پشت پرده اختلافات داخلی فدراسیون والیبال چیست؟\

پشت پرده اختلافات داخلی فدراسیون والیبال چیست؟

  • کد خبر: 214156
  • چاپ
  • انتشار: 14 مهر 1397 - 14:25

استنادنیوز؛ اقدام اخیر فدراسیون والیبال ایران در نامه‌نگاری با کنفدراسیون آسیا و طرح درخواست برکناری محمود افشاردوست از کمیته مربیان و معرفی امیرحسین منظمی، در حالی مطرح شده که مشخص نیست مسوولان فدراسیون والیبال با چه انگیزه و هدفی این تصمیم را طراحی و اجرا کرده‌اند.

فدراسیون والیبال ایران که در دهه گذشته یکی از با ثبات‌ترین فدراسیون‌ها چه از نظر مدیریتی و چه از نظر کسب افتخار در مسابقات مختلف به شمار می رفت اما  پس از کنار رفتن داورزنی و روی کار آمدن احمد ضیایی به عنوان رییس جدید این فدراسیون شاهد اتفاقاتی عجیب در طول 8 ماه ریاست ضیایی بوده‌ایم. از دی ۹۶ و با روی کار آمدن ضیایی شرایط نسبت به گذشته تغییر کرد و بر خلاف باور اهالی والیبال که معتقد بودند ضیایی با توجه به سابقه 8 ساله نایب رییسی می‌تواند جایگزین خلفی برای داورزنی باشد، اما او عملا پس از انتخابش به عنوان رییس جدید والیبال بیشتر روسای اداری و اجرایی از روابط عمومی تا دبیر کل را برکنار و افراد جدیدی را جایگزین کرد.

اما یکی از نکاتی که در روزهای اخیر باعث تعجب اهالی والیبال شده است، نامه‌ای است که فدراسیون والیبال برای بر کناری محمود افشاردوست از کمیته‌ مربیان کنفدراسیون آسیا و معرفی امیرحسین منظمی به عنوان جایگزین او ارسال کرده است. این‌ در حالی است که افشاردوست زمانی که در پست دبیر کلی فدراسیون والیبال فعالیت داشت، در سال ۲۰۱۵ به همراه داورزنی در مجمع عمومی کنفدراسیون آسیا در ریاض به عنوان عضو کمیته‌ مربیان آسیا به مدت چهار سال انتخاب شد و با توجه به تغییرات در ساختار فدراسیون جهانی، مجمع بعدی کنفدراسیون آسیا نیز در سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد و به ‌این‌ ترتیب افشاردوست به مدت پنج سال عضو این کمیته‌ است.

کمیته‌ مربیان آسیا جزو فعال‌ترین کمیته‌ها در کنفدراسیون آسیا به شمار می‌رود و اعضای آن از کشورهایی همچون چین و ژاپن هستند که از افراد برجسته در والیبال کشورشان به شمار می‌روند. با توجه به اهمیت بالای کرسی‌های بین‌المللی برای کشورهای عضو بودن افشاردوست در این کمیته‌ می‌تواند بر اعتبار والیبال ایران بیش از این بیفزاید و نباید با برخی کج رفتاری‌ها به منافع ملی آسیب زد.

پس از مطرح شدن این موضوع از رسانه‌ها افشاردوست و مسئولان فدراسیون والیبال نقطه نظرات متفاوتی را در این باره ارائه کردند که از فحوای این صحبت‌های می‌توان اینگونه استنباط کرد که افشاردوست در ابتدای مطرح شدن این موضوع قصد داشت تا با تکذیب تلویحی این قضیه به قائله خاتمه دهد، اما در اظهار نظری عجیب، امیر حسین منظمی اعلام کرد که به صورت رسمی با کنفدراسیون آسیا درباره برکناری افشاردوست و جایگزینی او نامه نگاری شده و این رفتار نیز کاملا منطقی و حق فدراسیون والیبال است.

در همین خصوص امیر حسین منظمی اظهار کرد: افشاردوست به خاطر سمتی که پیش از این به عنوان دبیر کل فدراسیون والیبال داشت، عضو کمیته‌ مربیان کنفدراسیون آسیا بود و حتی در رقابت‌های اخیری که افشاردوست شرکت کرد، ضیایی در حق او لطف کرد، چرا که او می‌توانست با نامه نگاری جایگزین او را به مسابقات AVC بفرستد، زیرا افشاردوست زحمات زیادی برای والیبال کشیده است. بالاخره این پست انتصابی است و می‌تواند به فرد دیگری واگذار شود.

*منظمی: فدراسیون حق دارد فرد دیگری را معرفی کند

دبیر فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که آیا واقعا از انتصابی بودن عضویت در کمیته‌ مربیان کنفدراسیون آسیا اطلاع دقیقی دارد، گفت: فدراسیون می‌تواند نامه بزند و فرد جدید را جایگزین کند و کسی که در حال‌ حاضر در فدراسیون در حال فعالیت است را معرفی کند و این حقی است که فدراسیون دارد. عضویت در این کمیته‌ با صحبت‌هایی است که از قبل انجام می‌شود و این امتیازی است که به فدراسیون‌ها داده می‌شود. فدراسیون والیبال ایران هم این عضو را با صحبت‌هایی که از پیش داشته برای خود حفظ کرده است و می‌تواند فرد جدید را جایگزین کند.

منظمی در پایان با تایید این خبر گفت: نامه از طرف فدراسیون والیبال برای برکناری افشاردوست به کنفدراسیون آسیا زده شده و من به عنوان جانشین او معرفی شده‌ام.

از صحبت‌های منظمی می‌توان این گونه برداشت کرد که فدراسیون والیبال احساس می‌کند حضور فردی از فدراسیون قبلی در کنفدراسیون آسیا می‌تواند به ضررش باشد، زیرا اگر به دنبال حفظ کرسی‌های بین‌المللی بودند، مطمئنا تا سال ۲۰۲۰ و برگزاری مجمع عمومی آینده صبر می‌کردند و به ‌این‌ ترتیب هم به افشاردوست بی احترامی نمی‌شد و از طرفی دیگر  معرفی فرد جدید در زمان و مکان مناسب انجام می گرفت و بهتر اینکه افراد بیشتری از ایران برای تصاحب کرسی‌های معتبر در آسیا معرفی و در انتخابات شرکت می کردند.

*افشاردوست: احتمالا اطلاعی از روند کار ندارند

پس از صحبت‌های منظمی، محمود افشاردوست نیز درباره این موضوع، گفت: من با شانریت صحبت کرده‌ام و او به من گفت که به صورت رسمی نامه‌ای به دست ما نیامده و احتمالا این مساله به صورت غیر رسمی و از طریق یک ایمیل شخصی انجام گرفته است، چون فکر نکنم در حال‌ حاضر افرادی در فدراسیون باشند که بتوانند ارتباط تلفنی برقرار کنند.

او ادامه‌ داد: رای گیری در مجمع عمومی کنفدراسیون آسیا به این شکل است که روسای کمیته‌ها معرفی می‌شوند و سپس بر اساس رزومه افراد معرفی شده و بحث و گفت‌وگو بین روسای منتخب و هیات رییسه اعضای کمیته‌ها نیز انتخاب می‌شوند. به نظرم فدراسیون والیبال باید در زمان و محل مجمع در سال ۲۰۲۰ انجام می داد. این دوستان می‌توانستند کمی صبر کنند  و اگر عمرشان  کفاف می داد تا آن تاریخ در والیبال باشند این کار را انجام می دادند.

افشاردوست درباره اظهار نظر منظمی مبنی بر انتصابی بودن در کمیته‌ مربیان آسیا، خاطر نشان کرد: به هیچ وجه این گونه نیست. منظمی کار اجرایی کمی را انجام داده است و احتمالا اطلاعی از این موضوع ندارد. مطمئنا رزومه افراد بررسی می‌شود و الزاما قرار نیست در صورت معرفی فرد جدید او به عنوان عضو کمیته‌ معرفی شود. برای نمونه رزومه امیدوار حاتمی را برای عضویت در کمیته‌ داوران آسیا ارسال کرده بودیم، اما با عضویتش موافقت نشد.

او در ادامه‌ صحبت‌هایش گفت: فکر نکنم این اتفاق شدنی باشد.  هر چند معتقد هستم اصل این ماجرا اشکال دارد. این سمت حقوق و مزایای سفر خارجی هم  ندارد یا بندگان خدا اطلاعی ندارند و یا این که نگران هستند که خدای نکرده نماینده ای از فدراسیون قبلی در کنفدراسیون آسیا علیه ایران عمل کند. بعید می دانم از نظر کاری این اتفاق بیافتد. این عمل در ورزش کار زیبنده‌ای نیست. 

افشاردوست در ادامه‌ با انتقاد از رفتارهای فدراسیون والیبال، بیان‌ کرد: متاسفانه این کار از سوی کسانی صورت می‌گیرد که با حمایت‌های خود ما وارد این عرصه شده‌اند. بحث دبیر کلی منظمی را من به همراه داورزنی پیگیری می کردیم و حتی این مساله را ضیایی هم می داند. اینها را گفتم تا بدانند که ما حامی والیبال هستیم. مطمئنا این رفتارها دید قشنگی را از والیبال ایران در مجامع بین‌المللی تداعی نمی‌کند و به ضرر ما خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در حالی که با ابلاغ قانون ممنوعیت به اشتغال بازنشسته‌ها در فدراسیون‌های ورزشی گفته شده، رئیس این فدراسیون باید طی هفته‌های آینده جای خود را به یک مدیر جوان‌تر بسپارد، معلوم نیست هدف فدراسیون از تلاش برکناری افشاردوست که همه اهالی والیبال او را به عنوان فردی با اخلاق می‌شناسند چیست و یا با معرفی منظمی به عنوان عضو  جدید چه مشکلی از والیبال ایران حل خواهد شد؟



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار