چرا 6 میلیون نفر از مردم ایران بسته حمایتی دریافت نکردند؟\

چرا 6 میلیون نفر از مردم ایران بسته حمایتی دریافت نکردند؟

  • کد خبر: 215750
  • چاپ
  • انتشار: 09 بهمن 1397 - 07:27

استنادنیوز؛ واریز بسته حمایتی دولت به شاغلان بیمه‌شده تأمین اجتماعی همچنان با اما و اگر روبروست؛ با وجود اعتراض‌های فراوان از سوی مشمولان این طرح،تکلیف ۶ میلیون نفر از مشمولان مشخص نیست که چرا از لیست دولت حذف شده‌اند.

آقای وزیر در پیچ‌وخم شفاف‌سازی؛ ابهام در حذف ۶ میلیون نفر از مشمولان بسته حمایتی

 سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور 13 میلیون و 850 هزار نفر بیمه شده اصلی و 3 میلیون 165 هزار نفر مستمری‌بگیر، بازنشسته و از کارافتاده دارد. 

تعداد بیمه شدگان این سازمان با احتساب خانواده‌هایشان به 42 میلیون نفر می‌رسد که از خدمات بیمه‌ای و درمانی این سازمان استفاده می‌کنند.

براساس مصوبه دولت مقرر شد به بازنشستگان و بیمه‌شدگان این سازمان که کمتر از 3 میلیون تومان درآمد دارند بسته حمایتی به ارزش۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان پرداخت شود.

علاوه بر وجود 3 میلیون و 165 هزار نفر مستمری‌بگیر، بارنشسته، بازمانده و از کار افتاده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی 13 میلیون و 850 هزار نفر هستند که حدود 12 میلیون و 800 هزار نفر از آنها کمتر از 3 میلیون تومان درآمد دارند و باید به این تعداد بسته حمایتی داده شود در حالی که به گفته معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی، تعداد مشمولان دریافت کننده این بسته 6 میلیون و 150 هزار نفرهستند!

حالا معترضین باید با شماره تماس 1420 و کد دستوری #4*4* پیگیر بسته حمایتی خود باشند؛ سامانه ای که اصلا در دسترس نیست و غیرفعال است.

حجم بالای تماس با این شماره و عدم پاسخ‌دهی صحیح به مشمولان، سازمان تأمین اجتماعی را بر آن داشت تا کد دستوری جدیدی با عنوان #8*142* ایجاد کند تا خانوارها با ارسال کدملی خود متوجه شوند که ایراد کارشان کجاست اما عملاً هیچ پاسخ پیامکی برای این افراد ارسال نمی‌شود!

تا جایی که هم اکنون حدود نیم میلیون نفر(500هزار نفر) اعتراض خود را برای عدم دریافت بسته حمایتی مطرح کرده‌اند.

حال باید پرسید تکلیف این ۶ میلیون نفری که باید بسته حمایتی را می گرفتند اما نگرفته اند چه می شود؟ 

حتی اگر قبول کنیم که تعدادی از این افراد در طرح همپوشانی حذف شده‌اند باز هم جمعیت حدود ۶میلیون نفر، آمار کمی نیست که به یکباره حذف شوند.

و نباید فراموش کرد که بسیاری از مشمولان معترض که بسته خود را نگرفته‌اند،کسانی هستند که شاغل تامین اجتماعی بوده و حقوق زیر ۳ میلیون تومان می‌گیرند؛یعنی نباید در هم پوشانی حذف می شدند اما به نظر می رسد تامین اجتماعی در واریز بسته هایشان کمی به خطا رفته است. 

سوال دیگر این است که بودجه هنگفت حاصل از این برنامه که از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت رفاه و تامین اجتماعی اختصاص یافته اما خرج این گروهها نشده در کجا هزینه می‌شود؟

محمد شریعتمداری وزیر رفاه در مورد رقم بودجه این برنامه حمایتی دولت گفته است: با تامین اعتباری که از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شد و بر اساس قانون مصوب همه گروه هایی که باید از بسته حمایتی نوبت اول برخوردار می‌شدند، بسته را دریافت کردند و ۱۴۵ میلیارد تومان آخرین مبلغی بود که سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داد تا آخرین بخش از مرحله اول بسته حمایتی پرداخت شود.

وی می افزاید: کسانی که تا به حال سبد حمایتی را دریافت کردند تقریبا نیمی از جمعیت کشور و ۱۴ میلیون خانوار را شامل می شوند و اگر کسانی باشند که خود را مشمول این قانون را دریافت بسته حمایتی می‌دانند باید تقاضای خود به مراجع حمایتی اعلام کنند که اگر لازم باشد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار بگیرند و مشمول این بسته شوند.

شاید مبلغی از این بودجه در گام های بعدی هزینه خواهد شد چراکه وزیر رفاه پیشتر از دستور رئیس جمهور خبر داده که قرار است بسته حمایتی برای نوبت دوم نیز پرداخت شود و سازمان برنامه و بودجه مقدمات آن را فراهم می‌کند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار