تلاش ها و تمهیدات برای کاهش مشکل کمبود نیروی انسانی/ برگشت به کار 1300 نیروی بازنشسته\
  • معاون برنامه ریزی آموزش و پرورش مازندران مطرح کرد:

تلاش ها و تمهیدات برای کاهش مشکل کمبود نیروی انسانی/ برگشت به کار 1300 نیروی بازنشسته

  • کد خبر: 214506
  • چاپ
  • انتشار: 02 آبان 1397 - 11:39

استنادنیوز؛معاون برنامه ریزی آموزش و پرورش مازندران گفت: طی 4 سال آتی با بازنشستگی بیش از 10 هزار نیروی انسانی مواجه خواهیم بود که نشان می دهد این میزان کمبود، رقم بسیار بزرگی برای استان است

 

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «محمدعلی جوادی» در گفتگو با خبرنگار بلاغ در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و همچنین راهکارها و اقدامات صورت گرفته برای تأمین و پوشش این فقدان در مدارس استان اظهار کرد: نیروی انسانی بازوی اصلی در توانمند سازی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های آینده استان مازندران نیز همانند اقصی نقاط کشور با مشکل نیروی انسانی مواجه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 98-97 بر اساس مطالعات اولیه صورت گرفته و نیاز سنجی گروه طرح و برنامه، با 91 هزار و909 ساعت کسری در تأمین نیروی انسانی مواجه هستیم که تأمین برای این میزان ساعت نیرو، کار دشواری است. 
این مسئول ادامه داد: همه تلاش‌های ما بر اساس مصوبه شورای آموزش‌و پرورش استان برای پوشش این کمبود منجر شد تا 41 هزار و 400 ساعت نیروی حق‌التدریس به ما داده شود. باوجود این موضوع، اما تمامی مشکلات این بخش حل نشد لذا مجبور شدیم براساس شیوه‌نامه

 برنامه توسعه سنواتی و شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی مدرسه محور، قسمتی از مشکلات خود را از راه‌های دیگری تأمین کنیم.

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش مازندران در مورد این راه ها گفت: یکی از این راه‌ها، خرید خدمات از طریق سرباز معلم بود که توانستیم یک‌هزار و 368 ساعت را پوشش دهیم. این عدد با وجود آنکه رقم پایینی است اما توانست بخشی از مشکلات موجود را کاهش دهد.

جوادی با بیان اینکه قسمت دیگری از این کمبود را از طریق برون سپاری مرتفع کردیم، افزود: این برون‌سپاری در حدود 11 هزار و 357 ساعت از کسری ما را جبران کرد. برون‌سپاری قراردادی است میان آموزش و پرورش و فنی حرفه‌ای که بر اساس آن، آموزش و پرورش از امکانات آموزشی و نیروی انسانی فنی و حرفه‌ای استفاده کرده و دانش‌آموزان ما از آزمایشگاه‌ها و فضای کارگاهی این مراکز استفاده می‌کنند، چرا که دانش‌آموزان کاردانش که قسمتی از آموزش را در کلاس و قسمتی را باید در کارگاه‌ها بگذرانند، بر اساس این تفاهم نامه، مستقیماً به این مراکز مراجعه و دوره‌های عملی خود را می‌گذرانند.

برگشت به کار 1300 نیروی بازنشسته

وی با بیان اینکه با همه این تدابیر و راهکارها باز هم مشکل تأمین نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید پابر جا بود، بیان کرد: لذا ما مجبور شدیم براساس شیوه‌نامه و بر حسب شرایط و کمبود شهرستان‌ها و مناطق، از مدیران، معاونین، سرپرستان بخش و مدیران و معاونان اجرایی برای تأمین نیروی انسانی در کلاس‌های درس استفاده کنیم، چرا که اولویت ما کلاس‌های درس است. 
این مسئول افزود: ما باید به سیاست آموزش و پرورش یعنی اولویت بخشی به کلاس‌های درس وفادار باشیم که سیاست درستی هم است. کلاس ما نباید خالی باشد و لذا آمدیم و 37 هزار و 608 ساعت را از طریق این بخش یعنی تدریس معاونان و مدیران، تأمین کردیم. 
جوادی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه همکاران فرهنگی استان مازندران که در سال تحصیلی امسال باید بازنشسته می‌شدند با ما همکاری خوبی داشتند و حدود 50 درصد از کسانی که مشمول بازنشستگی بودند، با ما ادامه همکاری دادند تا بتوانیم بخشی دیگر از این کمبود را جبران و مرتفع کنیم. 
وی افزود: نزدیک به یک هزار و 300 نفر از بیش از 3 هزار نیروی بازنشسته استان با استمرار خدمت و ادامه همکاری، برگشت به کار داشتند که در کنار سرباز معلمان، حق التدریس، خرید خدمات برون سپاری و تدریس مدیران و معاونان، دست به دست هم داده تا ما مشکلات نیروی انسانی را به حداقل برسانیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: با چالش نیروی انسانی طی سالیان آتی مواجه هستیم که امیدواریم با افزایش سهمیه مازندران در دانشگاه فرهنگیان، با استمرار همکاری بازنشستگان طی سال‌های آتی و سایر روش‌های موجود بتوانیم از این موج کمبود نیروی انسانی در مازندران عبور کنیم. 
این مسئول با بیان اینکه پس از 3 تا 4 سال آینده مجدداً تعدیل نیروی انسانی را خواهیم داشت، یادآور شد: در آن زمان ساماندهی بهتری نسبت به وضعیت کنونی خواهیم داشت، چرا که حجم بازنشستگان طی این مدت، بیش از حد است و با عبور از این بازه زمانی، حجم بازنشستگان ما کاهش یافته و شاهد مشکلات کمتری در این بخش خواهیم بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار