عدم رعایت قوانین تبلیغات انتخاباتی می‌تواند منجر به رد صلاحیت کاندیداها شود\

عدم رعایت قوانین تبلیغات انتخاباتی می‌تواند منجر به رد صلاحیت کاندیداها شود

  • کد خبر: 215406
  • چاپ
  • انتشار: 08 دی 1397 - 19:40

استنادنیوز؛ رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عدم رعایت قوانین مربوط به تبلیغات از سوی متقاضیان حضور در انتخابات، می‌‎تواند منجر به رد صلاحیت کاندیداها شود.

الهیار ملکشاهی در ورود زودهنگام برخی افراد به فضای انتخاباتی، اظهار داشت: قانونگذار راجع به شرکت در انتخابات مواعیدی را آورده است که به نظر می‌رسد که از آن مهلت‌‎های زمانی که قانون تعیین کرده، افراد باید به فکر انتخابات و اقدامات تبلیغی باشند.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون آمده که 6 ماه قبل از ثبت نام انتخابات، افرادی که در برخی مشاغل هستند باید استعفا دهند، بیان کرد: افرادی که در این موعد استعفا می‌دهند مشخص می‌شود که این فرد برای انتخابات استعفا داده و این حرکت میتواند برخی فعالیت‌های جزئی در زمینه انتخابات را داشته باشد البته به شکلی که خلاف قانون و مقررات نباشد.

وی افزود: مرحله بعدی این است که افراد در انتخابات ثبت نام می‌کنند و نباید در این زمان هیچ تبلیغاتی شود زیرا بعد از ثبت نام، کاندیداها باید منتظر فرایند دیگری به نام بررسی صلاحیت باشند.

کاندیداهای تبلیغ‌کننده در صورت رد صلاحیت، در شرایط نامناسبی قرار می‌گیرند

ملکشاهی ادامه داد: افرادی که پیش از بررسی صلاحیت‌ها شروع به تبلیغات می‌کنند در صوتی که رد صلاحیت شوند در شرایط نامناسبی قرار می‌گیرند، بنابراین افراد می‌توانند در زمانی که قانونگذار تعیین کرده شروع به تبلیغات کنند.

نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمان تبلیغات برای حضور در انتخابات یک هفته قبل از برگزاری انتخابات آغاز می‌شود، گفت: 7 روز کاندیداها آزادانه به هر شکلی که قانون تعیین کرده می‌‌توانند تبلیغات کنند و یک روز قبل از انتخابات، به طور کلی تبلیغات ممنوع می‌شود که این قوانین باید رعایت شود.

عدم رعایت قوانین تبلیغات انتخاباتی می‌تواند منجر به رد صلاحیت کاندیداها شود

وی افزود: اگر کسی نتواند قانون انتخابات و تبلیغات انتخاباتی را رعایت کند، به نوعی عدم پایبندی خود را به مقررات قانونی نشان داده است و حتی می‌توان اقدام وی را به نوعی به عدم پایبندی به قانون اساسی تلقی کرد زیرا قوانین عادی کشور نیز منطبق بر قانون اساسی هستند.

ملکشاهی اظهار داشت: عدم رعایت قوانین مربوط به تبلیغات از سوی متقاضیان حضور در انتخابات، می‌‎تواند منجر به رد صلاحیت کاندیداها شود.

فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای حضور در انتخابات نتیجه عکس می‌دهد

نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر تجربی نیز کاندیداهایی که خیلی زود تبلیغات را شروع می کنند، خیلی زود هم کم می‌آورند، بیان کرد: افرادی که یکسال پیش از انتخابات تبلیغات خود را شروع می‌کنند، انتظارات افراد متوقع را نمی‌توانند برآورده سازند و همین امر موجب می‌شود که تبلیغات منفی علیه آن‌ها صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه عقل نیز حکم می‌کند که هر کاری در زمان مشخص خود انجام شود، افزود: برخی از کاندیداها نمایندگان فعلی هستند، برخی نیز مسئولان فعلی هستند که باید استعفا دهند و شاید نیاز به استعفا هم نداشته باشند که انجام وظایفه فعلی کاندیداها و تبلیغات انتخاباتی آن‌ها با یکدیگر قابل جمع نیست.

اولویت‌های مهمتر از انتخابات نیز وجود دارد

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که اکنون مسئولیت دارند و قصد حضور در انتخابات را نیز دارند، اگر شروع به تبلیغات کنند، مجبور هستند تا وقت اداری را در اختیار تبلیغات قرار دهند که این امر از نظر شرعی و قانونی حتما ایراد دارد و قابل تنظیم نیست.

ملکشاهی اظهار داشت: کشور ما اولویت‌های زیادی دارد و انتظار مردم این است که آن موضوعات حل شود و مردم اکنون نیز راضی نیستند که در جلسات انتخاباتی حضور یابند و از تبلیغات زودهنگام شاکی هستند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار