مرگ جنگل های هیرکانی فاجعه ای بزرگ در پس انتقال خزر به سمنان\

مرگ جنگل های هیرکانی فاجعه ای بزرگ در پس انتقال خزر به سمنان

  • کد خبر: 215995
  • چاپ
  • انتشار: 06 اسفند 1397 - 15:05

استنادنیوز؛ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: انتقال آب خزر به سمنان میانکاله را به کانون ریزگردها بدل می کند.

 محمدعلی هادیان ، با اشاره به اینکه موضوع انتقال آب خزر بحث چالشی است که مردم را بسیار نگران کرده است، اظهار کرد: به طوری که در رصد تجریه انتقال آب بین حوزه ای در کشورها و استان های دیگر با خروجی مناسبی مواجه نمی شویم و اثرات منفی آن بیش از اثرات مثبت آن است.

وی در پاسخ به اینکه آیا آسیب انتقال آب خزر از سدسازی رودخانه ولگا کمتر است، تصریح کرد: انتقال آب خزر مبنای علمی ندارد و قرار نیست هرکسی این اشتباه را در انتقال آب بین حوزه ای انجام داده ما هم این اشتباه را مرتکب شویم.

عوارض انتقال آب خزر جبران ناپذیر است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در مورد چرایی آسیب انتقال آب خزر به دلیل کاهش میزان آب و  یا صدمات پس از انتقال در وضعیت کم آبی  تصریح کرد: انتقال آب خزر عوارض زیست محیطی فراوانی به دنبال خواهد داشت؛ شاید میزان آب خارج شده از خزر در طرح انتقال چشمگیر نباشد اما عوارض زیست محیطی شوری دریا و آسیب به جنگل جبران پذیر است.

میانکاله کانون ریزگردها

هادیان تصریح کرد: انتقال آب دریای خزر از طریق مسیر کوهستانی باید اتفاق بیافتد علاوه بر هزینه هنگفتی باعث نابودی پوشش های گیاهی متنوع این مناطق می شود.

وی با بیان اینکه با این انتقال اراضی کشاورزی خسارات متعددی خواهند دید، یادآور شد: اگر روری آب دریای خزر به سمنان انتقال یابد مهلک ترین ضربه به مازندران تبدیل تالاب میانکاله به کانون ریزگردها است.

مازندران با مشکل کم آبی روبروست

وی ادامه داد: ما با انتقال اب به استان دیگر مشکلی نداریم اما ابتدا باید دید  آیا مازندران خود از لحاظ  آب تامین شده است؟

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه در شرق مازندران و بسیاری از روستاهای استان مردم با  مشکل کمبود آب مواجه هستند، تصریح کرد: ما مازاد آب را می توانیم انتقال دهیم اما وقتی خودمان  برای تأمین آن مشکلاتی داریم این امر میسر نیست.

وی افزود:  مازندران استانی است که شرایط اقلیمی آن باید به همین صورت باشد و استان سمنان نیز شرایط اقلیمی خاص خودش را دارد، اینکه ما تا چه حد می توانیم اکوسیستم طبیعی را تغییر دهیم باید بررسی شود تا سبب نابودی زیست بوممان نگردد.

احتمال احیای جنگل های مازندران صفر است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه انتقال آب خزر  از جنگل ها و مناطق بالادست صورت می گیرد، افزود: اگر جنگل های مازندران را از دست بدهیم به وضعیت مناطق مرزی با استان سمنان و  استان های خشک و نیمه خشک  دچار می شویم، زمین های بالادست ما خاک عمیق  ندارند و جنگل های قدمت بسیار دارند و اگر نابود شوند احیای آن 100 درصد غیر ممکن است.

انتقال آب خزر تاوان سنگینی دارد/بلای ارومیه جبران نشد نوبت خزر است

هادیان  گفت: در این راستا باید نسخه های بهتری را در نظر بگیریم و در سیستم‌های  مدیریت منابع آب از تجربه کشورهای موفق استفاده کنیم.

وی افزد: تجربه اشتباه را تکرار کردن نامش اشتباه نیست، بلایی که سر ارومیه و سایر دریاچه های داخلی کشور آمده است را جبران نکرده به سمت خزر آمده ایم، اگر همین گونه پیش برویم دست به نابودی  دریای خزر زده ایم و مطمئناً تاوان سختی را می پردازیم که بسیار  بیشتر از نفعی است که برای ما قرار بود در بر داشته باشد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار