ساماندهی کارگران فصلی نیازمند همراهی همه دستگاه هاست\

ساماندهی کارگران فصلی نیازمند همراهی همه دستگاه هاست

  • کد خبر: 214894
  • چاپ
  • انتشار: 24 آبان 1397 - 11:01

استنادنیوز؛مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با تأکید بر اینکه حل مشکلات کارگران فصلی تنها برعهده اداره کار نیست، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید در این زمینه ورود پیدا کنند تا بخشی از مشکلات این قشر سامان یابد

به گزارش روابط عمومی اداره کل، برداشت مرکبات که از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود تا حدودی خیال کارگران فصلی مازندران را آسوده می‌کند چرا که دغدغه بیکاری و شرمنده شدن مقابل خانواده خود را کمتر دارند.

امسال فصل برداشت مرکبات در حالی در مازندران آغاز شد که برخی از کارگرانی که میدان‌های شهر، حکم محل کارشان را داشت، نتوانستند کار کنند، با وجود اینکه از صبح خیلی زود کنار میدان‌ها چشم انتظار کارفرما هستند تا برای چیدن مرکبات در باغ‌ها و یا در انبارها فعالیت کنند ولی همچنان دست خالی ماندند و نتوانستند کار کنند.

در شرایطی این کارگران در کنار میدان‌های شهر چشم‌انتظاری می‌کشند که بازار کارگران خانم آن هم استان دیگر در مازندران داغ است و این کارگران که بیشتر آنان خانم هستند برای سه ماهه پاییز دست‌کم دغدغه بیکاری را ندارند.

از سویی دیگر مشکل اصلی این کارگران بحث بیمه است که به‌دلیل نداشتن کارفرما امکان بیمه برای آنان وجود ندارد، چه بسیار کارگرانی که در حال حاضر با وجود سن بالای 70 سال همچنان مشغول کار هستند بدون اینکه بیمه‌ای داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کارگران فصلی دو دسته هستند برخی از کارگران فصلی در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی فعالیت دارند و کارفرمای ثابتی دارند و در فصل فعالیت حقوق قانونی دریافت می‌کنند که مشکلی خاصی در این زمینه ندارند.

کامران اصغری افزود: گروه دیگر کارگران فصلی میادین هستند که در هر فصلی به‌صورت متناوب فعالیت دارند و تناوب کار موجب می‌شود از حقوق و مزایای ثابتی برخوردار نباشند.

وی اضافه کرد: فصول پاییز و زمستان که زمان چیدن مرکبات است این کارگران مشغول به کار هستند که در این زمینه مشکلات بسیاری وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بیان کرد: یکی از مشکلاتی که این کارگران با آن مواجه هستند بحث جابه‌جایی آنان با وانت یا نیسان به باغ‌ها است در حالی‌که این خودروها حق جابه‌جایی کارگران را ندارند که برخورد در این زمینه با راهور است.

این مسؤول تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه حقوق مزایای این افراد فراتر از دستمزد است اگر کارگر فصلی در کارخانه همانند قانون کار حقوقش روزی حدود 40 هزار تومان است ولی در فصل برداشت و نشاکاری برنج هیچ کارگری حاضر نیست با 40 هزار تومان کار کند که این موضوع نیز فراتر از قانون است و اداره کار در این زمینه نمی‌تواند ورود پیدا کند.

اصغری با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع، بحث بیمه کارگران فصلی است، تصریح کرد: همانند کارگران ساختمانی باید بحث بیمه برای آنان در نظر گرفته شود ولی با توجه به اینکه مکان ثابتی ندارند رصد و نظارت آنان را با مشکل مواجه می‌کند که با هماهنگی شهرداری‌ها باید مکانی ثابت برای آنان در نظر گرفته شود تا سامان‌دهی شوند.

وی با تأکید بر اینکه حل مشکلات کارگران فصلی تنها برعهده اداره کار نیست، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید در این زمینه ورود پیدا کنند تا بخشی از مشکلات این قشر سامان یابد؛ در این فصل با توجه به روزهای بارانی بانوان مشکلات خاص خود را دارند که در طول یک‌سال حل نمی‌شود باید همه دستگاه‌های متولی تلاش کنند تا بخشی از مشکلات این قشر حل و فصل شود



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار