• با حضور معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش انجام شد؛

برگزاری شانزدهمین همایش ملی مطالعات برنامه درسی ایران

استنادنیوز؛شانزدهمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با رویکرد آموزش در دانشگاه مازندران برگزار شد

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش مازندران؛ در این همایش که با رونمایی از یادمان دو شخصیت برجسته شعر و ادبیات کودک و تعلیم و تربیت -زنده‌یاد جبار باغچه بان و زنده‌یاد توران میرهادی- همراه بود، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: دوره پیش‌دبستانی یک دوره تشریفاتی نیست بلکه یک دوره مهم و جدی بوده و به عنوان دوره رسمی در اسناد بالادستی مورد تأکید قرار گرفته است.

«رضوان حکیم‌زاده» با بیان اینکه سرعت رشد مغزی در 5 سال نخست زندگی بسیار بالا است، افزود: اگر تعلیم و تربیت را دیر شروع کنیم ظرفیت عظیم مغزی را مغفول گذاشته‌ایم. زیرا این دوره مهم‌ترین دوره رشد مغز محسوب شده و پژوهش‌های مختلف نیز نشان داده که این دوره از لحاظ یادگیری بسیار مهم است.

وی نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در دوره پیش‌دبستانی را بالاترین میزان در میان دوره‌های دیگر دانسته و تصریح کرد: هر چقدر سرمایه‌گذاری در سنین اولیه بیشتر باشد، سود و بازده بیشتری در آینده برداشت خواهیم کرد. شاخص‌های توسعه انسانی نیز نشان می دهد در کشورهای توسعه یافته نرخ گسترش پیش‌دبستان بسیار بالا است.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ پوشش پیش‌دبستانی در کشورهای توسعه یافته بالای 90 درصد است، خاطرنشان کرد: پژوهش ها نشان می دهد بچه هایی که دوره پیش‌دبستان را سپری می‌کنند در مقیاس زبانی، عملکرد ادراکی، حافظه، نمرات هوش و حتی در ورود به آموزش عالی موفق‌تر هستند و همچنین کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

حکیم زاده با اشاره به ارتباط توسعه پیش‌دبستانی با عدالت آموزشی گفت: توسعه پیش‌دبستانی به ویژه در استان های محروم و دوزبانه به عدالت آموزشی منجر شده و از تکرار پایه اول می‌کاهد. درواقع می‌توان گفت پیش‌دبستان سنگ بنای عدالت آموزشی واقعی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه میانگین پوشش پیش‌دبستان در جهان 50 درصد است، ابراز کرد: وزارت آموزش و پرورش در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید در کاهش نابرابری آموزشی، اقدام به تحت پوشش قرار دادن نوآموزان پیش‌دبستان کرده و امسال 66 هزار کلاس پیش‌دبستان تشکیل شده و همچنین 214 هزار نوآموز در کل کشور را تحت پوشش قرار داده است.

این مسئول با بیان اینکه مازندران در پوشش تحصیلی پیش‌دبستان از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: اگر قرار است انسانی در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحویل جامعه دهیم چاره‌ای جز توسعه پیش‌دبستان نداریم. رویکرد وزارت آموزش و پرورش نیز این است که کودکان را در دوره پیش‌دبستان و ابتدایی با اقتضائات کودکی یعنی بازی، هنر و ادبیات تربیت کند و از رویکردهای سنتی همچون پیک نوروزی و مشق شب سنتی دوری ورزد.

حکیم‌زاده رسالت شرکت‌کنندگان در این همایش را شناسایی آسیب های موجود در این زمینه دانسته و گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در حال حاضر جریان ضد تربیتی است که متأسفانه از صداوسیما تبلیغ می شود. موسساتی به رسانه ملی ورود پیدا کرده و با نگاه تجاری و سودجویانه، خانواده‌ها را درگیر فرایندهایی کرده‌اند که هیچ ربطی به نیازهای این دوره ندارد.

سیاست‌های آموزش و پرورش مازندران در دوره پیش‌دبستان

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز با اشاره به سیاست‌های آموزش و پرورش مازندران در دوره پیش‌دبستان گفت: مدیریت یکپارچه، توسعه کمی با رویکرد عدالت آموزشی، و کیفیت بخشی و توانمندسازی والدین، ۳ سیاست اصلی آموزش و پرورش مازندران در دوره پیش دبستان است.

«عسکری نیکزاد» با بیان اینکه 44 هزار نوآموز در سال تحصیلی 98-97 در مازندران تحت پوشش پیش‌دبستانی قرار گرفته‌اند، افزود: این دوره از مهم ترین دوره های تحصیلی به شمار می آید. از این رو برای رشد همه جانبه کودکان به 5 هدف در ابعاد جسمی و حرکتی، بعد ذهنی، عاطفی، اجتماعی و هنری نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه نظام های دانامحور و فعال تعلیم و تربیت می‌کوشند محصول خود را در این دوره غنی‌تر کنند، ابراز کرد: در دنیای امروز که متغیرهای زیادی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بچه ها نیازمند فراگیری مهارت‌های جدید هستند. به همین خاطر مربیان باید هر چه سریع‌تر به این مهارت ها مسلط شوند. چون خانواده‌ها نمی توانند جوابگوی این مطالبات باشند و خود‌به‌خود این رسالت بر دوش ما قرار می گیرد.

سن آغاز تحصیل باید از 5 سالگی باشد

رییس انجمن مطالعات برنامه درسی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه سن آغاز تحصیل باید از دوره پیش‌دبستان یعنی 5 سالگی باشد، گفت: موضوعی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره مستقیم شده این است که پیش‌دبستان باید به جزئی از نظام رسمی آموزش و پرورش تبدیل شود. یعنی سن تحصیل به 5 سالگی تقلیل پیدا کند.

«محمود مهرمحمدی» با بیان اینکه این اتفاق می تواند پیامدهای ساختاری بسیار خوبی را در تعلیم و تربیت رقم بزند، افزود: کاسته شدن از هزینه های عمومی جامعه و ختم شدن سن پایان تحصیل به 17 سالگی از جمله آثار مثبت این اتفاق است. در این صورت یک سال برای بچه ها ذخیره می شود که می توان از آن یک سال برای تربیت فنی و مهارتی آنان استفاده کرد.





telegram estenadnews

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
آیا از عملکرد کلی نمایندگان استان مازندران در مجلس رضایت دارید؟

آخرین اخبار