راهبردهاي تقويت فرهنگ ايثار و شهادت بين دانش آموزان\

راهبردهاي تقويت فرهنگ ايثار و شهادت بين دانش آموزان

  • کد خبر: 215899
  • چاپ
  • انتشار: 14 آذر 1397 - 13:41

استنادنیوز؛ به تصوير كشيدن صحنه هاي زيباي فرهنگ ايثار و شهادت رسالتي است عظيم كه بر دوش معلمان است.

به قلم علي عباس نيا: روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران مازندران

به تصوير كشيدن صحنه هاي زيباي فرهنگ ايثار و شهادت رسالتي است عظيم كه بر دوش معلمان است.ترويج اين فرهنگ و معرفي آن بعنوان فرهنگ غالب در جامعه مي تواند نقس عمده در مشاركت عمومي ايفا كند چرا كه دانش آموزان با آگاهي از زحمات راه خطير انقلاب به خوبي خواهند فهميد كه بايد با جان و دل از اين ميراث ارزشمند امام شهدا نگهداري كنند.

فرهنگ ايثار و شهادت را در صورتي مي توان در ميان اقشار مختلف جامعه بويژه به نسل جوان منتقل نمود و تقويت كرد كه اصول تربيتي و روان شناختي موضوع را مدنظر قرار داد يكي از بهترين راهبردهاي تقويت اين فرهنگ،معرفي اسوه هاي موجود در آن است.

راهبرد ديگر ايجاد احساس خودباوري مذهبي و ملي در آن است.منظور از اين راهبرد يك حالت روحي و رواني است كه در نتيجه احساس ارزشمند در نفس انسان پديد مي آيد و او را آماده مي سازد تا از طريق بهره گيري از لياقت ها و توانمندي هايي كه دارد قيام نمايد و در اين راه اگر مشكلاتي پيش بيايد هراسي ندارد.

ارائه و معرفي جلوه هاي زيباي وصيت نامه هاي شهدا به دانش آموزان راهبرد ديگر در تقويت فرهنگ ايثار و شهادت است.

وصيت نامه هاي شهدا از بهترين اسناد مكتوب دوران جنگ تحميلي است كه علاوه بر استفاده تاريخي ازآنهامي توان نمونه هايي عالي ارزش ها در آنها يافته و به نسل جديد معرفي كرد.از آنجا كه اين وصيت نامه ها بيانگر حس و حال واقعي شهداي دوران دفاع مقدس است.

تشويق و دعوت دانش آموزان به تحقيق و بررسي در كتب و مقالات مربوط به شهدا از راهبردهاي ديگر تقويت فرهنگ ايثار و شهادت است.

در اين خصوص ايجاد روحيه پژوهش گري،اعطاي قابليت ها و مهارت هاي لازم و اعطاي فرصت به دانش آموزان جهت انجام پژوهش همت گماشت.

بررسي و توضيع ديدگاه حضرت امام خميني(ره)و مقام معظم رهبري در مورد ايثار و شهادت براي دانش آموزان نيز بايد از راهبردهاي ديگر تقويت فرهنگ ايثار و شهادت دانست.

تحليل و بررسي فرهنگ ايثار و شهادت در طول تاريخ براي دانش آموزان،آموزش راههاي رسيدن به ملاك ها و معيارهاي ايثار و شهادت،آموزش و معرفي عوامل گرايش،برگزاري دوره هاي آموزشي و تشويق دانش آموزان به تحقيق و... از راهبردهاي آموزشي تقويت فرهنگ ايثار و شهادت بشمار مي رود.

ارائه ديدگاه جامعه شناختي از تأثير فرهنگ ايثار و شهادت به دانش آموزان،بازديد و حضور در مناطق جنگي از نظر بعد مكاني فرهنگ ايثار،استفاده از هنرهاي تجسمي و نمايشي،حضور در آرامگاه شهدا و آسايش گاههاي جانبازان و مواجعه نمودن دانش آموزان با فرماندهان و افراد مؤثر در دفاع مقدس از مهمترين راهبردهاي اجتماعي تقويت فرهنگ ايثار و شهادت محسوب مي گردد.

نتيجه مي گيريم:از راهبردهاي ديگر فرهنگ ايثار و شهادت تبيين آثار سياسي اجتماعي،فرهنگي و مذهبي فرهنگ ايثار و شهادت براي دانش آموزان است.

از مهمترين ابعاد اجتماعي فرهنگ ايثار و شهادت كه در دوران دفاع مقدس نيز جلوه گر شد ايجاد روحيه ايثار و فداكاري در تمامي اقشار جامعه اعم از زنان و مردان،كارمندان،كارگران و... مي باشد.نظام آموزش و پرورش و بويژه معلمان با مطالعه عميق جامعه شناختي آن زمان حساس و درك مسائل آن دوره مي تواند اين بعد مهم فرهنگ ايثار و شهادت كه از نظر ارزش داراي اهميت زيادي است به دانش آموزان معرفي كنند.

ابعاد فرهنگي تا حد زيادي معرفي و ارائه شده اند كه مي توان به فعاليت هاي صدا وسيما، سينما، تئاتر دانشگاهها و آموزش و پرورش اشاره كرد.

فرهنگ ايثار و شهادت تا آنجا در جامعه ما رسوخ نمود كه تمام ابعاد فرهنگي را تحت الشعاع خود قرار داد و در صورت ارائه درست به نسل جديد،مي توان اين آثار مثبت فرهنگي را به نسل جديد نيز منتقل نمود.

معرفي اسوه هاي ايثار و شهادت با استفاده از خاطرات رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس،مقالات و كتب نوشته شده در مورد دفاع مقدس،يادنامه هاي شهيدان،گسترش سطح آگاهي هاي عمومي،اصلاح نظام آموزشي و ترتيبي جامعه،استفاده وزارت آموزش و پرورش به نحوي جذاب از وصيت نامه هاي شهدا،غني سازي كتاب خانه هاي مدارس،ارائه كلاس هاي ضمن خدمت و گنجاندن نظرات و سخنان امام خميني(ره)و مقام معظم رهبري در خصوص ايثار و شهادت ... در راهبردهاي تقويت ايثار و شهادت براي دانش آموزان مؤثر است



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار