آیا لوازم خانگی ارزان می شود؟ تاثیر کاهش قیمت دلار در قیمت لوازم خانگی\
  • تحلیل بازار لوازم خانگی؛

آیا لوازم خانگی ارزان می شود؟ تاثیر کاهش قیمت دلار در قیمت لوازم خانگی

  • کد خبر: 214236
  • چاپ
  • انتشار: 17 مهر 1397 - 17:25

پس از افزایش افسار گسیخته قیمت دلار و سایر ارزش ها قیمت کالاهای مصرفی مردم نیز به شدت افزایش پیدا کرد، چند روزی است قیمت دلار سیر نزولی داشته، حال سوال این است که آیا قیمت کالاها هم کاهشی خواهد شد؟!

به گزارش استناد نیوز، از اردیبهشت امسال بود که پس از یک دوره طولانی ثبات نسبی در بازار ارز نشانه های نابسامانی اقتصادی نمایان شد و دلار در بازار تاخت و تاز خود را آغاز کرد، پس از مدت کوتاهی قیمت ارز به مسئله اصلی مردم تبدیل شد و باعث نگرانی تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها شد.

با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال واردکنندگان که به صورت مستقیم با ارز خارجی معامله می کردند قیمت محصولات خود را متناسب با قیمت دلار افزایش دادند و هر روز شاهد افزایش قیمت کالاها هم تراز با قیمت دلار بودیم، دولت نیز برای جلوگیری از خروج ارز از کشور تصمیم گرفت واردات تعداد زیادی قلم کالایی را که محصولات مشابه آن ها در کشور تولید می شد ممنوع کند، اقدامی که به نوعی حمایت تمام قد دولت از تولید ملی تلقی می شد.

اما تولیدکنندگان داخلی نیز نتوانستند یا در نبود نظارت لازم نخواستند نیاز بازار را تامین نمایند تا افزایش قیمت ها ادامه پیدا کند. در صنف لوازم خانگی پس از اعمال ممنوعیت برای واردات، انتظار دولت از چند کارخانه بزرگ و مطرح لوازم خانگی داخلی استفاده از این فرصت و افزایش فروش کالاهای خود در نبود رقیب خارجی بود اما متاسفانه این کارخانجات نه تنها این انتظار را براورده نکردند با کاهش تولید توازن بین عرضه و تقاضا را برهم زدند و بازار را بیش از پیش ملتهب کردند، البته جدای از سو استفاده هایی که از وضعیت وخیم اقتصادی صورت گرفت توسط سودجویان و محتکرین صورت گرفت پاسخ قانع کننده بسیاری از تولیدکنندگان داخلی برای کاهش تولید، کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه تولید بود. تا جایی که برخی از این تولیدکنندگان بیش از 80 درصد مواد اولیه و قطعات لازم برای ساخت محصولات خود را وارداتی عنوان کردند!

در نهایت این کاهش تولید و عرضه نکردن جنس به بازار جواب داد! و قیمت لوازم خانگی در بازار افزایش یافت. و این افزایش قیمت چندین مرتبه تکرار شد... بطوری که در مدت چند ماه شاهد 5 مرتبه اعلام افزایش قیمت در تولیدات برخی تولیدکنندگان مطرح و بزرگ بودیم!

 

در نهایت پس از ماه ها یکه تازی، نرخ ارز نزولی شد و مقداری کاهش را تجربه کردیم، اما آیا باید منتظر کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار نیز باشیم؟

پاسخ سوال مطرح شده «خیر» است! درحالی که بسیاری از مردم منتظر کاهش قیمت ها هستند گزارش های مختلف و صحبت های درگوشی خبر از تلاش تولیدکنندگان داخلی برای افزایش مجدد قیت ها می دهد! این تولیدکنندگان مدعی هستند قیمت ارز از حدود 4 هزار تومان حتی پس از کاهش به بیش از 12 هزار تومان رسیده و 3 برابر افزایش داشته است، این درحالی است که قیمت لوازم خانگی داخلی متناسب با این افزایش ها بالا نرفته و نهایتا کمتر از 2 برابر افزایش قیمت در بخش لوازم خانگی تولید داخل داشته ایم درحالی که این صنعت در داخل کشور به طور کامل وابسته به واردات است، بنابراین پس از اتمام ذخایر مواد اولیه ادامه تولید با زیان هنگفت بخش تولید همراه خواهد بود.

 

بنابر مسائل مطرح شده برای کاهش قیمت ها در لوازم خانگی باید منتظر بازگشت قیمت دلار به کمتر از 7 هزار تومان و مهمتر از آن ایجاد ثبات در آن باشیم تا در محصولات لوازم خانگی نیز شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار