کفش نامناسب در فرم استخوان‌های پا تاثیر دارد\

کفش نامناسب در فرم استخوان‌های پا تاثیر دارد

  • کد خبر: 213836
  • چاپ
  • انتشار: 15 شهریور 1397 - 12:48

استنادنیوز؛استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: پوشیدن کفش‌های نامناسب و تنگ باعث ناهنجاری هایی در انگشت‌ها شده و استخوان‌های پا را بد شکل می‌کند

سید رضا ضراب پور اظهار کرد: پوشیدن کفش مناسب به مثابه واکسینه شدن در برابر بیماری ها است؛ بسیاری از حرکت های بدن مانند نشستن، راه رفتن و خم شدن تحت تاثیر کفشی است که افراد استفاده می کنند.
وی اظهار داشت: کفش مناسب دارای ویژگی هایی است مانند اینکه قالبی مناسب برای پا داشته باشد نه اینکه پای فرد را تغییر شکل دهد.
این متخصص ارتوپد با ابراز تاسف از انبوه کفش های چینی و نامناسب در بازار، اضافه کرد: بسیاری از این کفش با نام برندهای مختلف یا بدون مارک خاصی، در بازار عرضه می شوند در حالی که کفش باید راحت باشد و پاشنه آن حداکثر دو تا سه سانتی متر ارتفاع داشته باشد؛ زیرا تخت بودن کف کفش، احتمال ابتلا به بیماری خارپاشنه را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود وزن بدن به جای پاشنه به کف پا، زانو و کمر فشار وارد کند.
ضراب پور تصریح کرد: استفاده از کفی‌های مناسب در کفش نیز از بروز آسیب به پاها پیشگیری می‌کند. همچنین یک کفش استاندارد باید در قسمت پنجه پا نیم سانتی متر از خود پا بزرگتر باشد، زیرا باریک بودن کفش در قسمت پنجه پا موجب ایجاد انگشت چکشی و از طرف دیگر انحراف انگشت اول به سمت بقیه انگشت‌ها و حتی بروز پینه پا می‌شود.
به گفته وی، پوشیدن کفش‌هایی که بیش از سه سانتی‌متر پاشنه دارند، باعث آسیب به قسمت‌های جلو و پنجه‌ پا می شود و این فشار در طولانی مدت باعث ناراحتی، درد مزمن و حتی شکستگی خواهد شد.
ضراب پور افزود: پوشیدن کفش‌های تنگ موجب به وجود آمدن بیماری‌های مختلفی مانند فرو رفتن ناخن به داخل گوشت شست‌پا شده و ممکن است ایجاد عفونت کند و یکی از عوارض کفش تنگ، به‌ وجود آمدن ناهنجاری‌های انگشتان و بد شکل شدن استخوان‌های پا است.
وی اظهار داشت: عفونت های قارچی از جمله رماتوفیت‌ها بیشتر لای انگشتان و کف پا را به دلیل استفاده از کفش نامناسب درگیر می‌کند و کاندیدا عامل قارچی دیگری است که بیشتر در لای انگشتان ایجاد ضایعات قارچی می‌کند و عامل نوع سوم این عفونت‌ها، باکتری شبه قارچ یا کورینه باکتریوم است.
این ارتوپد توصیه کرد: کفش مناسب تعادل بدن هنگام حرکت و دویدن است؛ بنابراین باید هنگام خرید کفش بسیار دقت شود که جلوی کفش‌ها به اندازه کافی جا داشته و انگشتان به جلوی کفش نچسبند. همچنین از ناحیه پشت‌پا به اندازه یک انگشت باید جا داشته باشد.
وی یادآورشد: افرادی که از دردهای عصبی ناشی از بیماری دیابت رنج می‌برند، پوشیدن کفش طبی برای آنها مناسب‌تر است. از آن‌جایی‌که هنگام پیاده‌روی و دویدن، قوس‌پا در کفش طبی محافظت شده و پا کاملا راحت است، بنابراین با کمک کفش طبی، بیماری نوروپاتی دیابتی (آسیب دیدن اعصاب در نتیجه بالا بودن قند خون) نیز درمان خواهد شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار