رتبه پنجم مازندران در کشور در پرورش کرم ابریشم/تولید 66 تن نوغان در سال گذشته\

رتبه پنجم مازندران در کشور در پرورش کرم ابریشم/تولید 66 تن نوغان در سال گذشته

  • کد خبر: 215412
  • چاپ
  • انتشار: 08 دی 1397 - 22:26

شهیدی فر با اعلام اینکه مازندران رتبه پنجم را در پرورش کرم ابریشم کشور دارد،گفت:در سال گذشته 66 تن نوغان در استان تولید ‌شده است.

به گزارش استنادنیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و اوضاع بیکاری در جامعه، صنعت نوغانداری را می‌توان به عنوان یک شغل دوم در کنار سایر مشاغل دیگر در نظر گرفت که می‌تواند در اقتصاد خانوارهای روستایی نقش بسزایی داشته باشد.

چند سالی بود که به دلیل نبود تقاضا، رونق این صنعت کم رنگ شده است اما در چند سال اخیر متقاضیان زیادی برای اشتغالزایی در این صنعت وجود دارد که با توجه و حمایت دولت، فعالیت نوغانداری در استان افزایش پیدا خواهد کرد.

از این حرفه می توان به عنوان یک شغل جانبی یاد کرد که با توجه به اینکه وقت‌بر و هزینه‌بر نیست، اما درآمد کافی را نصیب خانوار می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: از این فعالیت می‌توان به عنوان یک فعالیت در مناطق محروم و دور افتاده استفاده کرد چرا که کمک هزینه‌ای برای خانوار است.

عزیزاله شهیدی‌فر اضافه کرد: صنعت نوغانداری یک اشتغال کم‌هزینه است و با کمترین هزینه می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

وی با بیان اینکه اگر متقاضی در این بخش وجود داشته باشد از هیچ کمکی برای توسعه و ایجاد اشتغال در صنعت نوغانداری دریغ نمی‌کنیم، گفت: اعتبارات بلاعوض و تامین نهال از جمله سیاست‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای اشتغال در زمینه توسعه پرورش کرم ابریشم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه مازندران رتبه پنجم را در پرورش کرم ابریشم کشور دارد، ادامه داد: یک‌هزار و 200 بهره‌بردار با یک‌هزار و 860 جعبه پرورش کرم ابریشم در استان اقدام به پرورش نوغانداری می‌کنند که سال گذشته 66 تن نوغان در استان تولید ‌شده است.

به گفته شهیدی‌‌فر 475 هکتار توتستان در مازندران داریم و بندپی، بابلکنار و لفور از مناطق اصلی فعالیت نوغانداری در مازندران است.

وی فروردین تا خرداد ماه را بهترین زمان فعالیت نوغانداری در مازندران یاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هزینه جهانی تولید هر کیلوگرم پیله خشک کرم ابریشم 5 دلار و قیمت هر کیلوگرم از آن 15دلار است، گفت: تولید نهال یکی از دغدغه‌های اصلی نوغانداری است که نیاز است نهالستان‌های مجوزدار نسبت به تولید آن اقدام کنند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در ادامه اظهار کرد: نوغانداری یکی از با ارزش‌ترین محصولات کشاورزی است که پس از خاویار و زعفران دارای بیشترین قیمت است و یکی از ظرفیت‌های مهم سه استان شمالی به شمار می‌رود.

عدیل سروی با بیان اینکه هفت درصد تولیدکنندگان در استان گیلان فعالیت دارند، افزود: با وجود اینکه 3.5 درصد نهالستان‌ها در مازندران وجود دارد اما 10 درصد تولید نخ ابریشم کشور در مازندران است.

وی اقتصادی کردن تولید را برای رسیدن به پایداری مهم دانست و گفت: توزیع رایگان نهال توت بین تولیدکنندگان از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور قیمت هر کیلوگرم پیله خشک کرم ابریشم را 90 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هر کیلوگرم پیله خشک در تربت حیدریه 250 هزار تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است، توسعه صنعت نوغانداری یکی از فعالیت‌های بخش کشاورزی است که اگر به آن توجه جدی شود می‌توان به عنوان یک شغل پُردرآمد از آن یاد کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار