یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های سیستم‌های اداری عمل نکردن به مصوباتی است که خودشان تنظیم کرده‌اند\
  • مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش:

یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های سیستم‌های اداری عمل نکردن به مصوباتی است که خودشان تنظیم کرده‌اند

  • کد خبر: 215052
  • چاپ
  • انتشار: 06 آذر 1397 - 10:10

استنادنیوز؛مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جایگاه راهبر آموزشی در نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم است، گفت: یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های سیستم‌های اداری عمل نکردن به مصوباتی است که خودشان تنظیم کرده‌اند

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش مازندران؛ «مرتضی شکوهی» در گردهمایی مشترک راهبران آموزشی– تربیتی مازندران و گلستان که عصر امروز در اردوگاه دانش آموزی بادله ساری برگزار شد، اظهار کرد: حوزه تعلیم و تربیت بسیار پیچیده است و اگر بخواهیم درباره آن صحبت کنیم باید پیوند میان اجزاء آن با سایر بخش‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در راهبری آموزشی باید به همه اجزاء تعلیم و تربیت توجه کرد، افزود: یکی از مهم‌ترین موارد در سیستم تعلیم و تربیت این است که به راه‌های انتخاب شده عمل کنیم. یعنی به چیزهایی که به عنوان مصوبات و مقررات تنظیم و تصویب کرده‌ایم عمل کرده و بدان متعهد باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های سیستم‌های اداری عمل نکردن به مصوباتی است که خودشان تنظیم کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از گرفتاری‌های بزرگ ما در تمام سطوح این است که مقررات و ضوابط را براساس میل خودمان تفسیر کرده و با این کار بدترین بلا را بر سر نظام تعلیم و تربیت می‌آوریم. این بزرگ ترین آسیب است که باید بدان توجه داشته باشیم.

شکوهی با اشاره به اهمیت بسزای راهبران آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش گفت: جایگاه راهبر آموزشی در نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم است و درواقع هرکس در نظام تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند یک راهبر آموزشی و تربیتی محسوب شده و راهبری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در هر فعالیت آگاهانه و هوشمندانه است.

راهبر آموزشی بازرس اداره نیست

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران نیز در این گردهمایی گفت: مهم ترین رویکرد ما در راهبری باید این باشد که خود را همواره مورد ارزیابی قرار داده و کج فهمی‌ها و ایرادات را اصلاح کنیم. این خودارزیابی موجب جلوگیری از بسیاری از مشکلات می شود. اگر فهم درستی از وظایف‌مان نداشته باشیم باعث سوء‌تفاهم در بخش‌های مختلف تعلیم و تربیت شده و موجب کاهش همبستگی و ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیر می شویم.

«سید عیسی میرشفیعی» با بیان اینکه علت بسیاری از تخاصمات در جامعه ما مشکل در برقراری ارتباط و گفتگوی سازنده است، افزود: راهبر نباید گمان کند بر معلم نقش برتری و غلبه دارد. درواقع راهبر نقش هدایت و راهبری دارد نه اینکه نقش بازرس یا جاسوس را ایفا کرده و به حیثیت معلم لطمه وارد کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران بر ضرورت شناسایی توانمندی‌های نیروها تأکید کرده و گفت: گام‌هایی که امروز وزارت آموزش و پرورش در ارتقاء احترام به مرجعیت معلم، حذف آزمون ها و کتاب‌های کار، مهارت محور کردن فعالیت‌ها، هدف‌مند کردن تکالیف و مشق شب، و افزایش اختیار به کلاس درس برداشته قابل ستایش است و باید در راستای تحقق این اهداف گام برداریم.

وی با اشاره به ضرورت فهم درست از وظایف راهبر آموزشی و تربیتی، خاطرنشان کرد: راهبر آموزشی برای مچ‌گیری نیست. اگر راهبر می خواهد اشکال و ایراد معلم را به وی گوشزد کند باید صحنه ای ایجاد کند که ایرادات در آن حل شوند. راهبر باید کاری کند که معلم به او احساس نیاز کرده و با میل درونی، مشتاق هدایت و راهبری او باشد. نباید به هیچ عنوان معلم را مورد نقد قرار داده و نقش بازرس را ایفا کنیم.

میرشفیعی با بیان اینکه راهبر آموزشی نقش مرجعیت دارد، تصریح کرد: نباید نقش معلم را در حضور دانش آموزان خدشه دار کنیم. راهبران باید تمام تجارب خود را مستند کرده و به دیگر افراد انتقال دهند. در حالی که در کشور ما با عدم ثبات در مدیریت مواجه هستیم اما می توانیم با ایجاد ثبات در دانش، از آسیب‌های موجود در این حوزه بکاهیم.

این مسئول آموزش و پرورش مازندران، مدارس کاریکاتوری را آسیب نظام تعلیم و تربیت دانسته و گفت: نباید اینگونه باشد که هر مدرسه ای تنها در بخش خاصی رشد کرده و همچون کاریکاتور فقط در یک بعد بارز باشد. تغییرات مدیریتی و فرد محور بودن مدارس، موجب این حالت شده و مدارس کاریکاتوری را به وجود آورده است.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار