چرا شهردار ساری استیضاح نمی شود؟/آیا شورا توان استیضاح را ندارد؟\

چرا شهردار ساری استیضاح نمی شود؟/آیا شورا توان استیضاح را ندارد؟

  • کد خبر: 215362
  • چاپ
  • انتشار: 04 دی 1397 - 08:22

استنادنیوز؛ طرح استیضاح شهردار ساری برای چندمین بار در سال جاری، این بار عصر شنبه در سی و پنجمین جلسه شورای شهر با اعلام فروش زمین سکوی زباله ساری بدون اجازه شورا کلید زده شد.

در این نشست تعدادی از اعضای شورا فروش زمین سکوی تخلیه زباله این شهر ساری واقع در کیلومتر یک جاده ساری به قائمشهر را غیرقانونی دانسته و خواستار استیضاح شهردار شدند.
اسفندیار عشوری در این نشست نخستین مطرح کننده طرح استیضاح بود که گفت: انجام ‌معاملات باید با تصویب و اجازه شورا انجام شود، اما متاسفانه شهردار سازی زمینی را معامله کرد که مصوبه شورا ندارد و این بی احترامی به شورای شهر است .
وی مدعی معامله صوری زمین شد و افزود که اسناد آن را در اختیار دارد.
عشوری گفت: زمین و عرصه سکوی زباله در حالی فروخته شد که قرار است تا 18 ماه دیگر تخلیه شود و بر این اساس نیازی نبود الان به فروش برسد.
وی همچنین به تخلف در مزایده انجام شده برای فروش زمین سکوی زباله نیز اشاره کرد و ادامه داد : ارقام شرکت کنندگان در مزایده بسیار به هم نزدیک بود که عملا مزایده را از اعتبار ساقط می کند.
او توضیح داد: در این مزایده یکی از پیشنهاد دهندگان با رقم پنج میلیارد و 743 میلیون تومان برنده شد، در حالی که رقم های دیگر پنج میلیارد و 740 میلیون تومان و سومین رقم هم پنج میلیارد و 730 میلیون تومان بود.
این عضو شورای شهر همچنین شهردار را به فرار از پاسخگویی به اعضای شورا متهم کرد و گفت: شهردار ساری جسارت حضور در جلسه شورا را ندارد و هر کاری که بخواهد انجام‌ می دهد.
وی همچنین با کنایه خطاب به شهردار ساری برنده شدن یکی از شرکت کنندگان را در مزایده تبریک گفت و افزود: به رفیق شهردار تبریک می‌گویم که با وجود مخالفت شورا و نزدیکی ارقام مزایده، برنده شده است.
عشوری از دیگر اعضای شورا شهر نیز انتقاد کرد و گفت: از همکارانم‌ گلایه دارم که جرات ندارند نامه استیضاح شهردار را امضا کنند و در مقابل تمام رفتارهای شهردار تماشاگر هستند.
** پاسخ معاون اداری - مالی شهردار
سید مصطفی طاهری معاون اداری و مالی شهردار ساری در این نشست در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی یک عضو شورا ، گفت: این مزایده برای زمین سکوی زباله مانند سایر مزایده فروش اموال غیر منقول بوده و در معاملات عمده از این روش انجام می‌شود.
وی افزود: بر اساس ماده 30 آیین نامه شهرداری، در بودجه سال 97 شورا مصوب کرد که بر اساس آن بودجه نیز اعمال کرده ایم که همه معاملات شهرداری از این شیوه استفاده شود.
طاهری توضیح داد: قیمت زمین را کارشناسی کردیم و بر اساس قیمت پایه، 2 بار آگهی مزایده منتشر کردیم و در نهایت برنده مشخص شد.
وی ادامه داد: بر اساس منابع تامین بودجه شهرداری که توسط شورای شهر تصویب شده است، این اجازه به شهرداری داده شده تا با فروش اموال منقول و غیر منقول خود کسری بودجه اش را تامین کند.
معاون اداری مالی شهردار ساری با اعلام این که در تصویب بودجه تمامی اعضا حاضر بودند، گفت: فروش زمین سکوی زباله ساری نیز از اموال شهرداری محسوب می شود و بر اساس لایحه بودجه، شهرداری اختیار فروش آن را داشته است.
** طرح استیضاح شهردار باید با مراحل ثانونی مطرح شود
رئیس شورای شهر ساری هم در این نشست خواستار طرح استیضاح شهردار از راه قانونی شد.
سیدمسعود مدینه گفت: اگر‌ اعضای شورا مدعی قانون مداری هستند باید روند قانونی را در تمامی فرایند شورا سر لوحه کار خود قرار دهند و بر این اساس، طرح و اجرای استیضاح شهردار مراحل قانونی دارد.
وی افزود: جو شهر مناسب مسائل اقتصادی نیست و خارج شدن این نام (شهردار) از شورا، امنیت مجموعه شهرداری را متزلزل می‌کند.
رئیس شورای شهر ساری گفت: هیچ عضو شورا نگاه بدخواهانه ندارد و تذکرات برای این است که اصلاح امور بر اساس نص قانون انجام شود و چیزی در باره استیضاح شهردار در جلسه امروز به هیات رئیسه طرح نشده است و بر این اساس نباید در دستور جلسه قرار بگیرد.
در جلسه پیشین شورای شهر ساری هم قاسم قاسمی رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی شورای شهر با غیرقانونی خواندن مزایده زمین سکوی انتقال زباله خواستار باطل شدن آن شده بود.
وی گفته بود که بر اساس قانون، تسری آیین نامه مالی شهرداری تهران به مراکز استان ها و کلانشهرها ، شهرداری ساری تابع این قانون است و ماده 18 این آیین نامه به صراحت می گوید تصمیم کمیسیون مناقصه پس از موافقت شهردار تهران و تصویب انجمن شهر باید به مناقصه گزار ابلاغ شود و مناقصه گزار نیز باید حداکثر ظرف پنج روز به استثنای ایام تعطیل نتیجه مناقصه را به برنده ابلاغ و سپس به انعقاد قرارداد و انجام معامله، اقدام نماید.
قاسمی گفته بود که بر اساس قانون مذکور شهرداری برای انجام معاملات باید از شورا مجوز بگیرد اما بدون اخذ مجوز اقدام به برگزاری مزایده و انعقاد قرارداد با پیمانکار نموده که این کاملاً بر خلاف قانون است.
این عضو شورای شهر گفته بود: متأسفانه توضیحات معاون اداری و مالی و مسئولان شهرداری در خصوص این اقدام غیر قانونی هیچ یک از اعضای کمیسیون بودجه و حقوقی را قانع نکرد و نظر کمیسیون به اتفاق قاطع آراء بر این است که این قرارداد کن لم یکن تلقی گردد.
رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر ساری در جلسه پیشین همچنین تاکید کرده بود که شهرداری باید پس از لغو مزایده، از این تاریخ نه تنها در این مورد بلکه در خصوص فروش هرگونه اموال غیر منقول خود لایحه ای به شورا ارسال نموده و پس از اخذ مجوز از شورا اقدام کند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار