وزرایی که روحانی به مجلس معرفی می کند را بهتر بشناسید + سوابق اجرایی\

وزرایی که روحانی به مجلس معرفی می کند را بهتر بشناسید + سوابق اجرایی

  • کد خبر: 214423
  • چاپ
  • انتشار: 28 مهر 1397 - 18:39

پس از استیضاح و استعفای وزرای دولت روحانی گمانه زنی های زیادی در خصوص افراد جایگزین پست وزارت به میان آمد، اما در نهایت 4 نفر فردا به مجلس معرفی خواهند شد که در ادامه با آنها بیشتر می شوید

به گزارش استناد نیوز، دولت دوم حسن روحانی از همان ابتدا با چالش های متعددی روبرو بود اما اوج این مشکلات در سال 97 نمود پیدا کرد جایی که پس از خروج آمریکا از برجام و جو روانی به وجود آمده در جامعه به همراه سیاست های اشتباه و بعضا انفعال دولت روحانی بحران اقتصادی کشور را فرا گرفت و انتقادهای بسیار تندی از جانب همه طیف های سیاسی روانه دولت دوازدهم شد. در این بین مجلس هم فرصت را غنیمت شمرد و وزرایی را که به نوعی نقشی در سیاست های کلان اقتصادی داشتند از صندلی وزارت پایین کشید. بعضی از وزرای دولت هم که اوضاع را مناسب نمی دیدند سخن از استعفا گشودند که آخرین مورد آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود که استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرد و از کابینه خارج شد!

 در روزهای گذشته اسامی زیادی از سوی رسانه ها برای تصدی پست وزارت چهار وزارتخانه بدون وزیر مطرح شد، اما به نظر می رسد در نهایت روحانی تصمیم دارد فردا یکشنبه مورخ 29 مهرماه 97 اسامی زیر را به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد دهد:

محمد شریعتمداری برای وزارت کار، فرهاد دژپسند برای وزارت اقتصاد، محمد اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی و رضا رحمانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت.

 

*** محمد شریعتمداری:

شریعتمداری 58 ساله خیلی زود و در سنین جوانی در پست های بالای دولتی فعالیت خود را آغاز کرد. وی از سال 1368 در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی، در حالی که فقط 29 سال سن داشت، هم‌زمان با خدمت در سمت معاون نظارت و حسابرسی دفتر، به عنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد.

محمد شریعتمداری در دولت محمد خاتمی به سمت وزارت رسید و در سن 37 سالگی مسئولیت وزارت بازرگانی را برعهده گرفت و به مدت 8 سال تا پایان دولت دوم خاتمی در سمت خود باقی ماند. اما با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، شریعتمداری به مدت 8 سال از کابینه دولت و وزارت دور شد!

شریعتمداری در سال 1392 برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد اما در نهایت به نفع مرحوم آیت الله رفسنجانی از شرکت در انتخابات کنار کشید.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات فصل تازه ای برای شریعتمداری در سیاست ایران آغاز شد. در ۱۶ مهر ۱۳۹۲، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طی حکمی این فعال اصلاح طلب را به معاونت اجرایی رئیس‌جمهور منصوب کرد. سپس در دولت دوم روحانی شریعتمداری دوباره به مقام وزارت رسید و اینبار در وزارت صنعت، معدن و تجارت. نکته عجیب در معرفی شریعتمداری برای وزارت کار به مجلس در این است که چند روز قبل از استعفای شریعتمداری از وزارت صمت مجلس برای استیضاح او دست به کار شده بود! طرح استیضاح با بیش از 70 امضا در 15 محور تدوین که از جمله محورهای آن «ضعف مدیریت»، «عدم کنترل و مدیریت بازار» و همچنین «افزایش بی‌رویه قیمت‌ها» بود، اما با استعفای زیرکانه کار به استیضاح نکشید تا این سیاستمدار با تجربه به مهره ای سوخته تبدیل نگردد. اما اینکه با توجه به نظر مخالف تعداد زیادی از نمایندگان مجلس بتواند بار دیگر رای اعتماد را کسب کند موضوعی است که باید منتظر آینده بود!

 

*** فرهاد دژپسند

فرهاد دژپسند دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. او معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در دولت یازدهم بوده و در حال حاضر رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری می‌باشد.

دژپسند در دولت هشتم معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بود و معاون شریعتمداری در این وزارتخانه به حساب می آمد، همچنین طی یک دوره یکساله (1384_1385) نیز معاونت تولیدی این سازمان بر عهدهٔ او بود.

هرچند دژپسند از سوابق اجرایی مناسبی نیز برخوردار است اما بیشتر او را در جوامع علمی و دانشگاهی و یک اقتصاددان می شناسند، ارائه مقالات متعدد علمی و تالیف چندین کتاب گواه بر این مدعا است.

دژپسند پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده و با توجه برنامه هایی که در سال های اخیر جهت رفع مشکلات اقتصادی ارائه کرده و اعتمادی که در بدنه اقتصادی کشور نسبت به وی وجود دارد به نظر نمی رسد کار سختی را برای گرفتن رای اعتماد برای وزارت اقتصاد از مجلس شورای اسلامی پیش رو داشته باشد.

 

*** محمد اسلامی

محمد اسلامی استاندار حال حاضر مازندران درحالی برای وزارت راه و شهرسازی معرفی می شود که در هفته های گذشته خبرهای زیادی در خصوص بازنشستگی او و اجبار برای خداحافظی از استانداری مازندران مطرح شد، این درحالی است که تنها 1 سال از حضور او در مازندران می گذرد.

استاندار محبوب مازندران گویا محبوب رئیس جمهور و اطرافیان او نیز می باشد! چرا که گویا نمی خواهند اسلامی را بازنشسته ببینند و با ورود به پست وزارت مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نخواهد شد.

محمد اسلامی 62 ساله با 31 سال سابقه خدمت از سوابق اجرایی مناسبی برخوردار است که به او در گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس کمک می کند. اسلامی سال های طولانی در سمت معاونت وزارت دفاع فعالیت کرد و سوابق فراوانی در سمت های مختلف وزارت دفاع دارد، علاوه بر این اسلامی از سال 1374 تا 1382 مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران بود، ریاست هیأت مدیره شرکت عمران و مسکن ایران به مدت 4 سال تا 1395 از دیگر مسئولیت های مرتبط او با وزارت راه و شهرسازی است.

وی دانش آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در سال 1358 در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو آمریکا در سال 1360 و MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در سال 1383 است.

 

*** رضا رحمانی

رضا رحمانی متولد 1345 در تبریز است، این سیاستمدار که هم‌اکنون بعنوان قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، فعالیت می‌کند چندین دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بود. رحمانی در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده تبریز در مجلس حضور داشت و در دوره نهم نیز ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت. رحمانی پیش از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، همچنین مدیرکل بازرسی و مدیرکل اداری مالی استاندری آذربایجان شرقی را در کارنامه سیاسی و شغلی خود دارا بود.

علارغم اینکه سوابق اجرایی رحمانی چشمگیر نیست اما با توجه به رابطه نزدیکی که با بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد امیدوار است بتواند رای اعتماد لازم را برای تصدی پست وزارت صنعت، معدن و تجارت کسب نماید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار