برگ‌هایی از 40 سال افتخار آموزش و پرورش مازندران\
  • مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در استودیو الفبا تشریح کرد:

برگ‌هایی از 40 سال افتخار آموزش و پرورش مازندران

  • کد خبر: 215839
  • چاپ
  • انتشار: 17 بهمن 1397 - 09:08

استنادنیوز؛مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران، با حضور در استودیو الفبا دستاوردهای آموزش و پرورش مازندران در طی این 4 دهه را تشریح کرد

«عسکری نیکزاد» گفت: آموزش و پرورش مازندران با 4530 مدرسه بیش از 530 هزار دانش آموز را تحت پوشش خود دارد که این رقم در سال 57 حدود 1700 مدرسه با 380 هزار مدرسه بوده است. تعداد ادارات شهرستان ها و مناطق مازندران نیز از 9 اداره به 32 اداره در تمامی مناطق استان رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شاخص‌ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ما حدوداً 100 درصد است، تصریح کرد: نرخ پوشش تحصیلی در مدارس متوسطه نظری استان مازندران نیز در سال‌های قبل از انقلاب، تنها 56 درصد بود اما این میزان در سال تحصیلی 97-96 به چیزی در حدود 92 رسیده که افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مهم‌ترین شاخص نشان‌دهنده جهش بی‌نظیر تعلیم و تربیت در سال‌های پس از انقلاب نرخ سواد است، خاطرنشان کرد: نرخ سواد در 40 سال گذشته در مازندران رشدی 48 درصدی را شاهد بوده است. به‌طوری که این نرخ از سال 1355 تا 1395 طی مدت 40 سال از 50 درصد به 97.63 درصد افزایش یافت.

نیکزاد با بیان اینکه دستاورد جالب توجه دیگری که در سال‌های قبل از انقلاب اثری از آن در آموزش و پرورش مشهود نبود مدارس پژوهش محور است، عنوان کرد: ما هم‌اکنون در استان 31 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مجهز به آزمایشگاه، سالن‌های مطالعه و پایگاه‌های نرم افزاری داریم که در نوع خود بی نظیر است.

این مسئول همچنین با اشاره به موفقیت در المپیادها، کنکور سراسری و جشنواره خوارزمی که از شاخص‌های قابل افتخار دانش‌آموزان مازندرانی در سال‌های اخیر است، گفت: از سال 1376 تاکنون دانش‌آموزان مازندرانی در المپیادهای علمی کشوری 195 مدال و در المپیادهای علمی جهانی 25 مدال کسب کردند. همچنین 14 رتبه تک رقمی در کنکور سراسری و 13 رتبه اول تا سوم کشوری در جشنواره خوارزمی به دست آمد.

وی با بیان اینکه در کنار زمینه‌های علمی و آموزشی مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی توجه به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی است، بیان کرد: در این زمینه رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر حاصل شد کهشرکت بیش از 200 هزار دانش آموز مازندرانی یعنی چیزی در حدود نیمی از دانش آموزان استان هر ساله در مسابقات فرهنگی و هنری، نشانه‌ی این پیشرفت است.

نیکزاد ادامه داد: حضور امام جماعت در 1410 مدرسه استان برای برگزاری نماز جماعت، راه‌اندازی 29 دارالقران در سراسر استان برای آموزش قرآن به دانش‌آموزان، و کسب رتبه‌های درخشانی که هرساله توسط دانش‌آموزان مازندرانی در بخش‌های فرهنگی، هنری و ورزشی به دست می‌آید نشان دهنده توجه جدی نظام جمهوری اسلامی به مباحث تربیتی و پرورشی فرزندان این مرز و بوم است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه میزان هنرستان‌های استان در سال‌های قبل از انقلاب تنها 7 هنرستان بود، گفت: اکنون به لطف انقلاب اسلامی این تعداد به 345 هنرستان رسیده و روند بسیار درخشانی در فعالیت‌های بخش فنی وحرفه‌ای و کاردانش را شاهد هستیم. در این بخش برنامه‌های متعددی اجرا شده و در حال حاضر بیش از 40 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه تعداد رشته‌های آموزشی، صنعتی و خدماتی در هنرستان‌ها نسبت به سال 57 حدود 20 برابر افزایش یافته، تصریح کرد: در زمینه برنامه‌ریزی برای کسب مهارت، تاکنون صدها نمایشگاه و بازارچه کسب و کار از توانمندی هنرجویان استان، جهت ترویج مهارت‌آموزی در بین دانش‌آموزان دایر شده و آموزش و پرورش مازندران برنامه «آموزش همراه با تولید» را به‌منظور درآمدزایی و کسب مهارت‌های واقعی بازار کار در دست اجرا دارد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار