800 کودک دارای تنبلی چشم در سال گذشته شناسایی شدند\
  • مدیر کل بهزیستی استان مازندران در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری بینایی کودکان؛

800 کودک دارای تنبلی چشم در سال گذشته شناسایی شدند

  • کد خبر: 214557
  • چاپ
  • انتشار: 05 آبان 1397 - 21:31

استنادنیوز؛طرح غربالگری تنبلی چشم همه ساله از ابتدای آبان ماه تا پایان آذر ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود

طرح غربالگری تنبلی چشم همه ساله از ابتدای آبان ماه تا پایان آذر ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود و این طرح در طول سال نیز در تمامی مهد های کودک، مراکز بهداشت و درمان ، کانونهای قرآنی، مجتمع های خدمات بهزیستی و ادارات بهزیستی سراسر استان توسط چارت E و دستگاه های غربالگری بینایی قابل اجراست.

در همین راستا مراسم افتتاحیه طرح غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال با حضوردکتر سید سعید آرام؛ مدیر کل بهزیستی استان مازندران ، دکتر پورفاطمی؛ معاون امور توسعه پیشگیری و وحید حسین زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در مهد کودک آتیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی مازندران، دکتر آرام با بیان اینکه کودکان یکی از آسیب پذیر ترین گروههای اجتماعی هستند، با تاکید بر نقش بینایی در رشد و تکامل این گروه سنی گفت: سازمان بهزیستی با هدف ارتقا سطح سلامت بینایی کودکان و پیشگیری از تنبلی چشم که یک اختلال اکتسابی قابل پیشگیری در سنین کودکی میباشد ، طرح غربالگری بینایی را از سال 77 در سراسر کشور آغاز کرده است.

مدیر کل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه تنبلی چشم دومین علت کاهش بینایی و نابینایی در کودکان است افزود: متاسفانه تنبلی چشم هیچ نمود ظاهری ندارد و والدین به راحتی متوجه این اختلال نمیشوند اما به تدریج با اشکال در دید عمق، کاهش قدرت تمرکز و قدرت تفکیک، منجر به اختلالات تحصیلی و عدم یادگیری مهارت های اجتماعی و فردی میشود.

وی با تاکید بر اهمیت غربالگری در سنین زیر شش سال خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور از سال 87 اقدام به استقرار پایگاه های دایمی غربالگری تنبلی چشم نمود که هم اکنون با بهره گیری از دستگاه های چارت E و غربال عیوب انکساری توسط افراد آموزش دیده در تمام طول سال غربالگری کودکان سه تا شش سال انجام میشود.

مدیر کل بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه کودکان تحت این طرح سه بار پیش از شروع مدرسه از نظر بینایی مورد ارزیابی قرار میگیرند، تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر 95 هزار کودک با ضریب پوشش بیش از 72 درصد مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد4415 نفر دارای اختلال شناسایی شد و از این میان 800 کودک دارای اختلال تنبلی چشم بودند.

وی افزود: بهزیستی بلافاصله پس از تشخیص، برنامه مداخلات را آغاز میکند که از تهیه عینک تا اعمال جراحی را شامل میشود.

دکتر آرام تعداد پایگاه های غربالگری تنبلی چشم در سطح استان را 2284 پایگاه عنوان و خاطرنشان کرد: به علت اهمیت شناسایی و پیشگیری از تنبلی چشم، 38 پایگاه بصورت ثابت در طول سال به خدمات دهی و غربالگری میپردازند.

وی در پایان خواستار مشارکت تمامی خانواده ها در این طرح شد وافزود: تمامی مهد های کودک، مراکز بهداشت و درمان ، کانونهای قرآنی، مجتمع های خدمات بهزیستی و ادارات بهزیستی سراسر استان آماده اجرای این طرح میباشند



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار