در شب یلدا اینترنت را قطع کنیم\
  • مهمان ناخوانده

در شب یلدا اینترنت را قطع کنیم

  • کد خبر: 21573
  • چاپ
  • انتشار: 30 آذر 1395 - 21:17

یلدا از جمله جشن های باستانی در میان ایرانیان می باشد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی شکل و شمایل مجازی به خود گرفته است.

جشن شب یلدا بعد از عید نوروز ، تنها جشنی است که همواره در میان ایرانیان پایدار مانده است؛ مردم ايران در شهرها و روستاهای مختلف با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ويژه‌ی خود شب چله را جشن می‌گيرند، دور هم بودن و خوردن آجیل مخصوص، هندوانه و انار و شیرینی و میوه های گوناگون، گرفتن فال حافظ و شاهنامه خوانی که هر کدام حکمت خاص خودشان را دارند و بیشتر جنبه نمادین دارند از جمله آداب و رسوم ویژه شب یلدا  است که متاسفانه امروزه با ورود تکنولوژی های مختلف به مانند گذشته کمتر مورد توجه قرار می گیرند. شب یلدا شب دور هم نشستن و کرسی و سماور و چراغ علاءدین هست، شب شاهنامه خوانی پدربزرگ و قصه خوانی مادربزرگ، شب فال حافظ و نقل خاطرات شیرین گذشته.

این روزها شبکه های اجتماعی این میهمان ناخوانده خانه های ایرانی و استفاده بی حد و اندازه افراد از آن تبدیل به یک معظل شده است که کانون گرم خانواده ها را هدف گرفته و روز به روز آن را سردتر می کند و این امر تا جایی پیش رفته که آداب و رسوم پیشین و اعیادی همچون یلدا به فراموشی سپرده شده اند.

با گسترش  چنین اتفاقاتی همه کارهابه سمت و سوی مجازی شدن پیش می رود، از ارتباط های فامیلی که در پیام های تلگرامی خلاصه شده تا دیدن آلبوم عکس که در اینستاگرام جان تازه ای به خود گرفته پیش می رود، گرفتن  فال حافظ  از شکل سنتی خود خارج شده و به اپلیکیشن نصب شده روی تلفن های همراه تبدیل شده است. در این روز گار برای دور هم بودن باید از کانال پر پیچ و خم سیم های ارتباطی زیادی رد شویم تا شاید لذت لحظه دو رهم بودن را تجربه کنیم.

استفاده بیش از اندازه از اینترنت و گوشی همراه کار را به جایی رسانده که کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با راه اندازی هشتگ هایی مانند # یلدا_بدون_ موبایل و # یلدا_ بدون اینترنت و...اعتراض خود را با نوشتن جمله هایی مثل " آقا و بانو؛ امشب هیچکس رو لایک نکنید. هیچکس رو فالو نکنید. واسه هیچکس کامنت نذارید. امشب گوشی رو خاموش کنید و فقط کنار خانواده باشید. آقا و بانو هم امشب مطلبی نمیفرسته و ما هم میریم دستبوس بزرگترای فامیل اجازه ندید دنیای مجازی همه قشنگی های دنیای واقعی تون رو ببلعه" نسبت به استفاده از تلفن همراه در شب یلدا  واکنش نشان دادند و خواستار این شدند تا در "دورهمی  یلدا" از تلفن همراه استفاده نشود و خانواده ها مانند گذشته کنار یکدیگر جمع شوند و محفل گرمی داشته باشند.

یلدا فرصتی است برای دور هم بودن و گل گفتن گل شنیدن، اما افسوس از اینکه با  بروز تکنولوژی از آداب و رسوم اصیل ایرانی ویژه جشن و اعیاد ملی خود فاصله گرفته ایم و رفته رفته این جشن ها و آداب و رسوم سنتی ما رنگ می بازند و جای خود را به سراب شبکه های  اجتماعی می دهند.

حالا که عقربه ها دوان دوان از سر هم رد می شوند و سکان گذر زمان به دست زمستان سپرده می شود باید عهد ببندیم که از فضا هایی این چنینی که ما را از کانون گرم خانواده دور می کند فاصله بگیریم.

در پایان بیایید همین حالا سرتان را از گوشی های هوشمندتان بیرون بیاورید و به جای لمس گوشی هایتان یلدا و آداب و رسومش و دور هم بودن را به طور حقیقی لمسش کنید و زیبایی مثبت یک دقیقه  گردش زمان را درک کنید.






telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار