نقش پررنگ پزشک خانواده به‌عنوان مشاوری امین و آگاه در عرصه سلامت جامعه\

نقش پررنگ پزشک خانواده به‌عنوان مشاوری امین و آگاه در عرصه سلامت جامعه

  • کد خبر: 215200
  • چاپ
  • انتشار: 18 آذر 1397 - 15:13

استنادنیوز؛دکتر ظفرمند بیان داشت: پزشک خانواده به‌عنوان مشاوری امین و آگاه در عرصه سلامت جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید. 

دکتر رسول ظفرمند، مدیرکل بیمه‌ سلامت استان مازندران گفت: طرح پزشک خانواده سال‌هاست که در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا در حال اجراست و اجرای این طرح فراگیر منجر به نتایج مطلوبی گردیده است ولی متأسفانه در کشورمان به دلیل توقع بالای مردم و مجریان از این طرح در چند سال ابتدایی اجرای آن حرف‌وحدیث‌های متعددی را برای ادامه‌ی این طرح به همراه داشته است.

وی از مردم و مجریان طرح پزشک خانواده خواست تا توقع خود را از این طرح نوپا اصلاح و تعدیل کنند و افزود: طرح پزشک خانواده طرحی زودبازده نیست و مشاهده‌ی نتایج، اثرات و ثمرات آن زمان‌بر و مستلزم گذر زمان است.

* پزشک خانواده طرحی اثربخش است

ظفرمند در ادامه اظهار داشت: طرح پزشک خانواده ذاتاً طرحی اثربخش است بنحویکه در جمع‌بندی‌های انجام‌شده منافع و کارایی اجرای این طرح بر معایب و مضرات آن غالب است.

وی در خصوص پایلوت بودن این طرح در استان‌های مازندران و فارس گفت: با توجه به برنامه‌ی ششم توسعه طرح پزشک خانواده قرار است به‌غیراز 2 استان یادشده در استان‌های دیگر نیز به اجرا درآید و این نشان‌دهنده‌ی موفقیت و رضایتمندی مجریان این طرح در استان‌های مازندران و فارس بوده است.

ظفرمند خاطرنشان کرد: برخی اجرای این طرح ملی را شکست‌خورده می‌پندارند ولی از همین رسانه اعلام می‌دارم که برگشت از این طرح بعید و به صلاح نیست.

وی اذعان داشت: باوجود نبود زیرساخت‌های مناسب در زمان اجرای طرح پزشک خانواده و عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی موفقیت‌های بزرگی در راستای ارائه‌ی خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان صورت پذیرفته است.

* چاره‌ای جز ادامه‌ی راه نداریم

مدیرکل بیمه‌ سلامت استان مازندران ادامه داد: اگر می‌خواهیم به اهداف اصلی طرح پزشک خانواده دست‌یابیم چاره‌ای جز ادامه‌ی مسیر اجرای این طرح نداریم به شرطی که تنها وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر مجری این طرح ملی نباشند و تمامی دستگاه‌های مرتبط پای‌کار بیایند.

ظفرمند افزود: تنها ۲۵ درصد عوامل سلامت جامعه به وزارت بهداشت و عوامل سیستم سلامت جامعه که بیمه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌باشند مرتبط بوده و ۷۵ درصد دیگر در سازمان‌های دیگر نهفته است ازاین‌رو بر آنیم با حمایت‌طلبی از سایر ادارات کل، NGO ها، انجمن‌ها و خود مردم همه‌ی اقشار را برای مشارکت در عرصه سلامت ترغیب و تشویق نماییم.

وی گفت: با مشارکت دستگاه‌های مرتبط با حوزه سلامت و قبول این نقش از سوی آنان، حل مسائل بهداشتی و درمانی و به‌طورکلی حل مسائل عرصه سلامت با کمترین هزینه‌های معمول و جاری انجام خواهد شد.

* پزشک خانواده مشاوری امین و آگاه

ظفرمند از اجرای پزشک خانواده در مازندران به‌عنوان یکی از اقدامات ماندگار در حوزه‌ی بهداشت و درمان یادکرد و گفت: کاهش هزینه درمان، قطع شدن ارتباط مالی پزشک و بیمار، کنترل بیماری‌های غیر واگیر و کم شدن مصرف داروهای غیرضروری و برداشتن هزینه از دوش بیماران از مهم‌ترین کارکرد مثبت پزشک خانواده است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران بیان داشت: پزشک خانواده به‌عنوان مشاوری امین و آگاه در عرصه سلامت جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید.

وی بهره‌مندی یکسان افراد جامعه از سرانه، انجام معاینات دوره‌ای و پیگیری وضعیت سلامت مردم، دسترسی آسان و شبانه‌روزی مردم به خدمات سطح اول، حذف پرداخت هزینه‌های اضافی درمان، برقراری نظام ارجاع و جلوگیری از مراجعه غیرضروری مردم به پزشکان مختلف و تشکیل پرونده سلامت را از ویژگی‌های طرح پزشک خانواده برشمرد.

ظفرمند بابیان این مطلب که اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع باهدف توزیع عادلانه خدمات سلامت بین همه اقشار جامعه در حال اجراست افزود: اجرای طرح پزشک خانواده در بسیاری از کشورها، سابقه چندین ساله دارد و مهم‌‌ترین رکن نظام ارجاع در این کشورها پزشکان عمومی هستند.

* اولویتی به نام خود مراقبتی

مدیرکل بیمه سلامت مازندران بیان کرد: اگر پزشک خانواده و بیمه‌شده به‌طور منطقی به هم اعتماد کنند و بیمه‌شده به پزشک خانواده اعتماد نماید و اطلاعات و داده‌های سلامت خود را به پزشک خانواده عرضه و انتقال دهد مطمئناً از راهنمایی‌های منطقی و علمی برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: دریافت اطلاعات و راهنمایی درست از سوی پزشک خانواده نتیجه‌ای به نام عدم سرگردانی و کاهش هزینه‌ها و منابع را در پی خواهد داشت.

ظفرمند افزود: مراقبت‌های اولیه اگر به‌درستی انجام شود نیاز به خدمات سطوح بالاتر به حداقل خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا با استفاده از توانایی‌های پزشکان خانواده موضوع خود مراقبتی بیمه‌شدگان می‌تواند در این مسیر بسیار کارگشا و مؤثر باشد، زیرا خود مراقبتی می‌تواند به‌تنهایی از ارجاعات غیرضروری بعدی به سایر سطوح جلوگیری ‌نماید که نتیجه آن آرامش و ثبات بیمه‌شده و کاهش هزینه‌های تحمیلی می‌باشد.

پرداخت‌ها به‌روز می‌شود

ظفرمند گفت: پرداختی‌های طرح پزشک خانواده در سال جاری تقریباً به‌روز شده است در این راستا 20 درصد مطالبات پزشک خانواده در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری پرداخت‌شده است و به‌زودی مطالبات سه‌ماهه‌ی دوم نیز پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه بابیان این مطلب که مطالبات مهرماه طرح پزشک خانواده در حال بررسی و پرداخت است افزود: به دنبال پرداخت‌های ماهانه در طرح پزشک خانواده هستیم اما به دلیل سیستم بررسی اسناد به‌صورت سنتی و دستی این پرداخت‌ها با اندکی تأخیر همراه است.

ظفرمند افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان بیمه سلامت و استفاده از نرم‌افزارهای رسیدگی سیستمی به اسناد و اجرای این نرم‌افزارها به‌صورت پایلوت در برخی از استان‌ها و رضایت متولیان این حوزه تا پایان سال رسیدگی سیستمی به پرونده‌های مؤسسات ارائه‌ی دهنده‌ی خدمت به بیمه‌شدگان جهت پرداخت مطالبات آنان به‌صورت الکترونیکی در سراسر کشور به‌صورت هماهنگ انجام می‌پذیرد و پرداخت‌ها سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

*هدف کاهش آلام مردم است

وی افزود: در چند سال اخیر شاهد تحولات چشمگیری در حوزه‌ی سلامت کشور بوده‌ایم که نشان از عزم متولیان این بخش در جهت کم کردن آلام مردم دارد.

ظفرمند اظهار داشت: یکی از اقدامات ارزشمند و ماندگار سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار دادن تمامی افراد فاقد بیمه در کشور بوده که در این راستا از سال 93 پوشش همگانی افراد فاقد دفترچه‌ی بیمه در دستور کار این سازمان قرار گرفت و سازمان بیمه سلامت توانست 10 میلیون بیمه‌شده جدید را به‌صورت رایگان زیر چتر حمایتی خود قرار دهد و جامعه‌ی بزرگی را از خدمات خود بهره‌مند سازد.

وی ادامه داد: میانگین هزینه‌ی هر مراجعه در سال گذشته برای بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی که به‌صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه از این خدمات بهره‌مند می‌شوند 570 هزار ریال بوده است که با توجه به مراجعه صورت گرفته رقم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است.

ظفرمند گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور دولت هیچ‌گاه به دنبال کاهش اعتبارات درمانی نبوده است و سعی دارد با فرهنگ‌سازی و گسترش آگاهی مردم سطح بهداشت جسمانی و روانی جامعه را افزایش دهد.

* موسسه‌ای قراردادش را لغو نکرده

وی با اشاره به اینکه 576 پزشک در طرح پزشک خانواده‌ی مازندران مشغول فعالیت می‌باشند گفت: ماهانه در استان بیش از 40 میلیارد ریال برای اجرای طرح پزشک خانواده هزینه می‌شود که 15 میلیارد ریال از این مبلغ به داروهای صفر فرانشیز نسخه‌های پزشک خانواده اختصاص داشته و مابقی مربوط به ‌حق‌الزحمه پزشکان فعال در این طرح می‌باشد.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مطالبات ماهانه دانشگاه‌های علوم پزشکی استان به‌روز پرداخت می‌شود، افزود: مطالبات ماهانه دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲۷ میلیارد تومان می‌باشد.

ظفرمند در رابطه با قطع همکاری مؤسسات درمانی با بیمه سلامت استان گفت: خوشبختانه هیچ موسسه‌ای قراردادش را لغو نکرده است.

وی ادامه داد: باوجوداینکه برخی از مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمت از سال گذشته مطالباتی را از سازمان دارند ولی بااین‌حال در ارائه‌ی خدمات به بیمه‌شدگان تعلل نکرده و همچنان با نجابت به بیمه‌شدگان خدمات مناسب را ارائه می‌دهند که نشان از عزت‌نفس این مؤسسات دارد.

*هدف استحقاق سنجی رفع هم‌پوشانی است

ظفرمند گفت: مرحله نخست اجرای طرح استحقاق سنجی بیمه‌شدگان شامل طرح بیمه گری است به این معنا که بیمه‌شده برای دریافت خدمت از مراکز درمانی ازنظر جنسیت، هم‌پوشانی و تاریخ اعتبار دفترچه شناسایی و ارزیابی می‌شوند.

وی اضافه کرد: بیمار با ارائه شماره ملی به دفتر پذیرش و اتصال به سامانه امید و دریافت کد رهگیری اجازه پذیرش را از سوی بیمارستان دریافت می‌کند.

ظفرمند گفت: در طرح استحقاق سنجی که مصوبه هیات دولت است هم‌پوشانی بیمه‌ای به‌طور کامل رفع خواهد شد و با مشخص شدن بیمه‌شدگان واقعی هر سازمان بیمه‌گر دولت هدفمندتر می‌تواند اعتبارات خود را تخصیص دهد.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران اذعان کرد: مردم نباید از اجرای این طرح هراس داشته باشند زیرا سازمان‌های بیمه‌گر قصد ندارند با اجرای این طرح دفترچه را از دست مردم بگیرند، بلکه قصد داریم به بیمه‌شدگان بگوییم که داده‌های بیمه‌ای خود را در یک سازمان بیمه‌گر ثبت نمایند و از آن محل خدمت بگیرند.

وی بیان داشت: اجرای طرح استحقاق سنجی هیچ زیانی برای کسی ندارد و منفعت آن به کشور برمی‌گردد.

ظفرمند در پایان این گفتگو از بیمه‌شدگان خواست تا داوطلبانه نسبت به اعلام موقعیت بیمه‌ای خود جهت اجرای طرح استحقاق سنجی به خادمین خود در سازمان‌های بیمه‌گر یاری رسانند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار