کشاورزی حفاظتی جهت جلوگیری از فرسایش خاک\
  • رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران تاکید کرد:

کشاورزی حفاظتی جهت جلوگیری از فرسایش خاک

  • کد خبر: 215213
  • چاپ
  • انتشار: 19 آذر 1397 - 14:57

استنادنیوز؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد:اگر قرار است خاک را حفظ کنیم و از فرسایش آن جلوگیری کنیم، باید به کشاورزی حفاظتی روی بیاوریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عزیزالله شهیدی‌فر  در همایش روز جهانی خاک اظهار کرد: فرسایش آبی و بادی، آلودگی‌های زیست محیطی و تغییر کاربری سبب می‌شود آسیب جدی به خاک مازندران وارد شود.

وی با بیان اینکه از ۱۶۰میلیون هکتار زمین دارای خاک در کشور، ۵۰ درصد آن غیرقابل کشت است، گفت: تنها کمتر از نیم‌میلیون هکتار از خاک مازندران دارای کیفیت مناسب برای کشت در بخش کشاورزی است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: با ۱.۳ درصد اراضی کشاورزی قابل کشت در استان، ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در حوزه های زراعی، باغی، دام و طیور و شیلات تولید می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: عملیات کشت از مهم‌ترین عواملی است که موجب فرسایش شدید خاک‌های استان شده است.

شهیدی‌فر بیان کرد: در سالیان گذشته کشت همراه با شخم و شیار انجام می‌شد اما در سال‌های اخیر این عملیات به‌صورت شخم برگردان رایج شد و سبب شد آسیب‌های جدی به پیکر خاک وارد شود.

وی گفت: بعد از گذشت نیم‌قرن تصمیم بر این شد باید از انجام شخم برگردان جلوگیری شود و به سمت کشاورزی حفاظتی روی آورد تا بتوان مانع از فرسایش خاک شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از کشت گندم و کلزا استان به شیوه کشاورزی حفاظتی انجام شد.

این مسؤول با اشاره به اینکه ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان مکانیزه کشت شد، گفت: اگر قرار است خاک را حفظ کنیم و از فرسایش آن جلوگیری کنیم، باید به کشاورزی حفاظتی روی بیاوریم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار