ابتلای 810 هزار نفر به دیابت در مازندران/هر 8 ثانیه یک نفر براثر دیابت می‌میرد\

ابتلای 810 هزار نفر به دیابت در مازندران/هر 8 ثانیه یک نفر براثر دیابت می‌میرد

  • کد خبر: 214995
  • چاپ
  • انتشار: 30 آبان 1397 - 07:10

استنادنیوز؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 280 هزار نفر در استان مبتلا به دیابت و 530 هزار نفر پیش‌دیابتی هستند.

 همایش بزرگ دیابت با حضور مردم به ویژه افرادی که درگیر این بیماری مزمن هستند در سینما سپهر برگزار شد.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این همایش عوارض چشمی، سکته قلبی، نارسایی کلیه، پوسیدگی دندان و بیماری لثه و اختلال در اعصاب حسی را از عوارض مهم بیماری دیابت در افراد عنوان کرد و گفت: 90 درصد از موارد دیابت نوع 2 قابل پیشگیری است.

به گفته محسن اعرابی 280 هزار نفر در استان مبتلا به دیابت و 530 هزار نفر پیش‌دیابتی هستند.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شعار امسال روز جهانی دیابت را دیابت و خانواده اعلام و بیان کرد: بسیاری از افراد جامعه، دیابت را تنها به عنوان یک بیماری ساده اختلال در قند خون می‌شناسند که فرد می تواند پس از ابتلا به آن تا آخر عمر از طریق مصرف قرص‌های کاهنده قند خون و و یا با تزریق انسولین به زندگی عادی  خود ادامه دهد.

اعرابی افزود:  وجود اختلال در قندخون تنها یک بیماری ساده نیست بلکه در صورت عدم شناسایی و مراقبت می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر باشد و  اعضاء مهم  بدن را درگیر کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این همایش با تاکید بر اینکه دیابت یک اختلال در سوخت‌وساز بدن است، ادامه داد: در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده است بر این اساس انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

سهراب با بیان اینکه هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می‌شود، افزود: هر هشت ثانیه یک نفر در اثر بیماری دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

وی خستگی، تاری دید، ضعف و بیحالی، گزگز و سوزش پاها و کاهش وزن از علائم دیابت برشمرد و گفت: درمان این بیماری با عواملی همچون غیردارویی، داروهای خوراکی و داروهای تزریقی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره باورهای اشتباهی که در بیماری دیابت بین افراد وجود دارد اشاره کرد و افزود: گاهی افراد می‌گویند من قند عصبی دارم و مبتلا به دیابت نیستم، قندخون من لب مرز است و من دیابتی نیستم و نیاز به دارو ندارم و تا زمانی که نیاز به انسولین پیدا نکنم بیماری من پیشرفته نیست و نیاز به پرهیز غذایی ندارم که این تصورات اشتباه است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار