تشکیل مجمع خیرین آموزش وپرورش استثنایی مازندران/درخشش فرهنگیان و دانش‌آموزان استثنایی مازندران در کشور\
  • رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران خبر داد:

تشکیل مجمع خیرین آموزش وپرورش استثنایی مازندران/درخشش فرهنگیان و دانش‌آموزان استثنایی مازندران در کشور

  • کد خبر: 215817
  • چاپ
  • انتشار: 15 بهمن 1397 - 11:58

استنادنیوز؛رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران  گفت: با وجود مشکلات فراوان ،می‌توان با حمایت و توجه بیشتر مسئولان و ورود خیرین بسیاری از مشکلات را حل کرده و فضای بهتری برای تحصیل این دانش‌آموزان فراهم ساخت

 «سید حسین قاسمی» در این راستا از تشکیل مجمع خیرین آموزش وپرورش استثنایی استان مازندران خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور و استان، برای حمایت‌های هرچه بیشتر و بهتر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، مجمع خیرین آموزش وپرورش استثنایی استان مازندران تشکیل می‌شود. رایزنی‌ها و مذاکرات اولیه برای تشکیل این مجمع صورت گرفته تا بتوانیم در بخش‌های مختلف اعم از هزینه سرویس مدرسه، تأمین تجهیزات، خدمات توانبخشی و درمانی، تعمیرات مدارس استثنایی و مواردی از این دست که اعتبارات جوابگو نیست از ظرفیت خیرین عزیز استان بهره‌مند شویم.

این مسئول به دیگر نیازمندی‌های این بخش اشاره کرده و افزود: طرح‌های مورد نیازی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه روی میز است که امیدواریم با تشکیل این مجمع بتوانیم به بخشی از مطالبات بحق این عزیزان پاسخ گفته باشیم. یکی از آنها ضرورت ساخت یک مرکز مستقل فرهنگی و ورزشی است که براساس استانداردهای ویژه دانش‌آموزان استثنایی باشد. در حال حاضر 5 مدرسه نیمه کاره استثنایی در شهرهای نوشهر، سوادکوه، بابلسر، چمستان و بابل داریم که 3 پروژه به دست خیرین عزیز، یک پروژه متعلق به بنیاد برکت و یک پروژه هم با اعتبارات دولتی در حال ساخت است؛ اما نیازمند تزریق اعتبار و حمایت هرچه بیشتر خیرین بزرگوار هستیم.

وی ساخت مرکز تخصصی «اوتیسم» را از دیگر واجبات آموزش و پرورش استثنایی ذکر کرده و ادامه داد: در حال حاضر 70 دانش‌آموز مبتلا به اوتیسم در استان داریم که در مراکز مختلف پراکنده هستند. تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم بیش از این است و اگر مرکز تخصصی کودکان اوتیسم در مرکز استان راه اندازی شود مطمئناً افراد بیشتری متقاضی ثبت نام در این مرکز خواهند بود.

تحصیل 8 هزار دانش‌آموز در 90 واحد آموزشی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با بیان اینکه 63 درصد دانش‌آموزان استثنایی مازندران پسر و 37 درصد دختر هستند، گفت: 8 هزار دانش‌آموز استثنایی در مازندران داریم که 2800 دانش‌آموز دارای معلولیت پایدار هستند و در مدرسه استثنایی تحصیل می‌کنند، 3700 دانش‌آموز به صورت «تلفیقی- فراگیر» در مدارس عادی و 1500 دانش‌آموز در مراکز آموزشی توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مشغول تحصیل هستند. در مجموع 90 واحد آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه داریم که 1100 نفر معلم و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان هستند.

قاسمی به اصلی‌ترین معلولیت‌های این دانش آموزان اشاره کرده و افزود: بیشترین آمار معلولیت‌ها در بخش آسیب‌دیده ذهنی است. پس از آن در بخش ناشنوا و نیمه شنوا، نابینا و نیمه‌بینا، جسمی- حرکتی، اختلالات رفتاری موسوم به اوتیسم، اختلالات یادگیری و چند معلولیتی دانش‌آموزان بانیازهای ویژه استان را تشکیل می‌دهند. افراد معلول به 3 بخش عادی، آموزش‌پذیر و تربیت‌پذیر تقسیم می‌شوند که افراد آموزش‌پذیر در مدارس استثنایی و افراد تربیت‌پذیر در مراکز بهزیستی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان

این مسئول یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سازمان را سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ذکر کرده و گفت: تمامی کودکانی که قرار است به پایه اول ابتدایی بروند طبق قانون باید مورد سنجش سلامت قرار گیرند و گواهی دریافت کنند. در غیر این صورت خانواده‌ها نمی توانند آنها را ثبت نام کنند. در سال 97 بالغ بر 47 هزار کودک در بدو ورود به پیش‌دبستانی و دبستان در 38 پایگاه مورد سنجش سلامت قرار گرفتند که به طور متوسطه در این سنجش سالانه حدود 130 تا 140 کودک دارای شاخص‌های مدارس استثنایی هستند و به مدارس استثنایی اضافه می‌شوند.

وی مدارس استثنایی را دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به مدارس عادی دانسته و عنوان کرد: در این مدارس معلمان و مربیان آموزش‌های تخصصی دیده‌اند و با روش‌های تخصصی ویژه دانش‌آموزان استثنایی به تدریس می‌پردازند. همچنین تکنولوژی آموزشی این مدارس با مدارس عادی متفاوت است و در این مدارس از ابزارها و تجهیزات اختصاصی استفاده می‌شود. در مدارس استثنایی تأکید بر تفهیم مطالب است نه نمره و نتایج. تا دانش آموز در یک مقطع به فهم مطلب و یادگیری نرسد دفترچه آمادگی سال بعد در اختیارش قرار داده نمی‌شود.

مازندران استان اول در جذب منابع اعتباری طرح «خدمات حمایتی»

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران به طرح «خدمات حمایتی» برای تأمین بخشی از هزینه های دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرده و گفت: براساس این طرح که دو سال است اجرا می‌شود هزینه‌های دانش‌آموزان در بخش‌هایی همچون هزینه‌های درمانی، دارویی، جراحی، تأمین تجهیزات و هزینه‌های تشخیصی تاحدی تأمین می شود. در سال گذشته در این بخش 300 میلیون تومان پرداخت به دانش‌آموزان استثنایی مازندران انجام شد که این میزان در کشور در بالاترین رتبه قرار داشت.

دختران معلول به دلایل فرهنگی از تحصیل جا می‌مانند

این مسئول آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به معضل جاماندن کودکان از تحصیل خاطرنشان کرد: نخستین دلیل جاماندن برخی کودکان معلول از تحصیل سرویس ایاب و ذهاب است که به دلیل هزینه‌ی بالای آن اغلب خانواده‌های ضعیف از عهده پرداخت هزینه برنمی‌آیند. دلیل دیگر ناآگاهی برخی خانواده‌ها است که اصولاً نسبت به وجود مدارس استثنایی اطلاعی ندارند. دلیل سوم احساس کسرشأن برخی خانواده‌ها نسبت به حضور فرزند معلولشان در مدارس است و دلیل چهارم نیز ضعف فرهنگی نسبت به فرستادن فرزندان دختر به مدرسه است. اغلب جامانده‌های دختر به این دلیل است‌که برخی خانواده‌ها احساس می‌کنند نباید فرزند معلول دختر خود را به مدرسه بفرستند.

وی بحث سرویس مدرسه را از مهم‌ترین مسائل مدارس استثنایی دانسته و ابراز کرد: به دلیل شرایط خاص این دانش‌آموزان، سرویس مدرسه آنها هزینه بالایی دارد و خانواده‌ها از عهده آن بر نمی‌آیند. 50 درصد هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی از طرف سازمان استثنایی کشور پرداخت می‌شود که از رقم 270 میلیونی سرویس مدرسه کل استان، حدود 130 میلیون تومان را پرداخت می کند. اما برای تأمین مابقی هزینه با مشکلات زیادی روبرو هستیم که متأسفانه این هزینه را خانواده‌ها باید پرداخت کنند.

معلمان مدارس استثنایی بالاترین مدارک تحصیلی استان را دارند

قاسمی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل انگیزشی معلمان و مربیان مدارس استثنایی عشق و نوعدوستی است، تصریح کرد: معلمان مدارس ما در شرایط بسیار دشواری فعالیت می‌کنند و حتی وقتی مسئولان به مدارس ما سر می‌زنند اشک از چشمان آنها جاری می‌شود. سطح کاری و تحصیلی معلمان مدارس استثنایی مازندران در کشور زبانزد است و بهترین مدرسان کشوری را در اختیار داریم. معلمان مدارس ما بالاترین مدارک تحصیلی را در میان نیروهای آموزش و پرورش مازندران دارا هستند و اغلب آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد و بخش زیادی نیز دارای مدرک دکتری یا دانشجوی دکتری هستند.

درخشش فرهنگیان و دانش‌آموزان استثنایی مازندران در کشور

وی با اشاره به درخشش فرهنگیان و دانش‌آموزان استثنایی مازندران در مسابقات فرهنگی و ورزشی کشور گفت: مسابقات استثنایی یک سال برای دانش‌آموزان و یک سال برای فرهنگیان برگزار می شود. در سال 96 مسابقات مختص دانش‌آموزان بود که رتبه‌های فراوان کشوری همچون مقام نخست پرتاب وزنه نابینایان، مقام نخست شرنج نابینایان، مقام نخست دومیدانی کم‌توان ذهنی، مقام دوم فوتسال ناشنوایان، مقام دوم تنیس ناشنوایان، مقام اول قرائت قرآن، مقام اول اذان، مقام اول نگارگری، مقام اول نمایش صحنه‌ای و موارد بسیار دیگر توسط دانش‌آموزان مازندرانی به‌دست آمد. همچنین در سال 97 مسابقات برای فرهنگیان برگزار شد که رتبه‌های بیشمار توسط فرهنگیان مازندرانی کسب شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار