پیروزی انقلاب مبدأ تحول در حوزه‌ی سلامت بود\

پیروزی انقلاب مبدأ تحول در حوزه‌ی سلامت بود

  • کد خبر: 215840
  • چاپ
  • انتشار: 17 بهمن 1397 - 09:12

استنادنیوز؛سازمان بیمه‌ی سلامت ایران در راستای اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدامات مهمی را انجام داده و توانسته با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های سلامت‌محور سطح بهداشت و سلامت جامعه را ارتقا بخشد.

به گزارش استنادنیوز دکتر رسول ظفرمند مدیرکل بیمه‌ی سلامت استان مازندران بابیان این مطلب در شورای اطلاع رسانی این اداره کل که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: یکی از اقدامات مهم و چشمگیر این سازمان، تحت پوشش قرار دادن تمامی جمعیت فاقد بیمه‌ی کشور زیر چتر حمایتی سازمان می‌باشد که در نوع خود حرکتی جهادی و بی‌بدیل بوده است. پیروزی انقلاب مبدأ تحول در حوزه‌ی سلامت بود.

وی اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا صد درصد جمعیت دارای دفترچه‌ی درمانی نیستند و تنها در ایران است که به برکت انقلاب اسلامی این رخداد واقع‌شده است و همه‌ی جمعیت کشور زیر چتر بیمه‌ای قرار دارند و این امر موجب بهت و تشویق سازمان‌های بین‌المللی قرارگرفته است.

وی بیان داشت: در مازندران 300 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ی همگانی رایگان قرار دارند و در کنار این جمعیت یک‌میلیون نفر از جمعیت روستایی استان نیز از پوشش بیمه‌ای رایگان این اداره کل برخوردارند و بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند ‌می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران بیان داشت: از نکات قابل‌توجه در خصوص بیمه روستاییان (رایگان) این است که به ازای مراجعه‌ی هر روستایی به مراکز درمانی سطح یک (ویزیت پزشک، داروخانه، آزمایشات سطح یک، تصویربرداری و ... ) حدود 128 هزار تومان توسط دولت پرداخت می‌شود که این موضوع در سال‌های قبل از انقلاب مشاهده نمی‌شد.

دکتر ظفرمند گفت: در بیمه‌ی سلامت مازندران تمامی 2 هزار و 300 موسسه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات پزشکی با این اداره کل قرارداد داشته و این امر موجب گردیده سطح دسترسی بیمه‌شدگان به خدمات بسیار آسان و سهل‌الوصول گردد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات اداره کل بیمه‌ی سلامت مازندران افزایش تعداد ادارات به 19 اداره در سطح شهرستان‌ها بوده که خود موفقیتی بزرگ در راستای ارائه‌ی خدمات در جای‌جای استان می‌باشد.

ظفرمند با اشاره به این مطلب که اداره کل بیمه سلامت مازندران با 80 دفتر پیشخوان در سراسر استان قرارداد منعقد نموده‌ است افزود: هدف از انعقاد این قراردادها دسترسی آسان مردم به خدمات سازمان بیمه‌ی سلامت بوده است.

مدیرکل بیمه‌ی سلامت مازندران گفت: چند سالی است که استان مازندران مجری طرح پزشک خانواده در کشور می‌باشد که در این طرح پرداخت هزینه‌های پزشک و داروهای آن توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شوند و بیمه‌شدگان بدون پرداخت فرانشیز از خدمات دارویی و پزشکی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 57 دولت‌ها به حوزه‌ی سلامت توجه ویژه‌ای نمودند و این امر موجب گردید که آمارهای امروز حوزه‌ی بهداشت و درمان با آمارهای قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قابل‌مقایسه نباشد.

وی بیان کرد: سالانه حدود هفت و نیم میلیون بار مراجعه در مؤسسات طرف قرارداد با اداره کل بیمه سلامت مازندران صورت می‌پذیرد که به ازای هر بار مراجعه قریب به یک‌میلیون ریال هزینه توسط بیمه‌ی سلامت پرداخت می‌شود.

وی اذعان داشت: با توجه به جمعیت یک‌میلیون و 500 هزارنفری تحت پوشش بیمه‌ی سلامت در مازندران سالانه حدود 700 میلیارد تومان برای درمان جمعیت تحت پوشش هزینه می‌شود.

ظفرمند ادامه داد: سازمان بیمه سلامت به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور آحاد مختلف جامعه را در صندوق‌های پنج‌گانه خود (صندوق بیمه‌ی کارکنان دولت، صندوق سایر اقشار، صندوق بیمه روستاییان - عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت، صندوق ایرانیان، صندوق بیمه سلامت همگانی) تحت پوشش بیمه‌ی درمان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این مطلب که تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای می‌توانند با مراجعه به ادارات کل بیمه‌ی سلامت و یا از طریق دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد ثبت‌نام اولیه را انجام دهند افزود: پس از تکمیل ثبت‌نام اطلاعات ثبت‌شده با بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های بیمه‌گر دیگر تطبیق و درصورتی‌که فرد تحت پوشش بیمه‌ی دیگری نباشد پس از تطبیق اوراق هویتی چاپ دفترچه با تاریخ اعتبار یک‌ساله در همان مکان انجام‌شده و به متقاضی تحویل داده می‌شود.

وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات و فعالیت‌های در حال اجرای سازمان بیمه سلامت که در راستای رفاه حال بیمه‌شدگان می‌باشد بحث نسخه‌نویسی الکترونیک و استحقاق سنجی می‌باشد.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح ازاین‌پس هر کد ملی به‌منزله‌ی یک دفترچه درمانی می‌باشد تا با منطقی سازی و شفاف‌سازی اطلاعات بیمه‌شدگان خدمات مطلوب‌تری را به آنها ارائه نماییم.

وی خاطرنشان کرد: در بین 5 صندوق بیمه‌ی سلامت همپوشانی‌ها را حذف نموده‌ایم و به همراه سایر سازمان‌های بیمه‌گر با اجرای طرح استحقاق سنجی در حال رفع همپوشانی‌ها هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر بیمه‌شده‌ای در بیش از یک صندوق بیمه‌ای دارای دفترچه باشد طبق مقررات باید تمامی دفترچه‌های آن حذف و تنها از یک دفترچه استفاده نماید.

مدیرکل بیمه‌ی سلامت مازندران گفت: این اقدام (استحقاق سنجی) می‌تواند به شفاف‌سازی و تخصیص اعتبارات هدفمند کمک شایانی نماید.

وی افزود: علاوه بر این در آینده‌ی نه‌چندان دور نسخه‌نویسی الکترونیکی در تمامی مؤسسات طرف قرارداد این اداره کل به اجرا درمی‌آید و آرام‌آرام به سمت حذف دفترچه‌های کاغذی گام برمی‌داریم.

وی بیان کرد: در این طرح بیمه‌شده با اعلام کد ملی خود که در سامانه‌ی سازمان اطلاعات آن ثبت‌شده است از مؤسسات طرف قرارداد خدمات می‌گیرند.

وی با اشاره به سیمای بیمه‌ی سلامت در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گفت: جمعیت بیمه‌شدگان تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت مازندران (صندوق‌های پنج‌گانه) از سال 74 تاکنون شاهد رشد چشمگیری بوده است که برای مثال می‌توان به صندوق بیمه روستاییان اشاره نمود که از 21 هزار و 606 بیمه‌شده در سال 74 به حدود یک میلیون بیمه‌شده در سال جاری رسیده است.

ایشان در خصوص وضعیت بیماران خاص در استان گفت: در سال 1380 تعداد بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت 496 نفر بوده که این آمار با رشد قابل‌ملاحظه‌ای به 4 هزار و 245 نفر در سال جاری رسیده است.

ظفرمند ادامه داد: برای جمعیت آماری بیماران خاص استان در سال 1385 هزینه‌ای بالغ‌بر 16266000000 ریال هزینه شده است که این عدد در سال گذشته به رقم 450 هزار و 725 میلیون ریال رسیده است.

وی با اشاره به این مطلب که در سال 1374 آمار بیمه‌شدگان تحت پوشش بیمه‌ی سلامت مازندران 429 هزار و 851 نفر بوده است افزود: این آمار در سال 1395 به یک‌میلیون و 630 هزار و 103 نفر رسیده است.

وی بیان داشت: هزینه‌ی ماهانه‌ی هر بیمه‌شده در سال 1380 به میزان 5 هزار و 725 ریال بوده که این رقم در سال گذشته به 399 هزار و 475 ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: در سال 1380 هزینه‌های درمان هر بیمه‌شده حدود 125 هزار و 51 میلیون ریال بود که این رقم در سال گذشته به 6 میلیون و 865 هزار و 975 ریال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1374 یک هزار و 268 موسسه با این اداره کل طرف قرارداد بودند که این تعداد در سال جاری به 2 هزار و 199 موسسه رسیده است.

این مقام مسئول تعداد پزشکان خانواده شهری را در سال 1391 (زمان آغاز اجرای طرح) 357 پزشک اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 492 پزشک در حال اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران می‌باشند.

مدیرکل بیمه‌ی سلامت استان مازندران در خصوص هزینه‌های پرداخت‌شده توسط این اداره کل برای اجرای طرح پزشک خانواده‌ی شهری گفت: در سال 1391 مبلغ 5131000000 ریال برای اجرای این طرح پرداخت شد که این مبلغ در سال گذشته به 291833000000 ریال رسید.

وی بیان کرد: هزینه‌ی نسخ دارویی صفر فرانشیز پزشکان خانواده‌ی شهری در سال 1391 به مبلغ 852000000 ریال بوده که این رقم نیز با رشد قابل‌ملاحظه‌ای در سال گذشته به 166159000000 ریال رسیده است.

دکتر رسول ظفرمند مدیرکل بیمه‌ی سلامت استان مازندران در پایان سخنانش گفت: هزینه‌های پرداختی این اداره کل بابت سطح یک روستایی در سال 1384 به میزان 58622000000 ریال بوده که این میزان در سال گذشته به رقم 1218799000000 ریال رسیده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار