89 درصد جمعیت مازندران باسواد هستند/در ساماندهی فاضلاب، شاخص مناسبی در استان نداریم\

89 درصد جمعیت مازندران باسواد هستند/در ساماندهی فاضلاب، شاخص مناسبی در استان نداریم

  • کد خبر: 214438
  • چاپ
  • انتشار: 29 مهر 1397 - 08:44

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به مشکلات زیست محیطی که در استان وجود دارد، افزود: در حوزه ساماندهی فاضلاب شاخص مناسبی نداریم، تعداد انشعاب مازندران 11 درصد بوده در حالی که در کشور 46 درصد است.

به گزارش استنادنیوز، مفید غلامی‌ در جمع خبرنگاران استان مازندران به مناسب روز رسانه و آمار اظهار کرد: در 70 سالگی نظام برنامه‌ریزی در کشور هستیم.

وی با اعلام اینکه بحث مهم آمار و برنامه‌ریزی باید جامعه پذیر شود، تصریح کرد: مهم‌ترین ایده‌آل هر جامعه توسعه و پیشرفت است، سال‌های سال برای توسعه تلاش شده است اما، دوران گذار توسعه در کشور طولانی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران خاطر نشان کرد: در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری بیش از 3 میلیون و 283 هزار جمعیت در استان زندگی می‌کنند، حدود یک‌میلیون 200 هزار مازندرانی در تهران هستند.

وی با اعلام اینکه نسبت جمعیت شهری ما 58 درصد است، افزود: این موضوع رشد داشته که یکی از دلایل تبدیل  روستاها به شهر بوده جمعیت روستایی ما 42 درصد است و شاخص کشوری 26 درصد است.

غلامی‌راد خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سال 95 در هر کیلومتر مربع استان 138 نفر زندگی که این میانگین در کشور 47 نفر در هر کیلومتر است،پر تراکم‌ترین نقطه مازندران قائم‌شهر است و کم تراکم‌ترین نقطه استان سوادکوه است.

وی اضافه کرد: 89 درصد جمعیت استان باسواد هستند و برابر با میانگین کشور است، امید به زندگی در بین مردان 73.5 سال و بانوان 77 است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اعلام اینکه نرخ باروری مازندران در  سال 91 تا 95 یک و نیم  درصد و در کشور دو  درصد است، گفت: این موضوع  نشان می‌دهد که نرخ باروی در استان نسبت به میانگین کشور کمتر است.

وی با اعلام اینکه نرخ مشارکت اقتصادی مازندران در سال 91 حدود 38 درصد است، افزود: در سال جاری 41 درصد بوده است.

غلامی سرانه مرکز بهداشت شهری به ازاری هر 10 هزار نفر در جمعیت را نیم درصد عنوان کرد و گفت: در این بخش با سرانه ملی برابر هستیم.

وی میزان تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس را 23 نفر و در سطح کشور 24 نفر عنوان کرده است، افزود: سرانه فضای فرهنگی به ازای هزار نفر در سال جاری16.5 است و در کشور 12 هست، این موضوع نشان می‌دهد که سرانه فضای فرهنگی در استان مناسب است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران شاخص بهره‌برداری از آب سالم در مازندران را 73 و کشور 74 درصد عنوان کرده است و گفت: تعداد روستای دارای گاز استان در کشور 77 و در کشور 64 است.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که در استان وجود دارد، افزود: در حوزه ساماندهی فاضلاب شاخص مناسبی نداریم، تعداد انشعاب مازندران 11 درصد بوده در حالی که در کشور 46 درصد است.

غلامی در ارتباط با اقدامات انجام شده در استان مازندران در مدت حضورش، یادآور شد: ستاد برنامه در استان مازندران تشکیل شده و با توجه به اینکه در ابتدای قانون برنامه ششم هستیم تاکید داریم که نظام برنامه‌ای ما ابلاغ شود.

وی با اعلام اینکه طرح تدوین برنامه روستایی را دستور کار داریم، افزود: در حوزه بودجه در مدت پنج ماه اولین تمرکز بر جذب مانده اعتبارات سال 96 بوده است در ابتدا ورودم برخی از دستگاه‌ها نتوانستند اعتبارات را جذب کنند و با پیگیری عمده اعتبارات جذب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران یادآور شد: جلوی تعریف پروژه جدید را گرفتیم در برخی از پروژه‌های شاخص کنار مدیران شهری بودیم و حدود 7 میلیارد تومان به شهرداری ساری پرداخت کردیم، تمرکز ما تکمیل پروژه‌های موجود و جمع کردن این پروژه‌ها بوده است، پروژه‌ها راهبر و پیشران در استان تعریف کردیم.

وی با اعلام اینکه سرانه فضای سبز در استان مناسب نیست که اعتباراتی در این حوزه اختصاص دادیم، یادآور شد: مازندران با همه سرسبزی از محرومیت فضای سبز شهری رنج می‌برد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار