برای اصلاح نظام سلامت طرح پزشک خانواده بطور کامل اجرایی شود\
  • رئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

برای اصلاح نظام سلامت طرح پزشک خانواده بطور کامل اجرایی شود

  • کد خبر: 21596
  • چاپ
  • انتشار: 02 دی 1395 - 10:57

علیرضا مرندی:اگر مسئولان مربوطه در  زمینه طرح پزشک خانواده تردید نداشتند، این طرح را در همه شهرها و مناطق اجرا می کردند اما هنوز تصمیم قاطع برای اجرای آن گرفته نشده است.

به گزارش استناد نیوز ، علیرضا مرندی، اظهار کرد: دلیلی ندارد یک یا 2 استان را زیر فشار اجرای طرح پزشک خانواده بگذاریم و مردم این مناطق خود را با سایر استان هایی که طرح پزشک خانواده را اجرا نکرده اند مقایسه کنند و مشکلات و نارضایتی های طرح را بیشتر ببینند.
مرندی ادامه داد: آموزش های پزشکی عمومی باید به سمت تربیت پزشک خانواده سوق پیدا کند و بر این باوریم که تغییرات اساسی در حوزه آموزش پزشکی برای رفتن به سمت تربیت پزشک خانواده یک راه اجتناب ناپذیر است و سیاست های کلی حوزه سلامت هم باید به این سمت برود.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: پزشک خانواده می تواند بر سلامت مردم اثر سازنده داشته باشد و سلامت جامعه و مردم را رصد کند از سوی دیگر پرداخت ها به پزشک خانواده باید ایجاد جاذبه کند تا پزشکان خانواده راغب باشند که در مناطق کمتر توسعه یافته مشغول به خدمت شوند و در این زمینه نیاز به همکاری بیمه هاست.
مرندی گفت: در عین حال تربیت پزشکان خانواده به صورت تخصصی در حوزه سلامت توجیهی ندارد زیرا ایجاد تخصص پزشک خانواده به منزله چند سال تلف کردن عمر پزشکان است.
این مقام مسئول افزود: ایجاد تخصص برای پزشکان خانواده آنان را از روستاها و مناطق دور افتاده دورتر می کند و بی شک کسی که آموزش های تخصصی پزشکی دارد مایل است در مناطق شهری و مناطق توسعه یافته تر خدمت کند.
مرندی، با اشاره به اینکه فارس استان ثابت قدم در اجرای طرح پزشک خانواده بوده است، گفت: ممکن است در راه اجرای طرح پزشک خانواده سختی ها و نارضایتی ها هم باشد، همچنانکه هم اکنون همه شرایط اجرای پزشک خانواده در فارس و مازندران آیده آل نیست و مشکلاتی دارد اما این سختی ها نباید باعث شود که ما برنامه پزشک خانواده را کنار بگذاریم.
وی ادامه داد: حتی در کشورهای دیگری که طرح پزشک خانواده را اجرا کرده اند نیز این نارضایتی ها وجود دارد و کشورهایی که سال ها قبل این راه را رفته اند نیز همچنان با سختی های اجرا رو به رو هستند، اما این راهی است که باید رفت و آن را انجام داد تا نظام سلامت اصلاح شود.
هم اینک طرح پزشک خانواده تنها در استان های مازندران و فارس اجرا می شود و از زمان اجرای آن در استان فارس چهار سال سپری می شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار