اسامی ۱۶ دانشمند پراستناد ایران در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر جهان اعلام شد\

اسامی ۱۶ دانشمند پراستناد ایران در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر جهان اعلام شد

  • کد خبر: 215057
  • چاپ
  • انتشار: 07 آذر 1397 - 07:56

استنادنیوز؛ بنیان‌گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از حضور دانشمندان پراستناد از دانشگاه‌های تازه‌تأسیس مانند صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی قوچان، دانشگاه یاسوج، علوم و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله‌الاعظم در جمع پژوهشگران پراستناد جهان خبر داد.

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  با اشاره به اینکه کلاریویت انالیتیکس سالانه فهرستی روزآمد از دانشمندان پر استناد را معرفی می‌کند، گفت: پژوهشگران پراستناد که به ۲۱ رشته موضوعی و در کشورهای مختلف تعلق دارند، در یک خصیصه مشترک هستند و آن انتشار مقاله های علمی متعددی است که در گروه یک درصد برتر مقالات پراستناد در رشته تخصصی و سال انتشار قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعداد پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ در فهرست کلاریویت انالیتیکس بیش از 4 هزار نفر است و سال پیش تعداد این دانشمندان 3 هزار و 300 نفر بود، گفت: در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر پراستناد در ۲۱ رشته موضوعی تعداد ۱۹۴ دانشمند یا ۴/۸ درصد، تنها در دو رشته Essential Science Indicators قرار دارند. تعداد ۲۴ دانشمند پراستناد نیز از کشورهای آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه تنها در ۳ رشته موضوعی فعالیت دارند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در میان پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۷ برنده جایزه نوبل وجود دارد، گفت: ده کشوری که بیشترین تعداد دانشمندان پر استناد را در اختیار دارند به ترتیب آمریکا با ۲۶۳۹ نفر، انگلستان با ۵۴۶ نفر، سرزمین اصلی چین با ۴۸۲ نفر،آلمان با ۳۵۶نفر، استرالیا با ۲۴۵نفر، هلند با ۱۸۹ نفر،کانادا با ۱۶۶ نفر، فرانسه با ۱۵۷ نفر، سوئیس با ۱۳۳ نفر و اسپانیا با ۱۱۵ نفر هستند.

به گفته  بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سعید عباس بندی از دانشگاه بین المللی امام خمینی، اخوان از دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد رضا دومیری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهراورنگ قائدی از دانشگاه یاسوج، مفید گرجی بند پی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، سید مهدی جعفری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، حسن کریمی از دانشگاه صنعتی قوچان، امید ماهیان از دانشگاه فردوسی مشهد، مرتضی محمودی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید فاضل نبوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، سید محمود نبوی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، طاهر نیکنام از دانشگاه صنعتی شریف، مسعود رضایی از دانشگاه تربیت مدرس، محسن شیخ الاسلامی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و محمد والی پور از دانشگاه آزاد اسلامی ایران از جمهوری اسلامی ایران ۱۶ دانشمند پراستناد در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر هستند.

وی خاطرنشان کرد: حضور دانشمندان پراستناد از دانشگاه های تازه تاسیس مانند صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی قوچان دانشگاه یاسوج، علوم و منابع طبیعی گرگان و حتی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم در جمع پژوهشگران پراستناد جهان و غیبت تعدادی از دانشگاه های برتر و بزرگ کشور در این زمینه مستلزم توجه بیشتر به دانشگاه های تازه تاسیس است.

مهراد گفت: این دانشگاه ها روند رشد و ترقی را با امکانات نسبتا محدودی که از نظر بودجه، تعداد اعضای هیات علمی، آزمایشگاه ها و فضای مورد استفاده در اختیار دارند آغاز کرده و اکنون به طور موثر در جمع دانشگاه های برتر جهان افتخار بزرگی را رای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده اند.

به گزارش خبرنگار فارس، چندی قبل نیز یو اس نیوز اند ورلد ریپورت رتبه دانشگاه‌های برتر جهان برای سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد. در این رتبه بندی دانشگاه‌های ۷۵ کشور جهان حضور داشتند، در این فهرست از جمهوری اسلامی ایران ۲۷ دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر معرفی شدند اما رتبه ۲۱ دانشگاه لحاظ شده و ۶ دانشگاه این فهرست تنها در بعضی از رشته های موضوعی رتبه کسب کرده‌اند.

دانشگاه های برتر ایران براساس رتبه‌بندی یو اس نیوز اند ورلد ریپورت به ترتیب تهران، آزاد اسلامی، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد و تبریز، نوشیروانی بابل، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی شهید بهشتی، اصفهان، علوم پزشکی ایران، کاشان، رازی، علوم پزشکی اصفهان، گیلان، علوم پزشکی تبریز و شهید باهنر کرمان بودند.

براساس این گزارش، برای دانشگاه‌های بوعلی سینا، سمنان، صنعتی شاهرود، علوم پزشکی شیراز، صنعتی شیراز و یاسوج نیز که اسامی آنها ذیل کشور ایران قرار داشت در سطح ملی و در سطح جهانی رتبه ای لحاظ نشده بلکه این دانشگاه ها تنها در تعدادی از رشته های موضوعی موفق به کسب رتبه شدند.

بر اساس اعلام این موسسه رتبه دانشگاه های ایران در رشته های موضوعی مشخص شده است، براین اساس در رشته کشاورزی به ترتیب دانشگاه های تهران، آزاد اسلامی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان برتر بودند، در رشته بیولوژی و بیوشیمی دانشگاه تهران در رتبه برتر قرار داشت.

همچنین در رشته شیمی به ترتیب دانشگاه های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی شریف، نوشیروانی بابل، یاسوج، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، اصفهان، تبریز، علوم پزشکی تهران و صنعتی امیرکبیر موفق به کسب رتبه شدند. در پزشکی بالینی نیز به ترتیب دانشگاه های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران موفق به کسب رتبه شدند.

براساس این گزارش، در علوم کامپیوتر به ترتیب دانشگاه های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر حائز رتبه شدند، در رشته مهندسی نیز دانشگاه های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تبریز، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، نوشیروانی بابل، گیلان، سمنان، اصفهان، رازی، صنعتی شیراز، بوعلی سینا، شهید باهنر کرمان، صنعتی شاهرود و کاشان برتر شدند.

براساس گزارش یو اس نیوز اند ورلد ریپورت، در رشته محیط زیست و اکولوژی به ترتیب دانشگاه های تهران و آزاد اسلامی، در رشته ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در رشته علم مواد به ترتیب دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، تهران، آزاد اسلامی، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس و کاشان و در رشته ریاضیات به ترتیب دانشگاه های آزاد اسلامی و صنعتی امیرکبیر معرفی شدند.

همچنین در این رتبه بندی در رشته بیولوژی مولکولی و ژنتیک  دانشگاه علوم پزشکی تهران، در رشته علوم رفتاری و اعصاب به ترتیب دانشگاه های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی، در رشته داروسازی به ترتیب دانشگاه های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی مشهد، در رشته فیزیک به ترتیب دانشگاه های صنعتی اصفهان، آزاد اسلامی، صنعتی شریف و تهران و در رشته علوم گیاهی و حیوانی دانشگاه تهران رتبه کسب کردند.

براساس این گزارش، در این رتبه بندی دانشگاه های ایران در رشته های موضوعی علوم انسانی و هنر، اقتصاد و بازرگانی، علوم زمین و میکروبیولوژی فاقد رتبه بودند



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار