ثبت مقام هرایی مازندرانی در لیست آثار ملی\

ثبت مقام هرایی مازندرانی در لیست آثار ملی

  • کد خبر: 215166
  • چاپ
  • انتشار: 14 آذر 1397 - 20:09

استنادنیوز؛سیف الله فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از ثبت مقام هرایی مازندرانی در فهرست آثار ملی ایران خبرداد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت: مقام هرایی از جمله سبک های موسیقی مازندران، فنون برداشت و جمع آوری کولک (گلپر)، مهارت در دست بافته جاجیم، موسیقی سنتی چارویداری، جشن باستانی فردینه ماشو، فنون ساخت دوساز لله وا و غرنه، آیین طعام دهی و مجمه گذاری و همچنین استاد سیفی، بعنوان گنجینه زنده بشری در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سیف لله فرزانه با بیان اینکه این سبک از موسیقی در شرق استان به ویژه در شهرستان بهشهر رواج دارد افزود: مقام هرایی روایتی صادقانه از تاریخ و موسیقی به دور از زد و بندهای سیاسی را شامل می شود که اوضاع و احوال مردم منطقه را بازگو می کند.

وی با اشاره به این مطلب که منظومه هرایی، برگرفته از مقام هرایی در خراسان و قسمتی از موسیقی ترکمن می باشد گفت: طبق اسناد موجود اساتید بنامی که در این مقام تبحر خاص داشتند از کولیان و گدارهای ساکن در این منطقه بودند که با استادی تمام توانستند موسیقی برگرفته از نواحی دیگر را با لهجه های مازندران به هم آمیخته و مقامی مستقل در دوازده قسمت که به دوازده چله هرایی شناخته می شود را بنوازند.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار