اجرای طرح های تفریحی و توریستی در حاشیه رودخانه تلار /بازارهای قائمشهر باید ساماندهی و از مرکزشهر خارج شوند\
  • سخنگوی شورای شهر قائمشهر؛

اجرای طرح های تفریحی و توریستی در حاشیه رودخانه تلار /بازارهای قائمشهر باید ساماندهی و از مرکزشهر خارج شوند

  • کد خبر: 215731
  • چاپ
  • انتشار: 08 بهمن 1397 - 16:23

غلامرضا میرزایی سخنگوی شورای شهر قائمشهر در گفت و گویی تفصیلی با استناد نیوز در مورد مسائل مختلف شهر قائمشهر توضیحات و راهکارهایی عملی ارائه دادند.

غلامرضا میرزایی "عضو شورای شهر قائمشهر " در گفتگو با "استناد نیوز" گفت: هر نهاد و گروهی بر اساس قوانینی که برایش مقرر  شده  فعالیت و حرکت می کند، تاریخچه تصویب قانون نظام صنفی به  سال 1350 برمیگردد وتاکنون  چندین بار در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد و آخرین بار در سال 1392 مجددا بازنگری  و با 92 ماده و 122 تبصره به تصویب رسید و در حال حاضر جزو قوانین جاری صنفی کشور بوده و باید از آن تبعیت شود. اما اگر نگاهی مقایسه ای داشته باشیم می بینیم برای مثال حدود 15 میلیون گواهینامه رانندگی در ایران صادر شده است و 15 نفر پیدا نمی کنید بدون گواهینامه به مسافرت بروند، اما  در کشور 4 میلیون واحد صنفی داریم که حدود 1 میلیون از این واحدها بدون پروانه کسب هستند. به دلیل که قوانین وضع شده یا ضمانت اجرایی خوبی  ندارند و یا اجرای آن ها بسیار ضعیف است و اینکه در نگاه عموم مردم مزیتی برای واحد صنفی که پروانه کسب دارد نسبت به کسی که پروانه کسب ندارد احساس نمیکنند تا  به اخذ مجوزهای کسب و کار خود ترقیب شوند.

رئیس اتحادیه صنف کتابفروشان قائمشهر ادامه داد: موضوع دیگر عدم ساماندهی دست فروشان در سطح شهر نیز موجب بی اعتبار شدن پروانه کسب شده است، یک واحد تجاری با پرداخت اجاره، عوارض، مالیات و... کالایی را بفروش می رساند در حالی همان کالا در پیاده رو بدون هیچگونه مشگلی عرضه می شود. همین مسائل ساماندهی واحدهای صنفی را دچار مشکلاتی کرده است.
البته بارها اعلام کردیم برای شروع باید ابتدا برای ساماندهی دستفروشان قائمشهری که بعلت نبود مراکز اشتغال مناسب ، اجبارا بصورت دستفروشی کسب درآمد میکنند و  معتقدیم باید برای آن ها نیز شرایطی فراهم شود تا با آسودگی و بی دغدغه در سرپناهی مشخص اقدام به کسب روزی حلال کنند.
برابر آمار بدست آمده حدود 500 الی 600 نفر دست فروش قائمشهری در روز بازارها فعالیت می کنند و درآمد آنها فقط از این راه محقق می شود، با توجه به موقعیت مکانی قائمشهر و اینکه سالانه حدود 20 میلیون مسافر از این شهر عبور می کند، با توجه به اینکه ما 2 رودخانه زیبا در قائمشهر داریم ساماندهی آن ها و تبدیل به محیط کسب و کار  چندان سخت نیست.

میرزایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب شهر قائمشهر و لزوم استفاده از این موقعیت افزود: وجود 8 کیلومتر از حاشیه دو طرف رودخانه تلار در حوزه شهری قرار گرفته، که بر اساس مصوبه مجلس باید به شهرداری ها برای اجرای طرح های تفریحی و توریستی واگذار شود، 16 کیلومتر فضا برای اجرای طرح های مختلفی مانند ساخت پارک، باغ پرندگان، آببندان های تفریحی پدالو و قایق، اسکله برای ماهیگیری و بسیاری طرح های دیگر در اختیار داریم که می توانیم از آن ها استفاده و باعث رونق اقتصادی قائمشهر و اشتغال زایی شویم.

در جلسه ی مهمی که اخیرا با حضور حاج آقای باقری رئیس دادگستری، آقایان یخکشی، نیک اختر و کارشناسان امور آب و اعضای شورای شهر در دفتر آقای شهردار داشتیم تصمیم بر این شد فاز اول این پروژه از پل فلزی حاجی کلا تا محل دفن زباله در 41 هکتار که طرح آن نیز آماده شده و کار کارشناسی صورت گرفته است اجرایی شود.  ریاست محترم دادگستری برای تسریع و عملیاتی شدن پروژه تاکید فرموند، طرح های گردشگری به فازهای کوچکتری تقسیم گردد تا بصورت فاز بندی یکی پس از دیگری تکمیل و به بهره برداری برسد.

ما باید از فرصت ها و ظرفیت های شهرمان  استفاده کنیم طی 10 سال گذشته حد فاصل سه راه الغدیر تا سه راه شهید مهدوی در کمربندی به بازار مسافری و گردشگری تبدیل شده بهمین دلیل احداث بازارچه سنتی در همین مسیر بصورتی کلیه امکانات مورد نیاز همانند پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، نگهبان و.... در کنار بازار مهیا گردد مطمئنا  مورد استقبال شهروندان ، مسافران قرار میگیرد.

سخنگوی شورای شهر قائمشهر با تاکید بر لزوم زیباسازی ظاهر شهری و ساماندهی اصناف ادامه داد: در قانون نظام صنفی به ایجاد شهرک های صنفی توصیه شده و در حال حاضر مورد تاکید استاندار محترم و مدیرکل صمت استان قرار گرفته،  ما مجبوریم به این سمت برویم و این یک شعار نیست، متاسفانه چهره ورودی قائمشهر با وجود برخی مشاغل آلاینده، تعمیراتی ، جمع آوری ضایعات و...‌  مخدوش شده البته باید با آن ها تعامل کرد و با ارائه تسهیلات آنها را به داخل شهرک های صنفی هدایت نمود، در وزارت صنعت و معدن برای ایجاد  شهرک های صنفی  مشوق های بزرگی در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر واحدهای صنفی دارای آلودگی ها صوتی، ترافیکی، زیبایی و... برای اینکه از شهر به شهرک های صنفی منتقل شوند برای زمینی که معرفی می کنند مجوز ساخت داده خواهد شد  همچنین این واحدهای منتقل شده به مدت 5 تا 7 سال معاف از مالیات خواهند بود و اجازه تفکیک نیز به آن ها داده خواهد شد.
البته شاید شهرداری ها از ایجاد شهرکهای صنفی درآمدی کسب نکنند، اما برای زیبایی و پی شرفت شهر لازم است این کار صورت بگیرد، ما شورای شهر هستیم و باید به ترقی شهر بیاندیشیم، در شهرهای بزرگ تهران و مشهد درحال انجام است ما هم باید از تجربیات موفق آنها پیروی کنیم.

شهرک صنفی بازار خرید و فروش خودرو، شهرک صنفی خدمات فنی خودرو، شهرک صنفی مصالح ساختمانی، شهرک صنفی جمع آوری ضایعات و شهرک صنفی میادین میوه و تره بار از جمله شهرک هایی است که زمینه های ایجاد آن در قائمشهر وجود دارد و همینطور وجود حدود ۲۰۰ واحد کارگاه شستشو و بسته بندی مرکبات ظرفیت خوبی ست تا بسمت ثبت مرکز تجاری مرکبات کشور بنام قائمشهر گام برداریم، در شهرستان آمل به همین صورت موفق شدند مرکز تجاری خرید و فروش برنج کشور را راه اندازی کنند و از منافع آن سود ببرند.


غلامرضا میرزایی در ادامه این گفتگوی اختصاصی با استناد نیوز با اشاره به مشکل بیکاری گفت: قائمشهری که روزی مرکز اشتغال چهار استان کشور بود متاسفانه امروز از مشکل بیکاری رنج می برد. و نبود مراکز اشتغال مناسب، نیروی جوان و جویای اشتغال را به سمت بازگشایی مغازه هدایت نموده بطوریکه از سال 83 که 3500 واحد صنفی در شهر داشتیم امروز حدود 15000 واحد صنفی داریم یعنی به ازای هر 20 نفر یک واحد صنفی! امروز به حالت پر لیوان رسیدیم و بازار اجازه واحدهای بیشتر را نمی دهد. همین مشکلات بیکاری موجب شده امروز حدود 1500 تاکسی زرد در شهر فعالیت کنند در کنار آن ها تاکسی تلفنی و تاکسی های اینترنتی و خودروهای شخصی هم اضافه شده و بجای اینکه 1000 خودرو در شهر کار کنند حدود 4000 خودرو کرایه مشغول فعالیت هستند که در واقع از روزی هم می خورند و درآمدها پایین آمده است.
در این شرایط شهرداری قائمشهر سازمان ساماندهی مشاغل شهری و تولیدات کشاورزی راه اندازی کرد تا بتواند با ساماندهی و هدایت درست مشاغل شهری به سمت ظرفیت های موجود گام موثری را در ایجاد بسترهای اشتغال زایی بردارد.

مدرس اصناف قائمشهر ادامه داد: موضوع مهم دیگری که باید به آن پرداخته شود بحث روز بازارهای  شهر است که متاسفانه طی یک دهه گذشته پنج روز بازار در محله های مختلف شهر بدون در نظر گرفتن امکانات اولیه ( پارکینگ ، نماز خانه ، سرویس بهداشتی و....) راه اندازی شده است بازارهایی که در برخی خیابانها مثل بازار پشت کنسرو  و ترک محله و کوچکسرا رفت و آمد را برای اهالی منطقه در آن روز مختل می کنند. لازم است این بازارها با برنامه ریزی و مطالعه و با همکاری فعالان همان بازارها به مکانهای مناسبی هدایت شوند.
برخی از مکانهای پیشنهادی در حال بررسی هستند که می توان به: ابتدای ورودی شهرک یثرب، ابتدای بلوار خیابان تهران، حاشیه رودخانه سیاهرود، حاشیه رودخانه تلار و .... اشاره کرد.
ورودی های شهر مانند ورودی خیابان بابل بعد از پل تلار، ورودی جاده کیاکلا، ورودی جاده جویبار، بعد از میدان جانبازان و ورودی خیابان تهران مکان هایی هستند که در آینده نزدیک باید بازارها از هسته مرکزی شهر به آنجا انتقال یابند.
در صورت انتقال روز بازارها از هسته مرکزی به ابتدای راههای ورودی علاوه بر ایجاد محل کسب ثابت برای دستفروشان قائمشهری، ترافیک هسته مرکزی شهر هم کاهش خواهد یافت.

این عضو شورای شهر قائمشهر افزود: یکی از طرح هایی که کاملا توجیح اقتصادی دارد و می تواند علاوه بر اشتغال زایی درآمد پایداری را برای شهرداری ایجاد کند احداث  میدان عرضه دام و طیور و آبزیان است.
میادین عرضه  دام در شهرهای شاهرود، تهران و اردبیل وجود دارد اما جای یک میدان دام در مازندران خالی است که در صورت ایجاد مانند اتوبانی که از خودروها عوارضی می گیرد عمل می کند و هر دامی که در این میدان پیاده شود باید عوارض خود را پرداخت نماید و منافع مالی آن به شهر می رسد. متاسفانه در گذشته مشکلات زیادی در ادارات دولتی برای ایجاد آن وجود داشته که عملیاتی نشد، اما در تلاش هستیم  مکان مناسبی را در شهر برای این منظور در نظر بگیریم چراکه راه اندازی میدان خرید و فروش دام، بسیاری از صنایع وابسته را به حرکت در می آورد.

امکاناتی توسط استان به شهرها داده می شود که لازم است در قائمشهر هم به خوبی از این امکانات استفاده شود، برای مثال با مرکز بهداشت استان صحبت کردم موافقت شد که در سمت ترمینال میدان امام قائمشهر مکانی را در اختیار آنها قرار دهیم که یک پایگاه اورژانس در آنجا با هزینه کامل مرکز بهداشت راه اندازی شود تا خدمت رسانی به مردم و بیماران در زمان سریعتری صورت بگیرد، وقتی دانشگاه علوم پزشکی می تواند به شهر خدمات دهد چرا استفاده نکنیم؟ باید مشکلات اداری را در صدور پروانه و مجوزهای لازم برطرف کنیم تا از این امکاناتی که به رایگان می تواند در اختیار شهر قرار بگیرد بهرهمند شویم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار