شخصیت های سیاسی در سخنرانی های روز دانشجو چه گفتند؟ / گزیده ای از صحبت های مهم و جنجالی سیاسیون (بخش اول)\
  • به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه ها

شخصیت های سیاسی در سخنرانی های روز دانشجو چه گفتند؟ / گزیده ای از صحبت های مهم و جنجالی سیاسیون (بخش اول)

  • کد خبر: 21392
  • چاپ
  • انتشار: 16 آذر 1395 - 18:43

 

بخش های مهم سخنرانی های تعدادی از شخصیت های سیاسی مطرح در 16 آذر به مناسبت روز دانشجو و حواشی های این مراسم ها در این گزارش آمده است

به گزارش اختصاصی استناد نیوز، همه ساله در 15 و 16 آذر به مناسبت روز دانشجو دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی با دعوت از شخصیت های سیاسی کشور سخنرانی ها و نشست هایی را برگزار می کنند و نظرات آن ها را در موضوعات مختلف جویا شده و سوالات خود را مطرح می نمایند.

امسال اما این مراسمات روز دانشجو به دلیل نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری تب و تاب بیشتری داشت و صحبت های جنجالی و تندی هم بعضا انجام شد، محور بیشتر سخنرانی های روز دانشجوی امسال به مسئله برجام و تحریم های آمریکا برمیگشت.


در ادامه بخش های مهم سخنرانی های تعدادی از شخصیت های سیاسی در 16 آذر و تعدادی از حواشی به وجود آمده، آورده شده است


حسن روحانی در دانشگاه تهران
---هیچ قدمی در مسأله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، لغو تحریم ها و قطعنامه ها افتخار است
دکتر روحانی موفقیت در مذاکرات هسته‌ای را افتخار همگانی توصیف کرد و گفت: امروز همگان به این موضوع اعتراف دارند که هیچ کشوری در دنیا وجود نداشته که در عرض 20 الی 30 ماه بتواند در برابر قدرت‌های بزرگ هسته‌ای از حقوق ملت خود به خوبی دفاع کرده و پرونده ای را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کند و این یک موضوع جناحی و حزبی نیست.
رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: لغو قطعنامه‌ها، شکست ایران هراسی و ایستادگی مقتدرانه در برابر قدرتها افتخار همه ملت، رهبری و نظام است و نه جناح‌ها.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه هیچ قدمی در مسأله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، اظهار داشت: نامه‌های مکتوب ایشان خطاب به بنده موجود است و هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان به من داده باشند و دستور قاطعی برای اجرای آن صادر نکرده باشم و همواره مبنا دولت بر این بوده که دستورات ایشان کاملاً اجرایی شود. برای تصمیماتی که در روند مذاکرات اتخاذ می‌شد، ساعت‌ها با مقام معظم رهبری جلسه داشتیم.


--- آزادی در بیان دانشجویان در انتقاد و بیان نظراتشان از برکات انقلاب است
دکتر روحانی انقلاب را تحولی بزرگ در جامعه برای رسیدن به آرمان‌های بلند ملتی آرمان‌خواه و عدالت‌جو دانست و با اشاره به اینکه امروز در کشور بسیاری از اهداف انقلاب تحقق یافته است، گفت: این آزادی دانشجو برای سخنان صریح ،بدون دغدغه و با صراحت لهجه و بیان در برابر رییس اجرایی کشور از دستاوردهای انقلاب است.
رییس‌ جمهوری ادامه داد: شاید نتوان استقلال سیاسی که امروز در ایران وجود دارد را در دیگر کشورهای منطقه و جهان یافت.


--- ما در مذاکرات هسته ای چیزی را از دست ندادیم و امتیاز گرفتیم
رییس‌ جمهوری افزود: بر اساس توافقی که دو هفته پیش انجام شده، قرار است 900 تن کیک زرد وارد ‏کشور شود و این موفقیت بزرگی برای ملت ایران است. آنها برخورداری از آب سنگین را خلاف می‌دانستند، ‏اما امروز آن را به دنیا می‌فروشیم و دو محموله از آن به آمریکا و روسیه صادر شده است. چارچوب رآکتور ‏آینده اراک نیز که به مراتب پیشرفته‌تر است مورد توافق قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است، لذا ما ‏چیزی را از دست نداده‌ایم.‏
در موضوع تحریم بجز برخی مشکلات بانکی، بقیه تحریم‌ها به طور کامل و به طور صددرصد برداشته شده است و در مسأله بانک‌ها نیز با بانک‌های متوسط و کوچک دنیا در حال همکاری هستیم این در حالی است که در دوره تحریم مجبور بودیم با صرافی‌ها، امور بانکی خود را انجام دهیم. ما در دوران تحریم قادر نبودیم به راحتی نفت بفروشیم اما حالا شرایط کاملا فرق کرده.


---تخلف اخیر آمریکا اگر اجرایی شود با عکس العمل تند مواجه خواهد شد
دکتر روحانی تصریح کرد: آنها ممکن است در روند برجام تخلف کنند که مورد اخیر، تمدید قانون داماتو یا آی‌سا، بود که برخلاف برجام انجام شد. اگر این موضوع اجرایی شود، نقض فاحش و صریح برجام است و با عکس‌العمل بسیار تند ما مواجه خواهد شد.
در مسأله برخورد با نقض برجام، نظر واحدی در کشور وجود دارد و هیچ ‏اختلاف‌نظری بین دولت، مجلس و سایر قوا، نیست.‏


---مشکلاتی مثل بیکاری وجود دارد ولی تلاش ها نباید نادیده گرفته شوند
رئیس جمهور گفت: خالص اشتغال در سه سال اخیر به 700 هزار نفر رسید اما نیاز به اشتغال افزاینده داریم و همه باید برای رفع مشکلات، همکاری و کمک کنند. دولت نمی‌تواند دولت سرمایه‌گذار باشدبلکه باید حامی، باید انتظام‌گر، هدایت‌کننده و ناظر باشد.
امروز رفع مشکل آلودگی هوا و کنترل سوخت و آلاینده ها در خودروها، ‏نیروگاهها و سایر موتورهایی که آلودگی تولید می کنند، نیاز به استفاده از تکنولوژی روز دنیا دارد.‏


علی مطهری در دانشگاه شهید باهنر کرمان
نایب رئیس مجلس در مورد لغو سخنرانی اش در مشهد گفت: اگر احتمال جرمی داده می شود باید مساله در شورای تامین طرح شود و رییس شورای تامین که فرماندار یا استاندار است، تصمیم می‌گیرد برنامه لغو شود یا برقرار بماند. اگر به این شکل بخواهد عمل شود فردا جلوی سخنرانی رییس جمهور را هم می‌گیرند!
مطهری برجام را موافقت‌نامه مثبت و مفیدی برای جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و افزود: بخاطر این موفقیت آمریکا درصدد برهم زدن آن است از این رو ما باید هوشیارانه عمل کرده و احساسی نشویم که اگر قرار است برجام نقض شود، ابتدا آنها برجام را نقض کنند.


مطهری در دانشگاه امیرکبیر
مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: حکومت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند اگر نه فاسد می‌شوند. هرجا قدرت متمرکز شود فساد ایجاد می‌شود و قدرت بدون نظارت منتهی به فساد خواهد شد.
مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی منحصر به زمان خاصی نیست، امروز هم ما نیاز به مبارزه با استعمار خارجی داریم و همچنین برخی نشانه‌های استبداد را در داخل می‌بینیم. البته معتقد نیستیم که حکومت ما استبدادی است. بر خلاف رژیم گذشته که مسلم بود نظام استبدادی است.
مطهری گفت: نباید از اظهارنظر مخالف بترسیم ما امروز از نظر استقلال سیاسی وضعیت خوبی داریم و شاید ایران مستقل ترین کشور دنیا باشد .

 

در حین سوال یکی از دانشجویان اصولگرا که با تندی سوالی را مطرح کرد و اعتراض دانشجویان را به همراه داشت، مطهری از فضای باز دانشگاهی در امیرکبیر تمجید کرد و از همه خواست اجازه دهید سوالات مختلف مطرح شود.
وی در مورد سوالی در مورد حصر هم گفت: ما به عنوان نماینده تصمیم داریم ملاقاتی با رهبری و محصوران داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را که مانعی در راه وحدت ملی است حل کنیم. عده ای معتقدند محصوران تا توبه و عذرخواهی نکنند نباید آزاد شوند که این نظرات توجیهی ندارد و من با آن ها مخالفم.


کوچک‌زاده در دانشگاه تهران:
این نماینده پیشین مجلس،‌ گفت: هنوز هم می‌گویند آقا گفته است که برجام به نتیجه برسد. مگر آقا نگفته به مذاکره با آمریکا و آمریکایی‌ها دل نبندید و در ازای آن اقتصاد مقاومتی را مهیا کنید؟
کوچک زاده با انتقاد از دولت و وزیر نفت گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی که قرارداد کرسنت بسته شد همین آقای روحانی به رئیس جمهور نامه‌ای نوشت و هفت ایراد اساسی از کرسنت گرفت. حالا افتخار می‌کند که وزیر نفتش این قرارداد را ادامه می‌دهد.


وی در اعتراض به صحبت‌های علی مطهری، گفت: جامعه ما رهبری در رأس امورش دارد که اینها می‌خواهند از او هم استفاده کنند. برای همین است که یک جوجه‌ای که خودش را منتسب به پدر شهیدش می‌داند می‌گوید از رهبری هم می‌شود ایراد گرفت. تازگی‌ها گفته است که چه کسانی به امامان جمعه اجازه دادند که امامت یک جماعت را به عهده بگیرند. در جواب باید گفت همان‌هایی که تو را نایب رئیس مجلس کردند. درست است که جنگ اول ما با آمریکا است ولی باید چنین افرادی را هم دشمن دانست.


کوچک زاده در مورد خاتمی هم گفت: همین آقای خاتمی بنیان‌گذار عادی سازی رابطه با آمریکا پس از ریاست‌ جمهوری‌اش بود زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد بود، آمریکا را بزرگترین دشمن خوانده و مردمش را بی‌فرهنگ‌ترین مردم دنیا دانست.

 

احمد مازنی در دانشگاه علم و صنعت:
این نماینده مجلس اظهار کرد: گفت‌وگوی ملی یعنی اینکه از قدرت برای خود برای سرکوب نظرات مختلف استفاده نکنیم بلکه در ارتباطی دوستانه و صمیمانه به بیان نظرات خود پرداخته و نظر مخالف را بشنویم. مسئولان به جای اینکه از تریبون ها با هم گفت‌وگو کنند حرفهایشان را رو در رو بزنند.


وی گفت: نسبت به انتظارات دانشجویان نقاط ضعفی داریم که از جمله آن‌ها وجود قانونگریزی و همچنین برخورد سلیقه ای با قانون اساسی درکشور است.
از دیگر ضعف های موجود توجه به منافع جناحی بجای منافع ملی است. پاسخگو نبودن مقامات صاحب اختیار و شیوع فساد اقتصادی و اداری در بخش های مختلف از دیگر ضعف‌هایی که باید در جهت رفع آن‌ها اقدام کنیم.


مازنی با بیان اینکه معضل فساد سیاسی بدتر از فساد اقتصادی توضیح داد: نظام معیوب انتخابات باید اصلاح شود و در این راستا باید نظام انتخابات در جهت شفافیت و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری اصلاح گردد.

 

سلحشوری در دانشگاه امیرکبیر:
رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: افتخار دانشجویان، منتقدبودن ، مستقل بودن و مخالفتشان با افراطی گری است. دانشجویان دیگر نمی گذارند که جامعه از مسیر امید و آرامش خارج شود.
وی همچنین گفت: جامعه ما نباید حالت شورشی و افراط گری داشته باشد چرا که سم مخربی است که آن را تجربه کرده ایم. جامعه شورشی افرادی را بر سر کار می آورد که برای همگان مضر است.

 

بخش دوم صحبت های شخصیت های سیاسی در دانشگاه ها به مناسبت روز دانشجو

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار