قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها باعث افزایش قاچاق چوب شده است/در اجرای دقیق قوانین ضعف داریم\

قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها باعث افزایش قاچاق چوب شده است/در اجرای دقیق قوانین ضعف داریم

  • کد خبر: 213975
  • چاپ
  • انتشار: 01 مهر 1397 - 11:29

استنادنیوز؛ نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها باعث افزایش قاچاق چوب شده است ، گفت:در کشور قوانینی بسیار خوبی داریم اما متاسفانه در اجرای دقیق آن ضعف داریم.

شمس الله شریعت نژاد در رابطه با ساخت جاده در جنگل‌های سواد کوه گفت: بعد از تصویب و اجرایی شدن قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها، هر گونه بهره برداری از جنگل‌ها ممنوع شده و در صورت لزوم با نظارت راه و شهرسازی و تایید سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی و پوششی منطقه انجام می‌شود. این جاده هم به دلیل مال رو بودن حساسیتی ایجاد نکرده است.

قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها باعث افزایش قاچاق چوب شده است

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها باعث افزایش قاچاق چوب شده است، افزود: مدیریت و نظارت در کشور باید به گونه‌ای باشد که از وقوع جرم جلو گیری کند، اگر در جامعه نیازی وجود داشته باشد و به صورت منطقی و قانونی تامین نشود، به ناچار مردم نیازشان از راه‌های غیر قانونی تامین می‌کنند. در کشور صنایع زیادی به چوب نیاز دارد که اگر چوب مورد نیاز آن تامین نشود قطعا از راه و روش غیر قانونی تامین خواهدشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: برای نظارت و جلوگیری از قاچاق چوب نمی‌توانیم برای هر درخت یک محافظ قرار بدهیم، درختی که می‌توانست به صورت قانونی و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد، نیمی از آن توسط قاچاقچیان به هدر می‌رود، این مشکلات به این دلیل اتفاق می‌افتد که برای تصویب قوانین احساسی عمل می‌شود، زمانی که محل تامین نیاز مشخص نشده باشد، به صورت قاچاق و غیر منطقی تامین خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها، گفت: قانون تنفس پنج ساله کاملا احساسی و غیر کارشناسی است، در دنیا چنینی کاری انجام نشده است. ما باید مدیریتمان را دقیق تر و موازین علمی را باید بیشتر و بهتر رعایت کنیم، زمانی که جمعیت کشور افزایش پیدا می‌کند، باید در کنار منابع طبیعی با ارزشمان شغلی ایجاد کنیم که به منابع طبیعیمان لطمه وارد نشود، زمانی که چنینی کاری نمی‌کنیم حجومی را بر منابع طبیعی تحمیل می‌کنیم .

ما به نیروی جنگلبان با کیفیت نیاز داریم، کیفیت ارزشمندتر از تعداد است

وی با اشاره به کمبود نیروی جنگل‌بان ادامه داد: برای حفاظت از جنگل‌ها به نیروی جنگلبان با کیفیت نیاز داریم، در گذشته نیروهای جنگلبانی کارشان را از عمق جنگل‌ها و مراتع آغاز می‌کردند و امروزه از داخل ستاد شروع به کار می‌کنند، کیفیت نیرو‌هایی که جذب می‌کنیم خود به خود کاهش پیدا کرده است، بی کیفیتی نیروهای جنگلبانی به منابع طبیعی کشور آسیب خواهد زد. 

شریعت نژاد افزود: ما در کشور قوانینی بسیار خوبی داریم اما متاسفانه در اجرای دقیق آن ضعف داریم، با آدم‌های متخلفی که از قانون تخطی می‌کنند به درستی و به موقع برخورد نم‌شود، بعضی اوقات تنبیهات باید به موقع، فوری و دقیق انجام شود، تشویق ها هم به همین صورت، با گذشت زمان آثار منفی افزایش پیدا کرده و تنبیهات بی خاصیت می‌شود.

سرمایه گزاری دولت در مناطقی که منابع طبیعی بیشتری دارد، کمتر است!

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: حفظ جنگل‌ها نیاز به مقدماتی دارد که باید فراهم شود در غیر این صورت با مشکلات زیادی رو برو خواهیم شد. برای حفظ جنگل‌ها و مراتع ابتدا باید مباحث اقتصادی اصلاح شود، متاسفانه سرمایه‌گزاری دولت برای اشتغال و تولید در مناطقی که منابع طبیعی بیشتری دارد، کمتر است. در صورتی که جمعیت این مناطقی بیشتر بوده و اگر نیاز مردم تامین نشود فشار بیشتری به منابع طبیعی خواهد آمد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار