مدارس مازندران با بخاری های غیر استاندارد تا سال 98 خداحافظی می کنند\
  • مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران :

مدارس مازندران با بخاری های غیر استاندارد تا سال 98 خداحافظی می کنند

  • کد خبر: 215771
  • چاپ
  • انتشار: 11 بهمن 1397 - 12:51

استنادنیوز؛مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران اعلام کرد: تا سال 98 تمامی مدارس استان مجهز به سامانه گرمایشی استاندارد می شوند

 قربانعلی شیرزاد در حاشیه سمینار منطقه ای معاونین و کارشناسان دفاتر فنی ادارت کل نوسازی مدارس استان های شمال کشور که در ساری برگزار شد، گفت: از سال 92 تاکنون حدود 12 هزار کلاس در مازندران دارای سامانه گرمایشی غیر استاندارد شناسایی شدند.

وی افزود: تاکنون حدود 90 درصد از آنها با خرید و تجهیز سیستم های گرمایشی جدید استاندارد سازی شدند که بیش از 550 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

سامانه گرمایشی استاندارد از نگاه آموزش و پرورش به سامانه ای مانند شوفاژ و پکیج گفته می شود که برای تولید گرما از اکسیژن داخل کلاس درس استفاده نمی کند.

استفاده از اکسیژن کلاس برای احتراق در بخاری ها اعم از گازسوز ، نفتی یا هیزمی منجر به تولید مونواکسید کربن و همچنین ایجاد خفگی، سرگیجه و کاهش هوشیاری دانش آموزان می شود.

شیرزاد همچنین با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته 6 هزار کلاس درس تخریبی در مازندران شناسایی شد که ازاین تعداد حدود 2 هزار کلاس نوسازی و جایگزین شدند.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران با اشاره به وجود 22 هزار کلاس درس در سطح استان گفت: متاسفانه هنوز بیش از چهار هزار کلاس درس تخریبی و فرسوده در مازندران باقی مانده است که نیاز به نوسازی دارد.

وی افزود: برای نوسازی این تعداد نیز نیازمند توجه جدی دولت، نهادها و خیرین هستیم تا بتوانیم فضای اموزشی امنی برای دانش اموزان استان ایجاد کنیم.

** اولویت همچنن با طرح های نیمه تمام است

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران با اشاره به اینکه کار در استان بسیار و شرایط مالی نیز نامناسب است افزود: اما همچنان اولویت با طرح های نیمه تمام و بر زمین مانده است که در این زمینه اکنون مازندران در شرایط مناسبی قرار دارد.

به گفته شیرزاد، اما با این حال حدود 150 پروژه نیمه تمام در قالب 600 کلاس درس در استان وجود دارد که نیازمند حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل است.

**انتظار 17ساله دانش آموزان مازنی برای رسیدن به فضای آموزشی استاندارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران گفت: با توجه به اینکه استاندارد فضای آموزشی برای هر دانش آموز 8 و چهاردهم مترمربع است، برای رسیدن به سرانه فضای آموزشی استاندارد در استان مازندران، با توجه به اعتبارات موجود 17 سال طول خواهد کشید.

گفتنی است که بر اساس آخرین آمار سرانه فضای آموزشی در استان مازندران حدود 6 و نیم متر مربع برای هر دانش آموز است.

شیرزاد افزود: استان مازندران به لحاظ تعداد فضای آموزشی رتبه دوازدهم، تعداد کلاس رتبه نهم و به لحاظ سرانه فضای آموزشی با حذف آمار فضای های آموزشی تخریبی که شامل چهار هزار کلاس درس می شوند، رتبه بیست و سوم کشور را دارد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به سرانه استاندارد که 8 و چهاردهم متر مربع است، مازندران نیاز به حدود یک میلیون متر مربع فضای اموزشی و یا غریب به هفت هزار کلاس درس جدید است.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران گفت: بر اساس برآوردهای امروز قیمت ساخت و ساز، برای دستیابی به استاندارد فضای آموزشی در مازندران قریب به 13 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته شیرزاد، با اعتباراتی که در حال حاضر چه از سوی دولت و چه از سوی خیرین وجود دارد، 17 سال طور می کشد که فضای آموزشی استان به سرانه استاندارد برسد، اما براورد انجام شده نیز مشروط به این است که تمامی شرایط با گذشت زمان ثابت باشد که طبیعتا اینطور نخواهد بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار