فعالیت 76 مدرسه از راه دور در سطح استان\

فعالیت 76 مدرسه از راه دور در سطح استان

  • کد خبر: 215091
  • چاپ
  • انتشار: 10 آذر 1397 - 10:28

استنادنیوز؛مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندرانبا اشاره به فعالیت 76 مدرسه از راه دور در سطح استان از برتری این مدارس در بازدیدهای همتای وزارتخانه در 3 سال تحصیلی متوالی خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش مازندران؛ «عسکری نیکزاد» در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت سالروز تأسیس آموزش از راه دور برگزار شد، با اشاره به فعالیت 76 مدرسه از راه دور در سطح استان از برتری این مدارس در بازدیدهای همتای وزارتخانه در 3 سال تحصیلی متوالی خبر داد.

وی با اشاره به افرادی از جامعه که ظرفیت دریافت خدمات آموزش‌وپرورش را دارند اما امکان حضور مستمر در کلاس‌های درس را ندارند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند از خدمات آموزش از راه دور آموزش و پرورش بهره‌مند شوند و شامل دو گروه هستند؛ افرادی که بالای 18 سال سن دارند و امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی روزانه را ندارند و نیز دانش‌آموزانی که زیر 18 سال دارند و پس از تأیید کمیسیون خاص آموزش‌وپرورش شهرستان در مدارس آموزش از راه دور ثبت نام می‌کنند.

نیکزاد با اشاره به فعالیت با مجوز 74 مدرسه آموزش از راه دور در سطح استان، ادامه داد: 43 مدرسه پسرانه و 33 مدرسه دخترانه آموزش از راه دور متوسطه اول و دوم در مازندران در مجموع 6 هزار و 275 محصل را تحت پوشش دارد. از این محصلان، 26 دانش‌آموز معلول جسمی‌حرکتی، 24 نفر از حوزه علمیه، 376 نفر کودک کار و 124 نفر نیز دانش‌آموز زندانی هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با بیان اینکه 73 مدرسه آموزش از راه دور مجوز ارائه رشته‌های کاردانش را نیز دارند، توضیح داد: این مدارس برای ارائه گواهی مهارت در 6 رشته کاردانش مجوز دارند که البته در گذشته 2 رشته بوده و در دولت تدبیر و امید به 6 رشته افزایش یافت. هیچ‌یک از این مدارس حق ندارند در رشته‌ای جز رشته‌هایی که به آنان از وزارتخانه مجوز داده شده است، گواهی مهارت صادر کنند.

این مسئول به توانمندی دانش‌آموزان مدارس آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی گذشته 27 دانش‌آموز این مدارس در مازندران در دانشگاه‌های معتبر کشور پذیرفته شدند. علاوه بر این 6 دانش‌آموز از شهرستان‌های بابل، آمل و ساری در مسابقات کشوری قرآنی حائز رتبه شدند، 11 نفر در رشته‌های ورزشی قهرمان و نائب قهرمان شدند و اختراع 8 دانش‌آموز نخبه این مدارس به ثبت رسید.

نیکزاد با تأکید بر اینکه سیاست آموزش‌وپرورش ایجاد فرصت آموزش برای همه است، به دو مشکل اساسی افرادی که از تحصیل بازمی‌مانند اشاره کرد و گفت: این افراد معمولا به دلیل بضاعت مالی و نداشتن فرصت کافی است که امکان حضور در کلاس درس را ندارند و مدارس آموزش از راه دور با کاهش هزینه تحصیل به مقدار شهریه ثابت 66 هزار تومان و شهریه هر واحد درسی 17 هزار تومان سعی کرده است مشکل مالی این افراد را حل کند.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش با مراجعه به اداره کل زندان‌ها، بهزیستی، حوزه علمیه و اصناف آمار بازماندگان از تحصیل را احصا کرده و درصدد ثبت نام این افراد برمی‌آید، ادامه داد: تمام تلاش ما به‌خصوص برای جذب کودکان لازم‌التعلیم است تا جایی که 9 مدرسه در سطح استان دارای یک دانش‌آموز و یک معلم است و مدرسه همچنان دایر است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران به 19 هزار فارغ‌التحصیل دانش‌آموزان از مدارس از راه دور در مازندران در فاصله زمانی سال 83 تا 92 اشاره کرد و گفت: اما این رقم از سال 93 تا سال97 بیش از 30 هزار نفر است و امسال هم که 6 هزار و 275 نفر در حال تحصیل هستند.

نیکزاد به بازدیدهای همتا مدارس دوره های اول و دوم متوسطه و هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از سوی وزارتخانه و ارزیابی مدارس طبق شاخص‌‌های ده‌گانه اشاره و اظهار کرد: در مجموع این بازیدها شامل 100 امتیاز است که مدارس از راه دور مازندران در سال تحصیلی 94-95 به 97 امتیاز و در سال‌های تحصیلی 96-95 و 97-96 کل 100 امتیاز را کسب کرد ضمن آن‌که استان‌هایی که امتیاز 95 تا 100 را کسب می‌کنند جز برترین‌ها به حساب می‌آیند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به اینکه مدارسی که بالای 200 دانش‌آموز دارند که در استان شامل شش مدرسه است و مجوز آموزش از راه دور را دارند، الکترونیکی می‌شوند، ادامه داد: مدارسی که بین 100 تا 200 دانش‌آموز دارند آموزش را به صورت آفلاین ارائه می‌دهند.

نیکزاد ضمن بیان اینکه در سال گذشته دو مدرسه آموزش ار راه دور از ساری و بهشهر مجوز الکترونیکی شدن را دریافت کرد، گفت: امسال دو مدرسه یکی دخترانه و دیگری پسرانه در شهرستان‌ گلوگاه و یک مدرسه دخترانه در ناحیه دو ساری مجوز الکترونیکی شدن دریافت کردند.

*مدارس آموزش از راه دور مازندران در 6 رشته گواهی مهارت ارائه می‌دهند

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه مدارس آموزش از راه دور استان در شش رشته گواهی مهارت صادر می‌کنند، تأکید کرد که تنها مدارکی مورد تأیید آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد که در این شش رشته دارای مجوز ارائه شده باشد.

«اسفندیار نظری» با بیان اینکه متقاضیان تحصیل در مقطع متوسطه اول و رشته‌های نظری و کاردانش می‌توانند آموزش از راه دور ببینند و این شامل رشته فنی‌وحرفه‌ای نمی‌شود، افزود: مهارت افرادی که آن را از آموزشگاه‌های خارج از آموزش‌وپرورش کسب کرده‌اند، به شرط استعلام و مورد تأیید قرار گرفتن، به عنوان واحدهای عملی در نظر گرفته می‌شود و سپس فرد برای دریافت مدرک تحصیلی باید 6 ساعت در هفته در مدارس آموزش از راه دور بخش تئوری مهارت‌ها را بگذراند.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران با بیان اینکه برخی از مدارس آموزش از راه دور در مازندران «مستقل» هستند، ادامه داد: این مدارس که بیش از 100 دانش‌آموز دارند، خود آزمون برگزار می‌کنند و محصلان مدارسی که کمتر از 100 دانش‌آموز دارند باید برای گذراندن آزمون به این مدارس مراجعه کنند.

وی با اشاره به ارائه گواهی مهارت برای شش رشته کاردانش در مدارس آموزش از راه دور مازندران، با بیان اینکه در تلاش هستیم این تعداد رشته را به 10 رشته برسانیم، خاطرنشان کرد: در دستیابی به رتبه نخست پوشش تحصیلی استان در کشور مدیون مدارس آموزش از راه دور هستیم که امکان تحصیل برای بازماندگان از تحصیل را فراهم می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران به پوشش تحصیلی 100 درصدی در مقطع ابتدایی اشاره کرد و گفت: پوشش تحصیلی مازندران در مقطع متوسطه اول 98.5 درصد و در مقطع متوسطه دوم 92.5 درصد است در حالی پوشش تحصیلی کشور در مقطع متوسطه اول 97.5 درصد و در مقطع دوم متوسطه 84.5 درصد است.

نظری در ارائه دلایل اختلاف 1.5 درصدی پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه اول نسبت به 100 درصد اظهار کرد: این یک و نیم درصد اختلاف شامل کودکان کار، کودکانی که مهاجرت کرده‌اند و یا فوت کرده‌اند و ما در هر حال دسترسی به آنان نداشته‌ایم و نیز خانواده‌های با مشکلات مالی و کودکان با ازدواج زودرس به ویژه در مناطق روستایی و کوهستانی است.

شایان ذکر است در این نشست؛ «عباس اختر» از آمل دارنده 22 اختراع و «محمد علی موحد» از بابل دانشجوی رشته پزشکی دو نخبه آموزش از راه دور هستند که مورد تقدیر قرار گرفتند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار