صادرات گیاهان دارویی حلقه مفقوده صنعت مازندران /تولید ۱۴۰۰ تن گیاهان دارویی در سال\
  • معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

صادرات گیاهان دارویی حلقه مفقوده صنعت مازندران /تولید ۱۴۰۰ تن گیاهان دارویی در سال

  • کد خبر: 215290
  • چاپ
  • انتشار: 26 آذر 1397 - 15:27

استنادنیوز؛معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سطح کشت گیاهان دارویی در مازندران ۱۵۰ هکتار با تولید ۱۴۰۰ تن در سال است،

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمدتقی شکوهی با بیان اینکه استان مازندران، خاستگاه گیاهان دارویی است می توان به بحث اشتغالزایی در این زمینه توجه داشت، اظهار کرد: گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه های ژنتیکی می تواند بزرگ ترین ثروت ملی برای استان باشد.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت گیاهان دارویی در مازندران ۱۵۰ هکتار با تولید ۱۴۰۰ تن در سال است، تصریح کرد: گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دامپزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در سال های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، کم بودن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است.

شناسایی ۱۳۰ گونه بومی گیاهان دارویی در مازندران

شکوهی با بیان اینکه حدود ۱۳۰ گونه بومی گیاه دارویی در مازندران شناسایی شده است، گفت: به عنوان مثال گیاه گل گاوزبان ۷۰۰ هکتار از اراضی را در مازندران زیر کشت برده است، از نگاهی دیگر، در هر هکتار از این اراضی یک نفر می تواند مشغول به کار شود و برای 20 نفر نیز به صورت کارگران فصلی شغل ایجاد می کند.

وی همچنین در بحث کشت و کار گیاهان داروی خاطرنشان کرد: ۲۵ گونه از مهم‌ترین گونه‌های دارویی مورد نیاز شرکت های داروسازی هستند و تاکنون بسیاری از این گونه ها در مناطق مختلف مازندران به زیر کشت رفته‌اند.

کشت گونه های غیربومی در مازندران

وی با بیان اینکه گونه هایی از گیاهان دارویی مانند به‌لیمو، آویشن، اسطوخودوس و گل محمدی در خارج از استان مازندران می رویند، تصریح کرد: این گونه‌های شاخص در سطح استان مازندران زیر کشت برده شد و در حال حاضر در قالب جشنواره های مختلفی که در این استان برگزار می شود محصولات تولید شده به فروش می رسد و اگر به مرحله صادرات برسد می تواند برای مازندران درآمد پایداری ایجاد کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران خاستگاه گیاهان دارویی است و با شناسایی دقیق این گیاهان، به زیر کشت بردن آنها، تولید انبوه و صادرات به سود دهی نزدیک می شوند و اشتغالزایی برای جوانان در استان رونق می گیرد، همچنین در این راستا ساری و رامسر به عنوان دو شهر پایلوت در کشت گل محمدی در زمینی به ترتیب به ابعاد 100 و 6 هکتار به زیر کشت رفته‌اند.

کشت گیاهان دارویی ضرورت ملی جهت خودکفایی دارویی

شکوهی افزود: کشت گیاهان دارویی و تولید فراورده های آن می تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در چارچوب یک برنامه مشخص، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته باشد و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای استان مازندران اثرگذار شود.

وی با بیان اینکه خاک حاصلخیز بخش کجور مستعد پرورش گیاهان دارویی زیادی است، اظهار کرد:گیاهانی چون گل محمدی برای گلاب گیری، گل گاوزبان، آویشن و غیره نیز از جمله گیاهانی است که مورد کشت قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در اراضی شیبدار آماده سازی زمین برای کشت ضرورتی ندارد و گیاهان دارویی نیز کم آب بر هستند، گفت: در زمانی که کم‌آبی کشور و مازندران را تهدید می‌کنند، کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر در این استان می تواند صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد.

رقابت گلاب مازندران با کاشان

شکوهی در ادامه خاطرنشان کرد: برای ترویج کشت گیاهان دارویی ۳۲ کارگاه آموزشی در مازندران برگزار شده است و ۲۸ واحد صنایع تبدیلی فرآوری نیز در این استان فعالیت می کنند. همچنین کارگاه های سنتی عرق گیری نیز در این استان در حال فعالیت هستند که ماده موثر آن با گلاب کاشان برابری می کند.

صادرات گیاهان دارویی حلقه مفقوده صنعت مازندران

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان گفت: شهرهای گلوگاه، بهشهر، ساری، بابل، آمل، سوادکوه، نوشهر، تنکابن و رامسر از شهرهایی هستند که گایاهان دارویی در آنجا کشت می شوند اما هنوز در بخش صادرات اقدامات جدی انجام نشده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار