکونتگاه‌ها و بافت روستایی و ایجاد اشتغال دو هدف اصلی تسهیلات روستایی

این مسئول با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای این طرح تثبیت سکونت‌گاه‌های روستایی، ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها بوده است، تاکید کرد: نیت و هدف از اجرای این طرح ایجاد اشتغال و توسعه اشتغال روستایی بوده نه پرداخت تسهیلات که ما در استان بدنبال این مهم بودیم تا روستاییان مقیم از این تسهیلات بهره‌مند و ایجاد اشتغال شوند و این طرح از مسیر اصلی خود منحرف نشود.

سهم ۷۵۰ میلیارد تومانی مازندران در ارائه تسهیلات فراگیر سامانه کارا

اصغری در ادامه به اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومانی تسهیلات فراگیر به استان مازندران در سامانه کارا اشاره و بیان کرد: تا پایان سال جهت اعلام اسامی متقاضیان فرصت داریم و این تسهیلات هم مشمول بخش روستایی و هم شهری می‌شود که با سود ۱۸ درصد ارائه می‌شود که طبق اعلام دولت بنا به تفاوت این تسهیلات با منابع بانکی، طبق تحقق شرایطی نظیر ایجاد اشتغال، تحقق عملی طرح و پرداخت بموقع اقساط، قرار است یارانه ۲ تا ۸ درصدی به آن تعلق گیرد.

وی متذکر شد: تاکنون ۵۰۱ طرح پس از تایید و تصویب کمیته فنی به بانک‌ها جهت بهره‌مندی از تسهیلات کارا ارسال شده است و در بحث ضمانت هم، اراضی روستایی جزو اسناد در ارائه این تسهیلات در نظر و مورد تایید قرار گرفته می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران با بیان اینکه ورودی‌های پرونده ما نسبت به سال گذشته ۱۸ تا ۱۹ درصد افزایش یافته است، بیان کرد: این موضوع بیانگر آن است که مسائل اقتصادی ما دارد بر روی اشتغال ما اثر می‌گذارد و از آن سو هم شاهد افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان هستیم.

این مسئول با بیان اینکه استان مازندران در کنار دو شهر صنعتی سمنان و تهران واقع شده است که جوانان زیادی از استان به این شهرها مهاجرت کرده‌اند؛ بیان کرد: این نیروها پرونده‌هاشان پس از تعدیل نیرو جهت بیمه بیکاری به استان ارجاع می‌شود که آمار بیمه بیکاران مازندران را افزایش می‌دهد و در حال حاضر نزدیک به ۱۱ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری داریم که امسال ۴ تا ۵ درصد افزایش داشتیم که تقریبا دو درصد آن مربوط به انتقالی‌های استان همجوار به مازندران است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار