راه‌اندازی گرمخانه بعد از مرگ کارتن‌خواب‌ها در شیراز\

راه‌اندازی گرمخانه بعد از مرگ کارتن‌خواب‌ها در شیراز

  • کد خبر: 215489
  • چاپ
  • انتشار: 16 دی 1397 - 08:44

استنادنیوز؛ مرگ یک زن کارتن‌خواب در شیراز، یکی از داغ‌ترین خبرهای هفته گذشته این کلانشهر بود؛ خبری که واکنش‌های بسیاری از جنس دلسوزی و انتقاد و انعکاس اخباری از مرگ‌های دیگر و نشست خبری مسئولان را به دنبال داشت.

 روزهای آخر هفته گذشته، مرگ "گل‌بس" در گوشه‌ای از کوچه پس کوچه‌های پشت بازارچه فیل شیراز و انتشار یادداشت‌ها و تصاویری در فضای رسانه‌ای مکتوب و مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت!

اگرچه خبر مرگ گل‌بس، رسانه‌ای شد و بسیاری را به واکنش واداشت، اما طی روزهای بعد از آن، خبر مرگ‌های دیگری هم اعلام شد؛ مرگ‌هایی مشابه آنچه برای گل‌بس حادث شد؛ رخدادی که شاید شب‌ها و روزهای آینده هم تکرار شود...

یکی از واکنش‌ها به خبر مرگ گل‌بس‌ها!، برگزاری نشست خبری فوری مدیر اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز بود.

یوسف آفرینی شنبه ۱۵ دیماه و بعد از انتشار خبرهایی پیرامون مرگ کارتن‌خواب‌ها در شهر راز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که گرمخانه‌هایی به استعداد صد نفر در شیراز راه اندازی شده است.

او گرمخانه را محلی برای اسکان موقت آسیب دیدگان اجتماعی اعلام و اضافه کرد: در این گرمخانه ها علاوه بر توزیع یک وعده غذای گرم، امکانات لازم برای استحکام و استراحت شبانه آسیب دیدان فراهم شده است‌.

آفرینی گفت: از امشب، شامگاه پانزدهم دیماه، دو دستگاه مینی بوس از چند نقطه محل تجمع آسیب دیدگان اجتماعی کار انتقال افراد متقاضی را به گرمخانه انجام می‌دهد.

وی با بیان این دو گرمخانه در مجموع صد نفر ظرفیت برای اسکان آسیب دیدگان زن و مرد دارد، گفت: دو گرمخانه دیگر نیز طی روزهای آتی راه‌اندازی خواهد شد تا ظرفیت اسکان به ٢٠٠ نفر برسد.

مدیر اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز از حضور نزدیک به یکهزار آسیب دیده اجتماعی در این کلانشهر خبر داد و گفت: مرکز ماده ١٦ شهرداری در حال حاضر ظرفیت ٢٤٠ نفر دارد که امکان افزایش ١٠٠ درصدی این ظرفیت پیش‌بینی و تعریف نیز شده است.

آفرینی با بیان اینکه ساختمان مرکز ماده ١٦ زنان نیز آماده شده و علوم پزشکی اجازه استفاده از آن را داده است، علت عدم بازگشایی این مرکز را کمبود اعتبارات عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه نگهداری زنان آسیب دیده در این مرکز بر عهده بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس است اما به دلیل کمبود بودجه این مرکز با گذشت شش ماه از تجهیز هنوز راه‌اندازی نشده است.

مدیر اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه این اداره در کنار انجام وظایف ذاتی خود آموزش‌های مهارت کنترل خشم، حل مسئله و فرزند پروری را برای جامعه آسیب دیده در دستور کار قرار داده است، گفت: هزینه درمان معتادان خود معرف به این اداره رایگان خواهد بود.

آفرینی گفت: برابر هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از معتادان دارای بیماری عفونی و خاص تحت پوشش بیمه درمان قرار خواهند گرفت.

وی همچینن با بیان اینکه اولین پایگاه رایگان تشخیص بیماری ایدز در این اداره راه‌اندازی شده، افزود: برای بهبود فضای کار در حوزه آسیب دیدگان اجتماعی همه دستگاه‌های دانشی باید پای کار بیایند.

مدیر اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید بر این نکته که شهرداری در حوزه معتادان متجاهر وظیفه‌ای ندارد، گفت: به دلیل اینکه گاهی مرز بین کودکان کار و متکدی با معتادان متجاهر مرز مشترکی می‌شود شهرداری در این بخش نیز ورود کرده و با تمام توان رویکردهای اساسی و محوری مرتبط با این بخش را دنبال می‌کند.

آفرینی با بیان اینکه خشونت در برخورد با آسیب دیدگان اجتماعی خط قرمز آن اداره است، گفت: ظرفیت ماده ١٦ ما مشخص است و با ان شاءالله و ماشاءالله اتفاقی نمی‌افتد.

وی تعداد کارتن خواب‌ها در سطح شهر شیراز را نزدیک به یکهزار نفر اعلام کرد که حدود ١٠ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیر اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه بهترین مکان برای ایجاد گرمخانه در محل تجمع آسیب دیدگان اجتماعی است، تاکید کرد که ساکنین این مناطق باید کوتاه بیایند و اجازه دهند گرمخانه برای این افراد پیش‌بینی شود.

آفرینی همچنین با اشاره به فوت یک کارتن خواب زن در هفته گذشته در شهر شیراز گفت: این بانوی آسیب دیده بیش از ٦٠ بار توسط اداره پیشگیری جذب شده و ۷ مرتبه برای ترک اعتیاد به کمپ هدایت شد.

مدیر اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز مدعی شد که علت مرگ بانویی که چهارشنبه شب در کنار یک کوچه در شیراز فوت کرده بود، مصرف بیش از حد مواد مخدر بوده است!

 بی اعتنا به علت مرگ گل بس و گل بس‌ها، مرگ یک انسان، یک زن، یک شهروند در گوشه‌ای از یک شهر، داستان تلخی است که همه در برابر آن مسئول هستیم/ایسنا



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار